MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Koszmarny widok w centrum Krakowa. Pył, śmieci i ptasie odchody zamiast parku. Połączenie Starego Miasta z Grzegórzkami idzie bardzo opornie

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W centrum Krakowa zamiast Parku Kolejowego mamy na razie przygnębiającą scenerię.
W centrum Krakowa zamiast Parku Kolejowego mamy na razie przygnębiającą scenerię. Piotr Tymczak
Tereny rekreacyjne, zieleń, boiska, place zabaw - to miała być nowa, komfortowa przestrzeń łączącą Stare Miasto i Kazimierz z Grzegórzkami. Jak na razie pod nowymi kolejowymi estakadami przecinającymi centrum miasta mamy brud, pył, śmieci, zakamarki do nocnych libacji i dzikie parkingi. Podobnie jest też pod estakadami na Zabłociu. A miał być Park Kolejowy, na który czekają mieszkańcy. Koszmarne widoki pozostają także w pamięci zagranicznych turystów, którzy często korzystają z nowego przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki, czy odwiedzają muzea na Zabłociu.

Ślady budowy parku można zauważyć jedynie pod estakadą między ul. Kopernika a wiaduktem kolejowym nad ul. Grzegórzecką. Na tym odcinku widać już betonowe alejki. Oprócz tego są tam wykopy, z ziemi wystają instalacje. Zieleni, małej architektury i obiektów rekreacyjnych na razie nie widać.

Idąc dalej jest coraz gorzej. Na odcinku od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej pod estakadami jest wydeptany teren, gdzie unosi się pył, widać składowiska śmieci, niektóre miejsca służą jako dzikie parkingi.

Podobnie jest pod estakadami między ul. Dekerta a ul. Wielicką. Tam pyłu jest jeszcze więcej. Są też miejsca, gdzie można zobaczyć "kolekcje" pustych butelek po alkoholu. Szczególnie przygnębiający widok na tym odcinku to niektóre zaparkowane tam samochody, których szyby zostały intensywnie pokryte ptasimi odchodami.

Trzy etapy Parku Kolejowego w Krakowie

Przypomnijmy, że we wrześniu ubiegłego roku oddano do użytku gigantyczną kolejową inwestycję, polegającą na przebudowie krakowskiej linii średnicowej. W ramach zadania powstały m.in. dodatkowe tory i estakady kolejowe w centrum, przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki, mosty na Wiśle, przebudowano wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką.

W ramach inwestycji, zrealizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, estakady zastąpiły nasypy kolejowe między ul. Kopernika i Miodową. Miasto wydzierżawiło od PKP znajdujące się pod estakadami tereny i zaplanowało Park Kolejowy.

Realizowany jest pierwszy etap tej inwestycji między ul. Kopernika a ul. Grzegórzecką (wzdłuż ul. Blich). Tam wykonano podziemne instalacje elektryczne, wytyczono alejki. Ma jeszcze powstać plac zabaw, psi wybieg, zamontowane mają zostać elementy małej architektury oraz posadzona zieleń.

Drugi etap Parku Kolejowego zaplanowano od ul. Grzegórzeckiej do wjazdu na nowe mosty kolejowe nad Wisłą. W tym etapie przewiduje się trakty pieszo-rowerowe, zieleń i boiska w rejonie obecnych kortów tenisowych KS Olsza.

Zaplanowano też trzeci etap Parku Kolejowego, już po stronie Podgórza - pod estakadą kolejową na Zabłociu. Tam też przewidywana jest ścieżka pieszo-rowerowa i mała architektura.

Dlaczego Park Kolejowy nie powstaje, w czym jest problem?

- Prace w pierwszym etapie budowy Parku Kolejowego zostały wykonane w zakresie na jaki były pieniądze. Na dokończenie tego etapu planowane są środki z Krajowego Planu Odbudowy. Niebawem wszystko powinno się wyjaśnić tak, by roboty mogły być kontynuowane. W kolejnym roku planujemy natomiast realizację kolejnych etapów - informuje Łukasz Pawlik, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie.

W przypadku budowy parku od wiaduktu przy ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej też są starania o pozyskanie dofinansowania unijnego. W tym oraz trzecim etapie, obejmującym teren pod estakadami na Zabłociu, na początku wykonane ma być połączenie piesze między Grzegórzkami i Kazimierzem a także dokończenie ścieżki rowerowej, tak by można było przejeżdżać rowerem od ul. Grzegórzeckiej dalej prze istniejącą kładkę nad Wisłą (została wybudowana wraz z jednym z nowych mostów kolejowych), Zabłocie do ul. Wielickiej. W kolejnych etapach zagospodarowania II i III części Parku Kolejowego realizowane byłby pozostałe założenia projektowe dotyczące m.in. zieleni i małej architektury.

Po co są strefy czystego transportu?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto