Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielkie inwestycje omijają Kraków. Przegrywamy z Łodzią

Agnieszka Maj, Piotr Tymczak
Rys. Wiktor Łężniak
Według koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju do 2030 r. największym wyzwaniem na najbliższe dwie dekady będzie budowa kolei dużych prędkości. Jednak ten ambitny projekt ominie stolicę Małopolski. Główne linie, którymi pociągi jeździłyby 350 km/h, wyznaczono na trasach łączących Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

Kraków jest w koncepcji zagospodarowania potraktowany tylko jako jedna z metropolii. Centralnym ośrodkiem ma być Warszawa połączona z innymi miastami autostradami lub drogami ekspresowymi. - Ranga naszego miasta została zmarginalizowana. Jesteśmy przecież drugim miastem w Polsce po Warszawie, a nie jedną z metropolii - zauważa Elżbieta Koterba, wiceprezydent Krakowa.

W koncepcji założono, że aglomeracja górnośląska ma skupiać inwestycje innowacyjne. - Wszystko przesuwa się w kierunku Katowic - zauważa Borys Czarakcziew, przewodniczący Małopolskiej Okręgowej Izby Architektów.

Kraków nie chce być jednak jedynie miastem kultury. Wolałby pełnić taką rolę, jaka w ogólnopolskich planach została wyznaczona dla Katowic.

- W opracowywanym przez miasto studium wizji rozwoju, Kraków to miasto nauki i nowoczesnej gospodarki opartej na zaawansowanych technologiach - mówi Elżbieta Koterba

Marginalizowanie Krakowa w wizji rozwoju Polski jest konsekwencją polityki rządu. Z budżetu sporo pieniędzy przeznaczanych jest na inne miasta, jak Łódź czy Wrocław. Tymczasem Kraków nie może się od lat doprosić o drogę S7. Ominął nas także boom inwestycyjny związany z Euro 2012. Przed rozpoczęciem mistrzostw otwarto autostradę z Warszawy do Łodzi, a wciąż nie ma dwupasmówki ze stolicy do Krakowa.

Władze Krakowa chcą przeczekać obecny niekorzystny układ sił w Warszawie. - Bez względu na to, jaką rolę przypisuje się nam w koncepcji zagospodarowania kraju, będziemy realizować swoje plany rozwoju. Szansę dla Krakowa widzimy w gospodarce wykorzystującej potencjał naukowy Krakowa - podkreśla wiceprezydent Elżbieta Koterba.

- Teraz czas na Kraków! - mówią zgodnie eksperci i politycy z naszego regionu. Przyznają, że stolica Małopolski straciła wiele, nie organizując Euro 2012. Są zgodni, że najwyższa pora, aby zaczęły płynąć do miasta pieniądze z budżetu centralnego na najważniejsze przedsięwzięcia infrastrukturalne.

Czytaj więcej na www.dziennikpolski24.pl

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto