Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Podpisują petycję o utrzymanie Strefy Czystego Transportu na Kazimierzu i rozszerzenie jej o inne rejony miasta

Piotr Tymczak
Joanna Urbaniec
Aktywiści walczący o czyste powietrze przygotowali petycję w obronie Strefy Czystego Transportu na Kazimierzu, pod którą zaczęli podpisywać się zwolennicy tego rozwiązania. Petycja została udostępniona na internetowej platformie Chceoddychac.pl. To odpowiedź na batalię przedsiębiorców z Kazimierza i części mieszkańców Krakowa o likwidację SCT albo znaczne zmniejszenie ograniczeń ruchu, jakie ta strefa powoduje.

"Szanowni Państwo, Radne i Radni Miasta Krakowa, apelujemy o: utrzymanie Strefy Czystego Transportu na Kazimierzu, rozszerzenie jej regulacji o zakaz wjazdu taksówek posiadających silniki diesla oraz wprowadzenie analogicznych stref w pozostałych obszarach centrum Krakowa" - napisali inicjatorzy petycji.

CZYTAJ WIĘCEJ: Wjazd na Kazimierz na podstawie biletu? Są nowe pomysły zmian Strefy Czystego Transportu

W petycji można również przeczytać: "Rozumiemy i akceptujemy potrzebę umożliwienia dojazdu i parkowania osobom mieszkającym czy prowadzącym działalność gospodarczą w tych rejonach – co jednak umożliwiają regulacje Strefy, które można też w tym względzie dopracować. Zwracamy natomiast uwagę na konieczność pilnego i znaczącego ograniczenia ruchu samochodowego w centrum miasta". Aktywiści walczący o pozostawienie SCT przekonują, że jest to niezwykle istotne ze względu na dwie główne przyczyny: smog i zmianę klimatu.

"Zanieczyszczenia powietrza oraz zmiany klimatu zagrażają zdrowiu i życiu nas wszystkich, a nadmierne używanie samochodów jest jedną z ich głównych przyczyn. Najwyższa pora, aby zacząć je znacząco ograniczać, podobnie, jak się to dzieje w wielu europejskich miastach, jak choćby Paryżu, Londynie i Kopenhadze. Strefa czystego transportu na Kazimierzu jest tylko małym, ale bardzo potrzebnym krokiem w tym kierunku. Apelujemy: nie wycofujcie się z niego, tylko podejmujcie kolejne!" - podkreślają autorzy petycji.

Przypomnijmy, że około 300 przedsiębiorców i mieszkańców podpisało się pod sprzeciwem wobec SCT na Kazimierzu. Przeciwko tej strefie protestowali na placu Nowym i w magistracie. Uczestnicy protestu podkreślali, że odkąd wprowadzono SCT w lokalach na jej terenie drastycznie spadły dochody (w styczniu i lutym ok. 30 proc), bowiem klienci nie mają teraz gdzie zaparkować.

Czytaj więcej: Protest przeciw Strefie Czystego Transportu [ZDJĘCIA]

Przeciwko SCT protestuje też część jej mieszkańców. Zdaniem przeciwników SCT to rozwiązanie nic nie zmieniło, a nawet pogorszyło sytuację. Zwracają uwagę, że wieczorem, kiedy wracają z pracy, nadal nie mogą zaparkować pod domami.

SCT została wprowadzona od 5 stycznia próbnie na pół roku. Do SCT mogą wjeżdżać mieszkańcy (dotychczasowymi pojazdami bez żadnych ograniczeń) oraz przedsiębiorcy i taksówki (bez ograniczeń do końca 2025 r.). Poza nimi strefa jest otwarta dla pojazdów elektrycznych, napędzanych wodorem lub gazem CNG.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Krótki wywiad: Rynek przejęli turyści

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto