Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: miasto musi postawić na metro albo tunel tramwajowy [WIDEO]

Piotr Tymczak
Czy w Krakowie powstanie kolejny tunel, taki jak pod dworcem?
Czy w Krakowie powstanie kolejny tunel, taki jak pod dworcem? Fot. Wojciech Matusik
Miasto stoi przed strategiczną decyzją: budowa metra albo tylko linii tramwaju.

Władze Krakowa do końca tego roku chcą zadecydować, czy miasto przygotuje budowę jednej linii metra, czy stawia na tunel tramwajowy pod centrum.

To dwie propozycje rekomendowane przez autorów studium rozwoju transportu dla Krakowa, którego założenia jako pierwsi szeroko pokazaliśmy na naszych łamach. Wczoraj zostało ono zaprezentowane podczas sesji radnym miasta Krakowa. Mieli uwagi do dokumentu.

WIDEO: Jacek Thiem

Autor: Piotr Tymczak

Studium na zlecenie miasta (za 762 tys. zł) zostało opracowane w Biurze Inżynierii Transportu Pracownie Projektowe Cejrowski&Krych z Poznania. Jacek Thiem, główny autor studium przyznaje, że trzeba było wziąć pod uwagę oczekiwania mieszkańców Krakowa wyrażone w referendum. - Nie ulega wątpliwości, że warianty z metrem są oczekiwane przez krakowian - wyjaśnia Jacek Thiem. Dodaje też, że w przypadku propozycji dla linii tramwajowych opierano się na pomysłach, które w Krakowie się pojawiały.

Nowym rozwiązaniem jest propozycja metrobusa, czyli autobusu na wydzielonych trasach. W rekomendowanym wariancie został on zaproponowany na trasie Czyżyny - Dworzec Główny i dalej w dwóch kierunkach: Wieliczka oraz Borek Fałęcki. To też wariant (za ok. 8 mld zł) budowy linii metra (tam, gdzie się da, na estakadach, po ziemi) na trasie Nowa Huta - centrum - Bronowice. Tę koncepcję można realizować etapowo, począwszy od tunelu od ronda Mogilskiego, dalej pod centrum do ul. Królewskiej. Drugi wariant (za ok. 2 mld zł) to rozwój szybkiego tramwaju z tunelem od ronda Grzegórzeckiego, dalej pod centrum do ul. Szewskiej.

- W centrum Krakowa tramwaje można już niewiele przyspieszyć. Dla poprawy komunikacji ten obszar można ewentualnie całkowicie zamknąć dla samochodów. Raczej trzeba jednak iść w kierunku budowy tunelu - uważa Jacek Thiem.

Miasto obecnie nie ma pieniędzy na budowę podziemnej komunikacji. - Realniejszy jest więc na razie wariant tramwajowy, ale taki, który można byłoby z czasem przebudowywać w metro, ale z tunelami tam, gdzie jest to konieczne - komentuje Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w Radzie Miasta.

Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel informuje, że w marcu miasto zleci dodatkową ekspertyzę do studium. Po nim, na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku, można byłoby zlecić studium wykonalności dla wybranego (po konsultacjach z mieszkańcami) wariantu. Na takie opracowanie potrzeba już jednak kilkunastu milionów złotych. Miasto tego nie udźwignie.

- Odwołam się do deklaracji minister Jadwigi Emilewicz, która mówiła, że miasto może zostać wsparte w tym zakresie z pieniędzy unijnych - mówi wiceprezydent Trzmiel.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto