Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwajem z Płaszowa na Czyżyny?

laku82
laku82
Tramwajem z Płaszowa na Czyżyny? Na razie to tylko wizja kilku mieszkańców Płaszowa oraz członków Stowarzyszenia Przestrzeń Ludzie Miasto.

Myślę, że warto tę wizję poznać, bo tak naprawdę nikt jeszcze nie opracował jakiegoś szczegółowego projektu, który mogłaby poprzeć reszta mieszkańców - jest natomiast zgoda co do tego, że połączenie na odcinku pętla tramwajowaOsiedle Lipska - Rondo Dywizjonu 308 przyniesie wymierne korzyści dla całego Krakowa i prędzej czy później będzie konieczne. Linii tej nie ma obecnie w żadnych miejskich planach.

Ponieważ obecnie nie ma jakiegokolwiek konsensusu co do przebiegu tego połączenia, pozwolę sobie zaprezentować własny wariant, wraz z obliczeniami i wnioskami.

Linia tramwajowa Rondo Dywizjonu 308 - Osiedle Lipska [kliknij i zobacz mapę]

Zbudowanie tego połączenia miałoby sens po wybudowaniu następujących połączeń:
- KST, linia N-S, etap IIA (Rondo Grzegórzeckie - Osiedle Lipska),
- KST, linia N-S, etap IIB (ul. Lipska - ul. Wielicka) - o długości ok. 1,4 km,
- lini tramwajowej "Stella-Sawickiego" (Rondo Piastowskie - Rondo Dywizjonu 308) - o długości ok. 4 km.

Wszystkie te trzy linie są w planach miasta.

Oszacowanie odległości:
- pętla Osiedle Lipska - Skrzyżowanie Lipska, Saska, Kuklińskiego, Kaplickiego - ok. 1,3 km,
- skrzyżowanie Lipska, Saska, Kuklińskiego, Kaplickiego - Rondo Grzegórzeckie - ok. 2,8 km,
- istniejąca linia Rondo Grzegórzeckie - Rondo Dywizjonu 308 - 3,5 km,
- linia tramwajowa Rondo Dywizjonu 308 - Osiedle Lipska - ok. 3,6 km.

Wnioski:
- Trasa: Skrzyżowanie Lipska, Saska, Kuklińskiego, Kaplickiego - Rondo Dywizjonu 308 przez Rondo Grzegórzeckie: 6,3 km - przy prędkości handlowej 25 km/h - 15 minut,
- Trasa: Skrzyżowanie Lipska, Saska, Kuklińskiego, Kaplickiego - Rondo Dywizjonu 308 przez Osiedle Lipska: 4,9 km - przy prędkości handlowej 25 km/h - 12 minut.

Teoretycznie jest to różnica tylko 3 minut, ale koncentrując cały ruch na rondzie Grzegórzeckim, trudno będzie utrzymać dobrą prędkość handlową (do czego może prowadzić skoncentrowanie zbyt wielu linii w jednym miejscu, pokazują kolejki tramwajów przy Dworców Głównym czy Poczcie Głównej - szczególnie przy okazji remontów torowisk, kiedy cały ruch koncentruje się na jednej trasie).

Innymi słowy, równie dobrze można by porównać czas przejazdu tramwaju w wariancie prowadzącym przez rondo Grzegórzeckie, przy prędkości handlowej 22 km/h, z wariantem przez osiedle Lipska przy v=28 km/h - niestety brakuje mi danych, by zrobić to właściwie.

Linia ta odciąży więc rondo Grzegórzeckie, które już obecnie jest często niedrożne dla komunikacji zbiorowej (zdarza się, że na przejazd czeka kilka tramwajów i autobusów jednocześnie).

W praktyce linia ta zwiększyłaby prędkość handlową innych tramwajów, jadących przez rondo Grzegórzeckie (a więc tych na trasie N-S oraz Ruczaj - Nowa Huta).
Nie bez znaczenia jest też fakt, że na rondach łatwiej dać pierwszeństwo tramwajom jadącym przez takie skrzyżowanie na wprost (a taki właśnie ruch wymuszamy tramwajem jadącym przez projektowaną linię - w przeciwieństwie do alternatywnej trasy przez rondo Grzegórzeckie i Dywizjonu 308, gdzie tramwaj musiałby skręcać dwa razy).

Oczywiście taka linia z pewnością nie jest priorytetowa i jeszcze przez wiele lat nie byłoby sensu jej budować, ale warto rozważyć sensowność jej budowy i zarezerwować na nią teren w miejskich planach zagospodarowania przestrzennego, by w przyszłości nikt nie zabudował terenów nadających się pod tę linię i nie zablokował rozwoju miasta.

Teoretycznie linię można byłoby poprowadzić wzdłuż trasy ciepłowniczej (3 obwodnica), ale może bardziej wydajne byłyby inne warianty (np. mój)?

Lina ta jest wspaniałym skrótem między Nową Hutą, a południem Krakowa (pętle: Borek Fałęcki, Kurdwanów, Nowy Bieżanów). Wariant ten byłby także zgodny z rzeczywistym geometrycznym (Łęg) i urbanistycznym (Zabłocie) środkiem Krakowa.

Proponowane przystanki:

1. Pętla Osiedle Lipska,
2. Myśliwska (obsłuży bloki osiedla Lipska przy ul Myśliwskiej oraz przyszłe osiedla mieszkaniowe z terenów obecnej bazy Budostalu i Polskiego Tytoniu),
3. Lasówka (obsłuży bloki osiedla Lasówka, osiedla KTBS, Osiedla Zadworze oraz MORD).

Lokalizacja kolejnych przystanków zależy od charakteru przyszłej zabudowy terenów wokół linii.

4. Selgros/EC Łęg/przystanek przyszłej SKM dla Nowej Huty - skąd dojechalibyśmy m.in. do przyszłego ratusza miejskiego.
5. Kraków Expo - centrum wystawiennicze,
6. Centralna/M1,
7. Rondo Dywizjonu 308.

Proszę o komentarze i własne propozycje.

Dla osób chcących zgłosić własne propozycje mam kilka wskazówek, które urealnią ich projekt.

Projektując linię, trzymajcie się następujących zasad:

- minimalizacja długości budowanej linii - im mniejszy koszt, tym lepiej (dodatkowo wpłynie to pozytywnie na czas przejazdu),
- minimalizacja długości mostu nad Wisłą - nie prowadzimy tym samym linii wzdłuż rzeki na moście, mimo że taki wariant byłby najkrótszy - zawsze nastawiamy się na to, by most był prostopadły do koryta rzeki. Koszty mostów to jedne z największych kosztów całej inwestycji, a im mniejszy koszt, tym lepiej,
- minimalizacja ilości obiektów inżynieryjnych (mostów, estakad itp. nad rzeczkami, drogami i torami kolejowymi),
- maksymalizacja rentowności poprzez położenie linii w miejscach, gdzie duże osiedla miałyby do niej dostęp (także duże obiekty komercyjne, do których ludzie mogliby jeździć),
- minimalizacja czasu przejazdu: linia w stopniu minimalnym przecina drogi i ma zakręty o dużym promieniu (preferowane jest zlokalizowanie przystanków przy zakrętach - dzięki czemu tramwaje nie traciłyby prędkości na pokonywanie zakrętów, bo i tak musiałyby się zatrzymać na przystanku).

Minimalizacja kosztów pociąga za sobą wymóg, by linia zaczynała się gdzieś w okolicach pętli na osiedla Lipska. Co prawda, zmniejszając czas podróży, korzystniej byłoby rozpocząć linię od skrzyżowania Lipska, Saska, Kuklińskiego i do ronda Dywizjonu 308 prowadzić ją w linii prostej, ale taka linia będzie miała większy koszt całkowity niż linia z osiedla Lipska (przez jej całkowitą długość).

Warto też policzyć długość projektowanej linii - można wtedy porównać koszty między projektami (orientacyjne). Przy okazji musimy też policzyć długość trasy na odcinku od skrzyżowania Lipska, Saska, Kuklińskiego do ronda Dywizjonu 308 - jeśli będzie większa niż długość konkurencyjnej trasy przez rondo Grzegórzeckie, to cała inwestycja traci wiele ze swoich atutów.

Jak mogę jeszcze pomóc?

Stowarzyszenie Przestrzeń Ludzie Miasto oraz zwolennicy tego projektu chcą zgłosić uwagę uwzględniającą tę linię tramwajową do przyszłego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Myśliwska oraz do zmienianego obecnie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa. Czytelniku - jeśli podoba Ci się nasz pomysł - możesz w przyszłości podpisać nasze uwagi.

Czym jest prędkość handlowa? Za wikipedią:

Prędkość handlowa środka transportu jest ilorazem odległości dzielącej punkt początkowy i końcowy jego trasy i czasu, w jakim ta trasa została przebyta. Prędkość handlowa jest zależna od prędkości, z jaką porusza się środek transportu, jak również od czasu postoju na przystankach pośrednich, warunków ruchu (np. korki uliczne) itp. W rezultacie jest parametrem pozwalającym miarodajnie ocenić szybkość zapewnianą przez dany środek transportu.

Zobacz na MM:Wywiady | MM Moto | Photo Day | Ekstraklasa | Zdrowie | Film | MoDO
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto