Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trudny moment dla kierowców w Krakowie. Już 7 lipca rozpocznie się remont mostu Dębnickiego

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Historia mostu Dębnickiego sięga lat 1887-88, kiedy to w miejscu dzisiejszego obiektu wybudowano trójprzęsłowy most o konstrukcji kratowej, na potrzeby powstającej wówczas kolei obwodowej. Oprócz torowiska posiadał on także przejazd dla ruchu kołowego oraz chodnik dla pieszych.
Historia mostu Dębnickiego sięga lat 1887-88, kiedy to w miejscu dzisiejszego obiektu wybudowano trójprzęsłowy most o konstrukcji kratowej, na potrzeby powstającej wówczas kolei obwodowej. Oprócz torowiska posiadał on także przejazd dla ruchu kołowego oraz chodnik dla pieszych. Konrad Kozlowski/Polskapress
W lipcu rozpocznie się remont mostu Dębnickiego. Planowane prace rozpoczną się 7 lipca i potrwają około 3,5 miesiąca. Będą prowadzone połówkowo, dzięki czemu możliwe będzie poruszanie się po jednym pasie w każdą stronę. W pierwszej kolejności remontowana będzie część mostu – od strony Wawelu. To jednak i tak oznacza potężne problemy z jazdą samochodem przez centrum Krakowa.

Remont ma na celu poprawę stanu technicznego mostu. Plan zakłada naprawę betonowej płyty pomostu, wymianę izolacji, elementów odwodnienia, dylatacji nad przyczółkami, barier energochłonnych, słupów oświetleniowych oraz krawężników. Balustrady zostaną podniesione i zabezpieczone przed korozją.

Wykonawcą remontu mostu Dębnickiego będzie firma Most z Sopotu, wyłoniona w postępowaniu przetargowym. Złożyła ona najtańszą ofertę (6,8 mln zł). Obecnie wykonawca opracowuje projekt organizacji ruchu.

Most przez rzekę Wisłę w ciągu ul. Konopnickiej jest obiektem o konstrukcji nośnej ciągłej z blachownic nitowanych zespolonych z żelbetową płytą pomostu. Długość konstrukcji to 157,5 m, szerokość całkowita wynosi 19,5 m (w tym szerokości jezdni 12 m plus obustronne chodniki po 3,75 m każdy). Obiekt jest trzyprzęsłowy (o rozpiętościach przęseł 36+85+36 m) i podparty na dwóch filarach.

Wśród krakowskich mostów na Wiśle most Dębnicki wyróżnia się najniższym prześwitem między lustrem wody a spodem konstrukcji, co czyni go najbardziej zagrożonym przez powodzie i zatory lodowe obiektem tego typu na terenie miasta. Podczas powodzi w 2010 r. poziom wody w Wiśle był tak wysoki, że prześwit pomiędzy lustrem wody a przęsłami mostu zniknął. Tak niskie usytuowanie mostu podyktowane było natomiast chęcią jak najmniejszej ingerencji w panoramę tego miejsca - tak, by nie przysłaniać widoku na Wawel z bulwarów wiślanych.

Ostatni generalny remont most przeszedł w 1998 roku, zasadniczo w ciągu niecałych czterech miesięcy. Poddano wtedy generalnej renowacji płytę żelbetową mostu - zerwano skorodowaną część, zainstalowano kotwy, położono uzbrojenie i wylano nową płytę. Równocześnie prowadzono zabezpieczanie antykorozyjne konstrukcji stalowej. Na wzmocnioną płytę położono termozgrzewalną izolację, na niej ułożono wysokomodyfikowaną nawierzchnię bitumiczną z dodatkiem włókien celulozowych, odporną na odkształcenia (w Małopolsce zastosowano ją wtedy po raz pierwszy). W ramach robót wykończeniowych na moście zajęto się m.in. uzupełnieniem i malowaniem gzymsów. Tamten remont kosztował 5,3 mln złotych.

Czy technologie niszczą psychikę dzieci?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Trudny moment dla kierowców w Krakowie. Już 7 lipca rozpocznie się remont mostu Dębnickiego - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto