Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Posypały się pierwsze "mandaty" za parkowanie w Strefie Czystego Transportu w Krakowie. Głosowanie ws. jej uchylenia w styczniu

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Pan Bartłomiej/TIK-TOK
Strefa Czystego Transportu wejdzie w życie 1 lipca 2024 r. Jej przeciwnicy, chwytają się wszelkich możliwych sposobów, by odwieść urzędników od jej wprowadzenia. Jeden z nich, Pan Barłomiej odwiedził m.in. parking P&R na Nowym Bieżanowie w Krakowie, gdzie wlepił kierowcom starszych pojazdów "mandaty" w kwocie 500 złotych. Inni przeciwnicy strefy - Stowarzyszenie "Kraków dla Kierowców" poszli krok dalej i stworzyli obywatelski projekt uchwały ws. uchylenia uchwały o SCT. Głosowanie odbędzie się 17 stycznia 2024 r.

Na popularnym tik-toku pojawiło się ostatnio nagranie wykonane przez Pana Bartka, który jest przeciwnikiem wprowadzania w Krakowie Strefy Czystego Transportu. Na nagraniu widzimy, jak wlepia on stojącym na parkingu P&R na Nowym Bieżanowie samochodom, mandaty na kwotę 500 złotych.

- Zgodnie z zapisami Strefy Czystego Transportu, żeby wjechać na ten parking trzeba będzie mieć nowszy samochód, a do tego nalepkę. Jeżeli ktoś nie będzie miał nalepki, to dostanie mandat 500 złotych - mówi autor nagrania. Oczywiście jego "mandaty" to tak naprawdę tylko ulotki informujące o tym, jak nietrafionym pomysłem zdaniem Pana Bartka, jest SCT.

W następnych minutach filmu widzimy jak wlepia on "mandaty" również pojazdom stojącym na parkingu pod Szpitalem Uniwersyteckim w Krakowie, Galerią Kazimierz czy na Placu Wszystkich Świętych pod magistratem, gdzie 22 listopada odbył się protest przeciwników SCT.

Nieco inny sposób na zwrócenie uwagi na problem wybrali aktywiści z grupy „Kraków dla kierowców”. Złożyli oni w magistracie obywatelski projekt uchwały, licząc, że radni 22 listopada będą o nim rozmawiać i głosować. Urzędnicy stwierdzili, że potrzebna jest weryfikacja podpisów - stąd przesunięcie terminu na 17 stycznia. 11 stycznia Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatrzy skargę wojewody na uchwałę radnych o SCT.

- Tworzy się atmosferę, że przeciwko SCT podpisywali się ludzie spoza Krakowa i jest to oczywiste. Rolnicy sprzedający swoje warzywa czy właściciele firm budowlanych niemający możliwości wjazdu do Krakowa zaprzestaną tu pracować, co odbije się cenami na mieszkańcach Krakowa. To system naczyń połączonych, w które Strefa Czystego Transportu uderza. Straty dla mieszkańców, ale również dla budżetu miasta będą olbrzymie - tłumaczy Piotr Bartosz ze Stowarzyszenia "Kraków dla Kierowców"

Obywatelski projekt uchwały podpisało 7,2 tys. osób w formie elektronicznej i 400 w formie papierowej.

-Urzędnicy miejscy, choć już wiedzą, że spełniliśmy wymogi ustawowe co do ilości podpisów - o czym świadczy sam fakt, że wyznaczono termin procedowania - pod pretekstem zweryfikowania wszystkich głosów przekładają inicjatywę na następny rok, mimo że ustawa o samorządzie gminnym - Art. 41a zobowiązuje ich do tego - mówi Piotr Bartosz.

Przypomnijmy, że zaproponowane rozwiązanie dla Krakowa w ramach SCT ma mieć dwa etapy i dotyczyć całego Krakowa. Pierwszy, bardzo łagodny etap ma wejść w życie od 1 lipca przyszłego roku. Wtedy ograniczenia mają objąć auta około trzydziestoletnie, niespełniające bardzo jeszcze starych norm Euro 1 (dla benzyny) i Euro 2 (dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym). Jeśli ktoś zmienił auto w ostatnim półroczu (po 1 marca 2023), pojazd ten będzie musiał spełniać już nieco wyższe wymagania – Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesla. Mówimy tu o autach około 24-letnich (w roku 2024) z silnikami benzynowymi i około 14-letnich z silnikami wysokoprężnymi. Wyższe normy, już dla wszystkich pojazdów, wejdą w życie dwa lata później – od 1 lipca 2026 r.

Oto najcenniejsze marki na świecie!

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto