Kolejowa zakopianka to kolej z historią - 25 października minęły 124 lata od wyjazdu pierwszego pociągu pasażerskiego do Zakopanego. Połączenie kolejowe umożliwiło szybki rozwój Zakopanego i regionu, zaczęli tu przyjeżdżać poeci, malarze, rzeźbiarze, aktorzy i pisarze, a przede wszystkim z roku na rok przybywało turystów. W latach 70-tych ub. wieku linia kolejowa została zelektryfikowana, ale z biegiem lat stan techniczny linii był coraz słabszy. Dzięki funduszom unijnym, PLK SA realizują inwestycję, która zapewni lepsze podróże do stolicy Tatr.
Zakopane - wizualizacja nowych peronów
Kolej bardziej dostępna
W wakacje, między Skawiną a Zakopanem, pasażerowie mieli już do dyspozycji 28 lepiej przygotowanych stacji i przystanków, w tym 3 dodatkowe punkty zatrzymywania się pociągów między Skawiną a Zakopanem tj. Radziszów Centrum, Rzozów Centrum, Wola Radziszowska Lipki. Nowe, wyższe perony ułatwiły wsiadanie do pociągów. Zamontowano na nich nowe oświetlenie, wiaty, ławki, tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przygotowano system ścieżek dotykowych. W Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckoronie, Suchej Beskidzkiej i Nowym Targu dostępność podróżnych zwiększają również windy. Sprawność i bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zapewniło m.in. ponad 100 km zmodernizowanych torów wraz z siecią trakcyjną, 130 nowych rozjazdów oraz 300 obiektów inżynieryjnych, tj. mostów i przepustów.
Spot promocyjny projektu
Kolejny etap prac
Po wakacyjnej przerwie, od 1 września rozpoczęły się kolejne prace na trasie Sucha Beskidzka — Chabówka — Zakopane, zmieniające jakość trasy i zwiększające standard podróży pociągiem do Zakopanego.
Do końca grudnia, przewidziano roboty w zakresie przebudowy przejazdów kolejowo — drogowych i zabudowy sieci podziemnych. Kontynuowane są także wielobranżowe prace na łącznicy w Chabówce, stacji Zakopane, a także na odcinkach Chabówka – Raba Wyżna oraz Szaflary – Biały Dunajec – Poronin – Zakopane.
Na koniec roku wznowiony zostanie ruch pasażerski, a do zmodernizowanych oraz nowych stacji i przystanków dołączą stacje Biały Dunajec i częściowo zmodernizowane Zakopane. Dostępność do kolei zwiększą również budowane dodatkowe przystanki Bańska Niżna, Poronin Misiagi i Chabówka Stadion.
Zakopane - modernizacja stacji
Na kolejowej zakopiance prace obejmują tory wraz z siecią trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przejazdy kolejowo-drogowe i obiekty inżynieryjne. Dzięki temu inwestycja zapewni zwiększenie dostępności do kolei wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się, większy komfort i bezpieczeństwo oraz sprawniejszy ruch kolejowy.
Zakopane - wizualizacja stacji po modernizacji
Nowy Targ - perony przed i po modernizacji
Od grudnia szybciej dzięki nowej łącznicy
Ważnym elementem inwestycji PLK SA na kolejowej zakopiance jest również łącznica kolejowa, która jest budowana w Chabówce między liniami Sucha Beskidzka – Chabówka a Chabówka – Zakopane. Ten dodatkowy odcinek toru na jednotorowej kolejowej zakopiance, pozwoli wyeliminować konieczność zmiany kierunku jazdy i skróci czas przejazdu do stolicy Tatr o ok. 15 min.
Kolejowa "Zakopianka" - zakres prac
Audycja radiowa
Pod koniec 2017 roku podróżni już zyskali krótszy o około pół godziny czas przejazdu pociągiem z Krakowa do Zakopanego. Wszystko dzięki inwestycjom za blisko 250 mln zł: budowy łącznicy w Suchej Beskidzkiej za ponad 36 mln zł oraz łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki za 210 mln zł.
Projekt „Prace na liniach nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina —Sucha Beskidzka — Chabówka — Zakopane” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?