Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wnioskują o rozwój kolei aglomeracyjnej i nowe przystanki w Krakowie

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Krakowscy radni upominają się o rozwój kolei aglomeracyjnej. PKP Polskie Linie Kolejowe SA są w trakcie prac nad „Wstępnym Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce.”
Krakowscy radni upominają się o rozwój kolei aglomeracyjnej. PKP Polskie Linie Kolejowe SA są w trakcie prac nad „Wstępnym Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce.” Wojciech Matusik
Grupa krakowskich radnych przygotowała projekt uchwały z wnioskiem do prezydenta miasta o podjęcie wszelkich możliwych działań, które doprowadzą do rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej w Krakowie poprzez budowę nowych przystanków kolejowych w ciągu linii kolejowej nr 8 oraz włączenie w system kolei aglomeracyjnej linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa).

Zdaniem wnioskodawców w zakresie linii kolejowej nr 8 powinny powstać co najmniej trzy nowe przystanki: Kraków - Prądnik Czerwony, Kraków - Prądnik Biały, Kraków - Żabiniec (al. 29 Listopada) wraz z budową kładki pieszo-rowerowej, natomiast w przypadku linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa): Kraków - Olsza, Kraków - Dąbie oraz Kraków - ul. Dekerta.

W uzasadnieniu projektu uchwały radni podkreślili, że realizacja tych inwestycji skutkować będzie radyklaną poprawą dostępności do transportu kolejowego dla ponad 100 tys. mieszkańców i przełoży się na częstsze wykorzystywanie w podróżach szybkiego i ekologicznego środka transportu jakim jest kolej.

- Wiele obszarów Krakowa jest wykluczonych z komunikacji kolejowej, pomimo że widać przejeżdżające w sąsiedztwie pociągi. Na linii kolejowej nr 8 nie mamy przystanków kolejowych w rejonie Żabińca, w rejonach Prądnika Czerwonego i Prądnika Białego. Zależy nam też na włączeniu w system kolei aglomeracyjnej Małej Obwodnicy Kolejowej i budowie przystanków w rejonie Płaszowa, Dąbia i Olszy - zwraca uwagę radny Dominik Jaśkowiec (PO), inicjator projektu uchwały.

Prezydent Krakowa negatywnie zaopiniował projekt uchwały, zwracając uwagę, że Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe jest w trakcie opracowania projektu Wstępnego Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce i w związku z tym ostateczne lokalizacje przystanków będą znane po przygotowaniu dokumentu, którego odbiór planowany jest w drugiej połowie 2024 r.

- Projekt ma na celu opracowanie koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej w Małopolsce, ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji krakowskiej. Dokument przedstawi możliwości zaspokojenia perspektywicznych potrzeb przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym. W ramach studium opracowywany jest scenariusz rozwoju sieci kolejowej, oraz propozycja docelowego rozkładu jazdy do wykorzystania przez organizatorów transportu. Obecnie projekt jest w fazie badań i symulacji. Zgodnie z planem koncepcja ma być gotowa w 2024 roku. PLK SA przedstawią efekty prac gdy te będą gotowe - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.

W urzędzie informują natomiast, że w związku z rozbudową sieci kolei aglomeracyjnej zostanie złożony wniosek o uwzględnienie w dokumentach finansowych miasta budowy przystanku Kraków Prądnik Czerwony wraz z parkingiem park&ride.

W przypadku przystanków kolejowych na linii nr 8 na odcinku Kraków Główny - Kraków Prądnik Czerwony wzięto pod uwagę dwa warianty: budowę dwóch przystanków kolejowych zlokalizowanych w rejonie ul. Opolskiej: na wysokości osiedla Żabiniec (Kraków – Żabiniec) oraz w okolicy ul. Siewnej (Kraków – Prądnik Biały), albo budowa jednego przystanku zlokalizowanego w rejonie ul. Opolskiej, pomiędzy przystankami Kraków Żabiniec i Kraków Prądnik Biały.

W magistracie przypominają też, że w 2017 r. na zlecenie gminy Kraków zostało opracowane Studium wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa. Przeprowadzone analizy wykazały, że jednym z ekonomicznie opłacalnych wariantów jest linia SKA Kraków Płaszów - Kraków Mydlniki obejmująca swym zakresem odcinki LK 100. Studium przewidywało budowę czterech przystanków w rejonie przecięcia linii kolejowej nr 100 z ulicami: Pilotów, Mogilską, al. Pokoju i Klimeckiego.

Nowe wagony w PKP Intercity

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Wnioskują o rozwój kolei aglomeracyjnej i nowe przystanki w Krakowie - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto