Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Aktywiści godzą się na tramwaj, ale kosztem drogi dla aut a nie zieleni. Aleje Trzech Wieszczów wrócą do wyglądu ze swoich początków?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Czy Aleje Trzech Wieszczów wrócą do zagospodarowania z czasów swoich początków? Aktywiści proponują, by iść w tym kierunku.
Czy Aleje Trzech Wieszczów wrócą do zagospodarowania z czasów swoich początków? Aktywiści proponują, by iść w tym kierunku. MHM/ Politechnika Krakowska
- Projektanci, miasto i konserwator stanęli na głowie, żeby przypadkiem nie zabrać dwóch pasów dla aut. Zaprezentowana koncepcja dotyczy jedynie kilometrowego odcinka. To błąd. Rewitalizację Alej Trzech Wieszczów trzeba rozpatrywać, jako kompleksowy projekt w odniesieniu do polityki transportowej miasta - komentują aktywiści z Akcji Ratunkowej dla Krakowa, którzy mają wiele uwag do koncepcji budowy linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego. Ich zdaniem w zagospodarowaniu Alej powinno się powracać do idei tej arterii z jej początków. Przejdź do GALERII, by zobaczyć jak Aleje prezentowały się ok. 100 lat temu, a więc w czasach kiedy powstawała.

"Wiecznie zakorkowane Aleje Trzech Wieszczów to jedno z najbardziej zanieczyszczonych miejsc w Krakowie, jeśli chodzi o powietrze. Bardzo potrzebują rewitalizacji - której elementem może i powinna być redukcja ruchu samochodowego. Słusznie, że miasto chce rozwijać sieć tramwajową, ale sposób, w jaki to robi… budzi wątpliwości. Spójrzmy na same konsultacje: jedno spotkanie, krótki termin na oddanie formularzy, brak możliwości osobistego kontaktu z projektantami" - komentują przedstawiciele Akcji Ratunkowej dla Krakowa.

Przeciwni wycince drzew na Alejach

Aktywiści z rozczarowaniem przyjęli prezentowane podczas kończących się konsultacji społecznych warianty dotyczące budowy linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego.

"Ciężko wskazać jakikolwiek wariant jako optymalny, zwłaszcza, że każdy wariant to ingerencja w istniejącą zieleń. Nawet w przypadku wariantu o najmniejszej ingerencji do wycinki pójdzie aż 200 drzew! Kolejne warianty oznaczają wycięcie od 300 do 400 drzew. Klucz do sukcesu to systemowe rozwiązania problemów i rewitalizacja z prawdziwego zdarzenia" - dodają aktywiści.

- Rewitalizacja Alei Trzech Wieszczów jest konieczna. Musi być tylko przeprowadzona mądrze i całościowo - nie tylko na odcinku jednego kilometra. Obecnie Aleje są miejscem, z którego jak najszybciej chce się uciec, a zasługują na bycie spokojną przestrzenią dla mieszkańców, bez zanieczyszczeń i hałasu, gdzie ludzie mają ochotę przebywać. Koniecznie jest ograniczenie ruchu samochodowego - komentuje Aleksandra Skolarz, działaczka Akcji ratunkowej dla Krakowa oraz mieszkanka Starego Miasta.

Zdaniem aktywistów każdy z proponowanych wariantów zakłada znaczną ingerencję w istniejącą zieleń. "Gdyby nie kurczowe trzymanie się utrzymania obecnych pasów ruchu dla samochodów można by tego uniknąć. Miasto powinno rozmawiać o kompleksowej rewitalizacji reprezentacyjnej ulicy, z przywróceniem balansu między samochodami, a pieszymi, rowerzystami i użytkownikami transportu zbiorowego. Powinniśmy rozmawiać także o tramwajowej obwodnicy centrum. W relacji Cichy
Kącik – Kapelanka, a może Kleparz – rondo Grunwaldzkie – Bonarka?" - podkreślają przedstawiciele Akcji Ratunkowej dla Krakowa.

Linia tramwajowa z Nowego Kleparza do placu Inwalidów

Przypomnijmy, że przygotowaniem koncepcji linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z placem Inwalidów zajmuje się firma Sweco Polska. Zostało opracowanych siedem wariantów przebiegu tej trasy o długości około 1 km. Pierwsze dwa warianty dotyczą budowy naziemnej linii tramwajowej, pierwszy - w pasie zieleni oraz drugi - w jezdni Alei Trzech Wieszczów.

Kolejny wariant zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. W wariancie nr 4 linia tramwajowa została poprowadzona w jezdniach al. Słowackiego i w związku z tym w znacznym stopniu ograniczona zostałaby ingerencja w tereny zieleni. Wariant nr 5 zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. Warianty nr 6 i 7 to propozycje naziemnego przebiegu linii tramwajowej. Dodatkowo jeden z tych wariantów zakłada budowę tunelu dla samochodów w rejonie Nowego Kleparza.

Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto