Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Estakada ma usprawnić przejazd z Krakowa w Tatry zanim powstanie nowa zakopianka. W planach kolejne rozbudowy dróg

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Od tygodnia prowadzimy akcję "Po pierwsze komunikacja!", w ramach której wraz z ekspertami i mieszkańcami szukamy najlepszych propozycji transportowych dla Krakowa i Małopolski. W ostatnim czasie coraz większym problemem są gigantyczne korki w Krakowie. Jednym z miejsc, gdzie ruch często się blokuje jest południowa obwodnica autostradowa i droga prowadząca w kierunku Zakopanego. W czwartek, 7 grudnia, zapadła ważna decyzja dotycząca rozbudowy drogowego węzła Kraków Południe, która ma pomóc w upłynnieniu ruchu w kierunku Tatr. W planach są kolejne ważne inwestycje, takie jak rozbudowa autostrady do trzech pasów, czy budowa nowej Zakopianki. W przyszłym roku ma natomiast zostać zakończona budowa północy obwodnicy Krakowa, oddana do użytku zostanie także w całości trasa S7 z Krakowa do województwa świętokrzyskiego.

- Otrzymaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy węzła Kraków Południe. Skrzyżowanie autostrady A4 i drogi krajowej nr 7 zostanie gruntownie zmodernizowane. Kluczowe będzie oddzielenie ruchu tranzytowego i lokalnego. Każdy z nich będzie miał osobny układ drogowy - mówi Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Najważniejszą zmianą przy węźle Kraków Południe będzie wybudowanie ok. 300-metrowej estakady, którą będzie biegła droga krajowa nr 7. Tędy zostanie poprowadzony ruch z miasta w kierunku Zakopanego, na estakadę będzie również można wjechać z autostrady. Jadąc od strony Myślenic kierowcy będą mogli przejechać estakadą do Krakowa lub zjechać z niej na A4 w kierunku Katowic albo Rzeszowa.

Pod estakadą ma powstać rondo, które połączy się z ulicami Poronińską, Taklińskiego i Kłuszyńską. Wjazd na rondo będzie możliwy z Zakopianki od strony Krakowa i Myślenic. Autostrada również zostanie połączona z rondem, dzięki czemu mieszkańcy Opatkowic wjadą na A4 z pominięciem estakady.

Zjeżdżając z autostrady w kierunku Myślenic kierowcy będą mogli wjechać na estakadę i stamtąd jechać dalej na południe, ale też
dojechać do ronda i z niego zjechać na jedną z ulic w Opatkowicach lub pojechać w kierunku Krakowa.

- Dzięki rozbudowie węzła samochody zjeżdżające z obwodnicy autostradowej na zakopiankę nie będą musiały zatrzymywać się na światłach. Powinien więc znacznie poprawić się ruch w tym rejonie - zaznacza Kacper Michna.

Zmiany obejmą też pieszych. Wybudowane zostaną dwa przejścia pod drogą krajową nr 7, przy ul. Poronińskiej i przy ul. Opatkowickiej. Powstanie też przejście w nasypie pod zjazdami z A4, które połączy ul. Kłuszyńską i ul. Zakopiańską.

Wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla wariantu nr 4 rozbudowy węzła Kraków Południe pozwala teraz GDDKiA przygotowywać szczegółowy projekt budowlany. Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę. Sama budowa planowana jest w latach 2025-2027.

Przypomnijmy, że GDDKiA przygotowuje też budowę trasy S7 z Krakowa do Myślenic. GDDKiA ogłosiła niedawno przetarg na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tej drogi ekspresowej. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie możliwych wariantów przebiegu nowej zakopianki. Wcześniej wskazywane przez GDDKiA potencjalne korytarze spotkały się z falą protestów. Nie udało się też wyznaczyć kompromisowego wariantu społecznego.

- Nowa Zakopianka ma zostać wybudowana najwcześniej za około 15 lat. Węzeł na obecnej drodze w kierunku Zakopanego ma być przebudowany za cztery lata, co w szybszym czasie poprawi ruch w tym rejonie. Po powstaniu nowej Zakopianki przebudowany węzeł będzie służył ruchowi lokalnemu na trasie z Krakowa do Myślenic, który też ma się zwiększać - wyjaśnia Kacper Michna.

Jedną z kluczowych inwestycji dla Małopolski realizowanych w ostatnich latach były prace realizowane w ramach 32-kilometrowego odcinka drogi S7 od Myślenic do Rabki. W listopadzie ubiegłego roku po oddaniu do użytkowania tunelu pod górą Luboń Mały, cały ten odcinek drogi został udostępniony kierowcom. Ostatni oddany fragment tej trasy, czyli najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce, ma ponad 2 km długości. Był realizowany jako główna część odcinka S7 Naprawa - Skomielna Biała, o długości ok. 3 km.

Od 25 czerwca 2020 r. trwa budowa drogi krajowej 47 z Rdzawki do Nowego Targu, czyli dalszy ciąg „nowej zakopianki”. Zakończenie budowy planowane jest na 2024 r.

W celu rozładowania korków GDDKiA realizuje też rozbudowę autostradowej obwodnicy Krakowa do trzech pasów. Dodatkowe pasy mają zostać zbudowane na odcinkach obwodnicy od bramek na autostradzie A4 Kraków - Katowice do węzła Kraków Południe (zjazd na zakopiankę), a także w drugą stronę - od Balic do węzła Modlnica. Tak ma być też na odcinku między Łagiewnikami i węzłem Kraków Południe. Na pozostałych odcinkach obwodnica jest trzypasmowa.

Do tego powstaje północna obwodnica Krakowa (trzypasmowa) od węzła Modlnica do węzła Kraków Nowa Huta. W ramach tej inwestycji powstają m.in. 2 tunele – w Zielonkach (653 m) i Dziekanowicach (496 m). Zakończenie zadania zaplanowano na wrzesień 2024 r.

GDDKiA przygotowuje się też do rozbudowy do trzech pasów autostrady A4 na odcinkach Kraków - Katowice i Kraków - Tarnów. Zgodnie z zapisami w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., rozbudowa A4 o dodatkowy trzeci pas zaplanowana jest w sumie na blisko 460-kilometrowym odcinku pomiędzy Krzyżową a Tarnowem.

Za rok zakończona ma zostać natomiast inna priorytetowa inwestycja, która znacznie usprawni ruch w Krakowie i Małopolsce. Chodzi o budowę trasy S7 z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego. Dzięki oddaniu we wrześniu prawie 19-kilometrowego odcinka Moczydło-Miechów łączna długość odcinków drogi ekspresowej na północ od Krakowa wzrosła ponad dwukrotnie do 31,8 km.

Z kolei drugi funkcjonujący fragment tej trasy to otwarty w październiku 2021 r. 13-kilometrowy odcinek między węzłami Szczepanowice i Widoma.

W realizacji pozostaje jeszcze 23,6 km - na odcinku między węzłami Miechów i Szczepanowice (5,3 km, planowane otwarcie w sierpniu 2024 r.) oraz od Widomej do węzła Kraków Nowa Huta (18,3 km, otwarcie w listopadzie 2024 r.).

Z końcem 2024 r. podróż pomiędzy Krakowem a Warszawą ma zająć niespełna 3 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej drogi krajowej nr 7 prowadzącej przez Radom i Kielce.

Problemy nadal są natomiast z budową innej kluczowej drogi w regionie, a więc Sądeczanki, która ma połączyć Brzesko z Nowy Sączem, co znacznie poprawi też przejazd z Krakowa do Nowego Sącza. We wrześniu zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące tego przedsięwzięcia, wbrew wcześniejszym zapewnieniom decyzji środowiskowej nie będzie jednak nie tyle jesienią, co jeszcze w tym roku. Okazuje się, że sprzeciw społeczny nadal jest bardzo duży. Wpłynęło ponad sto wniosków i uwag, których analiza nadal trwa. Zgodnie z optymistycznym założeniem Sądeczanka ma być gotowa w 2028 r., a z początkiem 2029 r. droga ma być przejezdna.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Estakada ma usprawnić przejazd z Krakowa w Tatry zanim powstanie nowa zakopianka. W planach kolejne rozbudowy dróg - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto