MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Rok od otwarcia wielkiej kolejowej inwestycji. Dzięki niej zmienił się potencjał transportowy Krakowa

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Rok temu otwarto nowe obiekty kolejowe w Krakowie.
Rok temu otwarto nowe obiekty kolejowe w Krakowie. Anna Kaczmarz
To była jedna z największych w historii inwestycji kolejowych w Krakowie. Przed rokiem, po sześciu latach budowy, oddano do użytku drugą parę torów przecinających centrum Krakowa. Wraz z nimi powstały estakady i mosty kolejowe nad Wisłą. Przy jednej z tych przepraw wybudowano także kładkę pieszo-rowerową łączącą Grzegórzki i Kazimierz z Zabłociem.

Po oficjalnym otwarciu inwestycji prowadzono jeszcze prace związane z budową nowego przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki (oddano go we wrześniu) i do końca roku przebudową wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką. Jeszcze w tym roku wykonywano roboty porządkowe w sąsiedztwie nowych kolejowych obiektów.

Spektakularne otwarcie największej inwestycji kolejowej w Krakowie za ponad 1,2 mld zł miało specjalną aranżację. Czekano do zachodu słońca, aby można było zastosować efekty specjalne.

W ramach projektu "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej" powstała dodatkowa, druga para torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, a także dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów. Układ torowy rozbudowano z myślą o rozwoju połączeń aglomeracyjnych.

Inwestycja objęła również budowę przystanku kolejowego Złocień (przy ul. Złocieniowej). W rejonie Hali Targowej przy ul. Grzegórzeckiej powstał przystanek Kraków Grzegórzki, który został ukończony we wrześniu 2023 r.

W ramach przedsięwzięcia przebudowano cztery stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Przebudowano także cztery przystanki kolejowe: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie.

Dla potrzeb ułożenia dodatkowych torów w ramach gigantycznej kolejowej inwestycji powstały m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasypy) o długości 700 metrów między ulicami Miodową i Kopernika oraz rozbudowano wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką.

Zmodernizowano też wiadukty nad ulicami Miodową i Powstańców Wlkp.

Nad Wisłą wybudowano trzy nowe mosty kolejowe. Są różnej szerokości, ale mają podobną konstrukcję. Składają się z trzech łukowych przęseł. Największe z nich mają 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Pociągi mogą po nich kursować z prędkością do 100 km/h.

Obok jednego z mostów wybudowano kładkę pieszo-rowerową łączącą Kazimierz i Grzegórzki z Zabłociem.

Po co są strefy czystego transportu?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Rok od otwarcia wielkiej kolejowej inwestycji. Dzięki niej zmienił się potencjał transportowy Krakowa - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto