MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Radni Miasta Krakowa obradują. Strefa Czystego Transportu wejdzie w życie w Krakowie w 2025 roku

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Joanna Urbaniec / Polska Press
Strefa Czystego Transportu zostanie wprowadzona w Krakowie od 1 lipca 2025 roku, a nie jak planowano 1 lipca br. Tak zdecydowali krakowscy radni podczas pierwszej z dwóch sesji rady miasta, która miała miejsce w środę 19 czerwca. Oprócz tego radni zajęli się zmianami w budżecie, czy poszerzeniem strefy płatnego parkowania. O godzinie 15, rozpoczęła się druga sesja rady gminy, na której radni wysłuchali raportu o stanie gminy i zagłosowali za udzieleniem wotum zaufania dla prezydenta Krakowa.

Zmiany w uchwale dotyczącej strefy czystego transportu

Radni otrzymali projekt zmiany uchwały o strefie czystego transportu. Chodzi o opóźnienie wejścia jej w życie, aby dać czas na przygotowanie potrzebnych zmian. Pierwszy etap wdrożenia SCT miałby się rozpocząć 1 lipca 2025 r., a nie, jak pierwotnie zakładano, 1 lipca 2024 r. Wcześniej planowano, że termin ten zostanie przesunięty na rok 2026.

- Zmiana wprowadzona autopoprawką polega jedynie na wskazaniu nowej, bardziej optymalnej daty wejścia w życie wymagań strefy czystego transportu w Krakowie. Z uwagi na spodziewane rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego w tej sprawie w ciągu najbliższego roku, opóźnienie terminu wejścia w życie SCT z 1 lipca 2024 r. na 1 lipca 2025 r. jest wystarczające - czytamy w uzasadnieniu autopoprawki prezydenta Krakowa do projektu uchwały Rady Miasta Krakowa zmieniającej uchwałę o SCT.

Na początku czerwca odbyło się pierwsze czytanie projektu. O przesunięciu wejścia w życie SCT Rada Miasta Krakowa zdecyduje po drugim czytaniu, zaplanowanym na dzisiejszej sesji. W wakacje natomiast mają się rozpocząć pierwsze wydarzenia związane z kampanią edukacyjno-informacyjną na temat nowej SCT w Krakowie.

- Dwa tygodnie temu padła propozycja dotycząca tego, że nie można na tak długi okres zawiesić tematu SCT, ponieważ ludzie przez cały ten czas będą kupować samochody nie wiedząc jakie za chwilę będą spełniały normy. Ten rok jest wystarczający na to, by przygotować wszystkie czynności, o których była mowa. Konsultacje odbędą się w najbliższych tygodniach - mówił Łukasz Franek, dyrektor ZTP.

Propozycja przygotowana przez Zarząd Transportu Publicznego oznacza przede wszystkim odsunięcie w czasie wciąż obowiązującej uchwały o SCT, ponadto otwiera możliwość przygotowania nowej, poprawionej uchwały, unieważniającej jednocześnie aktualnie obowiązującą. Prezydent Aleksander Miszalski zdecydował też o zorganizowaniu w tym roku konsultacji społecznych w sprawie nowej SCT.

Według obecnych założeń, które będą poddane konsultacjom, nowa strefa czystego transportu ma obejmować cały Kraków, ale ma też umożliwiać przyjezdnym pozostawienie auta na parkingach P+R. Poza dojazdami do tych miejsc, ma objąć wszystkie pozostałe drogi będące w zarządzie Prezydenta Miasta Krakowa.

Podsumowaniem badań zajmie się zewnętrzna firma, która zbierze też uwagi oraz informacje na temat oczekiwań na temat przyszłej strefy. Te będą podstawą do stworzenia projektu nowej uchwały o SCT.

W trzecim etapie udostępniony zostanie formularz internetowy, w którym krakowianie będą mogli zgłaszać uwagi do przedstawionego projektu.

Podczas środowej sesji radni żywiołowo dyskutowali na temat zmian w uchwale i planowanych konsultacji.

Radny Michał Starobrat (Kraków dla Mieszkańców) podkreślał, że „bałagan w SCT zostawił poprzedni prezydent Krakowa, a nowy prezydent dokłada do tego nowy wątek”. Jak tłumaczył Starobrat: - Niestety wygląda na to, że chodziło o odroczenie tematu na dwa tygodnie i teraz chcecie państwo przyjąć go z ewidentną wadą – korektą, która nie wynika z konsultacji społecznych (…) Jeśli dostaniemy informację, że prezydent nie ogłosił konsultacji, to jeszcze podczas drugiego czytania złożymy wniosek zobowiązujący prezydenta do ich zorganizowania. Mam nadzieję, że wniosek o konsultacje społeczne poprą wszyscy, bo wszyscy o nich mówią.

Tomasz Daros (KO) z kolei wyjaśniał: – Słyszę, że powinniśmy niezwłocznie przeprowadzić konsultacje, najlepiej jeszcze w wakacje. Nie ma nic gorszego niż przeprowadzać konsultacje dla mieszkańców w okresie, gdy oni wyjadą na urlopy. Mamy tu jeden z najważniejszych aktów prawnych (...) Trzeba przeprowadzić rzeczywiste, a nie iluzoryczne konsultacje.

Ostatecznie większością głosów prezydencki projekt uchwały został przyjęty. Odrzucono natomiast poprawkę radnych Łukasza Maślony i Łukasza Gibały.

Bezpłatne przejazdy komunikacją miejską dla dzieci w wakacje

Na sesji pojawił się też temat zmiany w sprawie ustalenia cen i opłat za usługi przewozowe, uprawnień do przejazdów ulgowych oraz przepisów taryfowych w komunikacji miejskiej na obszarze Gminy Miejskiej Kraków oraz gmin sąsiadujących.

- Bezpłatna komunikacja w wakacje dla uczniów szkół w Krakowie oraz gmin sąsiadujących, które przystąpiły do porozumienia w celu wspólnej realizacji publicznego transportu zbiorowego. Pojawia się też kwestia dodatkowej opłaty w przypadku przejazdu „na gapę”. Teraz jest tak, że jak ktoś opłaci od razu na miejscu 50 proc. zniżka, a 25 proc zniżka jeżeli zapłaci w terminie do 7 dni. Pojawił się pomysł, by 50 proc. zniżka obejmowała również termin zapłaty do 7 dni – mówił dyrektor Łukasz Franek

Poprawkę do projektu złożyli radni Michał Starobrat i Łukasz Gibała. Chcieliby oni, by uchwała obejmowała wszystkie szkolne dzieci i młodzież, a nie tylko uczniów szkół podstawowych.

Przeciwko wprowadzeniu poprawki byli radni Tomasz Daros i Bogusław Kośmider, którzy zwracali uwagę, że nie można przyjąć czegoś co nie wiadomo ile będzie miasto kosztować. Uchwała miasta w założeniu ma kosztować 5,1 mln złotych za 2 miesiące wakacyjne. Nie wiadomo jednak ile miałaby kosztować poprawka radnych.
- Na ten moment nie widzę możliwości wprowadzenia takiej poprawki, bo postawilibyśmy gminy ościenne przed faktem dokonanym, a tak nie możemy zrobić – komentował Łukasz Franek

Rozszerzona strefa Płatnego Parkowania od 2026?

Łukasz Franek: - Zapadła decyzja, by przesunąć wejście w życie nowych stawek o rok. Następnie rozszerzenie przesunąć na 10 sierpnia 2026, oraz trzecia rzecz, która wynika z wyroku sądowego dotyczy sposobu dysponowania pojazdem przez osoby, które ubiegają się o abonament. Jest to kwestia spółki partnerskiej, zgodnie z wyrokiem również taki sposób powinien być przewidziany w uchwale. Został dodany jako abonament KR - tłumaczył dyrektor ZTP

Radny Michał Starobrat zwracał uwagę, że przyjmowanie poszerzonej strefy, która miałaby obowiązywać za dwa lata to kuriozum, bo trudno przewidzieć jak będą w tym okresie kształtowały się wskaźniki zajętych miejsc.

Grzegorz Stawowy zwrócił uwagę, że uchwała mówi o przesunięciu w czasie wprowadzenia strefy również na Bronowicach, podczas gdy mieszkańcy tej dzielnicy w czasie konsultacji mówili, że nie chcą strefy. - Zgłaszają duże zastrzeżenia dotyczące tego, że aż 30 procent miejsc zabierze im ta strefa.

Jak usłyszeliśmy od dyrektora Łukasza Franka, zmiana musi zostać przyjęta na kolejnej sesji 3 lipca.

O godzinie 15.00 rozpoczęła się druga sesja, na której przedstawiono Raport o stanie Gminy za 2023 rok i procedowano m.in. udzielenie wotum zaufania Prezydentowi z tego tytułu.

Radni nie pozostawili suchej nitki na przedstawionym raporcie.

- Ten raport kształtuje tylko pozytywny aspekt miasta, natomiast wydaje mi się, że należy się mieszkańcom trochę informacji krytycznych. Pierwsza kwestia to wykup gruntów. Praktycznie ten temat w poprzedniej kadencji nie istniał. Musimy stworzyć listę priorytetów jeśli chodzi o wykup. Bo bez środków na wykup, będzie to wyglądało tak jak teraz. Brak środków na wykup terenów i przekształcania ich, stawia Kraków w ogonie m.in. zalesionych obszarów. Druga kwestia to mieszkalnictwo. Nie możemy powiedzieć że Kraków jest jakimkolwiek graczem na rynku mieszkaniowym, a powinnien być. Jeśli my jako Gmina nie uruchomimy solidnego programu budowy mieszkań miejskich to będziemy mieć problem. Nasz stosunek do raportu gminy jest krytyczny – mówił Łukasz Maślona

Michał Drewnicki pytał o kwestie najmu krótkoterminowego i działania podjęte w tym zakresie oraz profil turystów odwiedzających Kraków. Jego niepokój wzbudziły m.in. dane dotyczące rewitalizacji Krakowa, które m.in. pokazują wzrost przestępczości w obszarach rewitalizowanych.

Ostatecznie przyjęli oni raport i udzielili prezydentowi miasta wotum zaufania z tego tytułu. Radni zatwierdzili również sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta, a także przyjęli i udzielili Prezydentowi absolutorium za 2023 rok.

Szokująca oferta pracy. Warunkiem uczestnictwo w saunie

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Radni Miasta Krakowa obradują. Strefa Czystego Transportu wejdzie w życie w Krakowie w 2025 roku - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto