Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ważna decyzja w sprawie budowy trasy S7 Kraków - Myślenice. Wybrano wykonawcę studium dla nowej zakopianki

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Firma Transprojekt Gdański za 26,5 mln zł ma przygotować Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla przyszłej trasy S7 pomiędzy Krakowem i Myślenicami. To inwestycja, która w ostatnich miesiącach budzi w Krakowie i okolicy ogromne emocje i wywołuje liczne protesty. STEŚ ma pomóc we wskazaniu rozwiązania, które będzie kompromisem. Wykonawca ma mieć 6 lat na opracowanie dokumentu i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

- Zadaniem wykonawcy będzie poszukiwanie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7. Początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu. Dopuszczamy poszukiwanie wariantów bardziej na zachód lub na wschód, o ile takie rozwiązanie będzie korzystne i racjonalne. Pozostawienie opcji rozpoczęcia trasy w innym miejscu niż odcinek A4 Kraków Południe - Kraków Bieżanów daje też możliwość rozważenia rozwiązań zlokalizowanych poza podstawowym obszarem - informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przetarg na przygotowanie STEŚ krakowski oddział GDDKiA ogłosił w maju. Do końca lipca swoje oferty złożyło pięć firm:

  • IVIA – 16,6 mln zł
  • Transprojekt Gdański – 26,5 mln zł
  • Multiconsult Polska – 33,5 mln zł
  • konsorcjum Sweco Polska (lider), Klotoida – 34,7 mln zł
  • Voessing Polska – 40,2 mln zł.

Odrzucono najtańszą ofertę na studium dla S7 Kraków - Myślenice

Najtańsza oferta została odrzucona na podstawie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.

- Wykonawca nie odpowiedział na nasze wezwanie w zakresie wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Naszym zdaniem zaproponowano ofertę ze zbyt niską ceną, nierealną i niepozwalającą na prawidłowe przygotowanie Studium - wyjaśniają w GDDKiA.

Pozostałe cztery oferty były oceniane na podstawie kilku kryteriów. 60 punktów można było otrzymać za zaproponowaną cenę – im niższa, tym więcej punktów. 40 punktów zostało podzielonych na następujące kryteria jakościowe:

  • zespół środowiskowy (12 punktów) – mógł je otrzymać wykonawca, który ma akustyka, specjalistę z zakresu siedlisk przyrodniczych lub biologii roślin, specjalistę z zakresu zoologii i kierownika takiego zespołu z odpowiednim wykształceniem i doświadczeniem;
  • zespół geologiczny (14 punktów) – oceniano doświadczenie i kwalifikacje geologa oraz hydrogeologa;
  • zespół ekspertów (14 punktów) – oceniano doświadczenie i wykształcenie ekspertów ds. geologicznych i geotechnicznych.

Pierwotny budżet GDDKiA na przygotowanie STEŚ wynosił 22 386 000 zł. Zwiększono kwotę na opracowanie dokumentacji, co pozwoliło nam na wybór wykonawcy.

Zanim wybiorą najlepszy wariant odbędą się konsultacje z mieszkańcami

STEŚ to dokument projektowy, w którym analizowane są możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie, z uwzględnieniem kwestii technicznych, kosztów i oddziaływania nowej trasy na środowisko. Zaproponowane w STEŚ warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji. Wykonawca STEŚ przedstawi możliwości przebiegu drogi w pasie o szerokości od 80 do 150 metrów, w którym zlokalizowane będą nie tylko sama droga ekspresowa, ale cała infrastruktura związana z jej funkcjonowaniem.   

Przygotowanie STEŚ będzie wieloletnim procesem i w GDDKiA zakładają, że po 6 latach od podpisania umowy zakończy się uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W tym czasie będą organizowane spotkania informacyjne dla mieszkańców, którzy będą mogli przedstawić swoje pomysły, sugestie, wątpliwości i uwagi dotyczące nowej drogi.

- Liczymy na konstruktywne rozmowy z zainteresowanymi. Zdajemy sobie sprawę, że jest to inwestycja trudna i budząca duże emocje. Jednakże wszyscy zgadzają się co do tego, że ta inwestycja jest to potrzebna - co potwierdzają strony zabierające głos w rozmowach na temat przebiegu nowego odcinka S7.  Zgodnie z naszymi wcześniejszymi deklaracjami, żaden z wariantów nowego odcinka S7 przedstawionych w Studium korytarzowym nie jest wskazany jako rekomendowany - zaznacza Kacper Michna z GDDKiA.

Stara zakopianka może się totalnie zakorkować

Przypomnijmy, że w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekonują, iż obecna zakopianka nie będzie już w stanie przyjąć natężenia ruchu prognozowanego po 2035 roku.

W styczniu 2022 roku GDDKiA zaprezentowała Studium korytarzowe dla drogi ekspresowej Kraków-Myślenice. W ramach tego dokumentu zawarto sześć proponowanych szerokich korytarzy. Wtedy wszystkie proponowane rozwiązania zostały mocno oprotestowane. Nie udało się też wypracować kompromisowego wariantu społecznego.

GDDKiA ogłosiła więc przetarg na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla nowego odcinka zakopianki. Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie możliwych wariantów przebiegu trasy.

W ramach opracowywania STEŚ wykonawca najpierw na zasadzie modelowania komputerowego stworzy ok. 50 wariantów nowej drogi. Z nich wybrane zostanie co najmniej 8 wariantów, które poddane będą wstępnym konsultacjom społecznym.

Jeżeli wybranych zostanie 8 wariantów nowej S7 Kraków-Myślenice, to jeden z nich ma dotyczyć rozbudowy obecnej zakopianki. Pięć wariantów dotyczyłoby rozpoczęcia nowej drogi w Krakowie. W tym wypadku do wytypowania miejsca rozpoczęcia nowej trasy zostałby wzięty pod uwagę obszar od węzła Bieżanów do węzła w Opatkowicach przy obecnej zakopiance. Do tego powstałby jeden wariant drogi S7 omijającej Kraków po stronie wschodniej i jeden wariant zakładający rozpoczęcie trasy na zachód od obecnej zakopianki.

Z ośmiu wariantów dla nowej zakopianki miałyby zostać wybrane trzy, w tym jeden rekomendowany przez GDDKiA, które zostałyby przekazane do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Później przeprowadzone byłyby ostateczne konsultacje społeczne i wybrany ostateczny wariant.

Plany są takie, by nowa zakopianka mogła powstać w drugiej połowie lat 30. obecnego wieku.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ważna decyzja w sprawie budowy trasy S7 Kraków - Myślenice. Wybrano wykonawcę studium dla nowej zakopianki - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto