Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Petycje ws. stref na Kazimierzu

laku82
laku82
Ponad 150 podpisów złożono pod petycjami ws. wprowadzenia na Kazimierzu stref płatnego parkowania i zamieszkania. Wszystko to podczas Park(ing) day.

Przypomnijmy, Park(ing) day to happening, podczas którego miejsca parkingowe w miastach całego świata zamieniają się za sprawą oddolnej aktywności ,na jeden dzień, w mini parki.

W tym roku akcja odbyła się 17 września 2010 na ul Józefa na Kazimierzu.
Zajęto miejsce, które normalnie zajęłyby 4 samochody, urządzono ogród, pokój dzienny, parking na ponad 10 rowerów, oraz plenerowy warsztat malarski.

Przez cały dzień odbywała się debata na temat funkcji przestrzeni publicznej w mieście, podchodzili entuzjastycznie nastawi do akcji przechodnie, mieszkańcy, oraz osoby prowadzące w okolicy galerie i kawiarnie.

Zebrano 60 podpisów**w sprawie wprowadzenia strefy zamieszkania, a**90 w sprawie rozszerzenia strefy płatnego parkowania. Adresaci obu petycji, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, Joanna Niedziałkowska oraz przewodniczący Rady Miasta Krakowa Józef Pilch, będą musieli odpowiedzieć każdemu, kto petycję podpisał, ponieważ w treści petycji znalazło się sformułowanie:

"Proszę o udzielenie informacji i odpowiedzi w powyższej sprawie, zgodnie z obowiązującymi przepisami kodeksu postępowania administracyjnego."

Dzięki temu akcja ta wywoła zainteresowanie ze strony miasta i w efekcie może doprowadzić do oczekiwanych przez mieszkańców Krakowa zmian.  Autorzy wnioskowali o rozszerzenie strefy parkowania płatnego na obszar Kazimierza (np. wewnątrz kwartału: al. Daszyńskiego – ul. Dietla – Bulwary Wiślane (Bulwar Inflancki) – Podgórska).

Już na początku lat 90-tych pojawiły się w Krakowie poważne problemy wynikające z nadmiernej ilości samochodów w centrum Krakowa, czego konsekwencją była przyjęta w 1991 roku pierwsza uchwała RMK, wprowadzająca strefę płatnego parkowania na drogach publicznych w Krakowie. W ciągu prawie 20-tu lat nastąpiły dalsze gwałtowne zmiany w układzie komunikacyjnym miasta. Wielokrotnie wzrosła liczba pojazdów. Deficyt miejsc postojowych i zatłoczenie samochodami objęło kolejne obszary – nie tylko Śródmieścia Krakowa, ale między innymi Kazimierz, Stare Podgórze, Salwator, Dębniki, Grzegórzki i wiele innych dzielnic.

Obecna strefa płatnego parkowania, ustalona na początku lat 90-tych XX w. ma się nijak do obecnego stanu zatłoczenia samochodami krakowskich ulic i chodników. Brak rozszerzenia strefy płatnego parkowania doprowadził w tej chwili do sytuacji, że całe kwartały ulic, chodniki, place zastawione są samochodami, przez co nie tylko oszpeca się przestrzeń publiczna, ale jest to coraz bardziej uciążliwe dla codziennego przemieszczania się mieszkańców, a ofiarą tej rozrzutności przestrzeni są głównie piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej.

Kazimierz jest jedną z największych "ofiar" darmowego parkowania. Powszechne stało się tutaj nielegalne i nieprawidłowe parkowanie: na chodnikach (bez pozostawienia wymaganego prawem 1,5 m), na skrzyżowaniach, na przejściach dla pieszych oraz na zieleńcach i skwerach.

Z doniesień prasowych wiem, że RMK niezbyt pozytywnie patrzy na rozszerzenie strefy płatnego parkowania. Uprzedzenia przed poszerzeniem strefy bazują często na emocjach w rodzaju "będzie to kolejny podatek nakładany na kierowców, będzie to grabienie kierowców itp., a nie rozwiąże to żadnych problemów".

Tymczasem światowe doświadczenia pokazują coś dokładnie odwrotnego. Płatne parkowanie pozwala na częściowe uspokojenie ruchu i uporządkowanie parkowania. Część przestrzeni można z powrotem oddać pieszym i rowerzystom, a także na inne potrzeby, chociażby ogródki kawiarniane, skwery, zieleń przyuliczną, ławki, donice betonowe z kwiatami itp. Płatne parkowanie oznacza zmniejszenie ruchu, a tym samym hałasu i zanieczyszczeń. Pozwoli także na wprowadzenie w części ulic Kazimierza strefy zamieszkania.

Dziś Kazimierz "dusi się" od samochodów i uważam, że nie wolno dłużej zwlekać z podjęciem decyzji o wprowadzeniu płatnego parkowania.

Brak zgody radnych na rozszerzanie płatnego parkowania o kolejne obszary Krakowa jest sprzeczny z przyjętą w 2007 roku Polityką Transportową dla Miasta Krakowa na lata 2007 – 2015, która zresztą została uchwalona przez obecną Radę Miasta. Zgodnie z obowiązującą Polityką Transportową należy między innymi podejmować środki w obszarze parkowania. Jednym ze środków działania w tym zakresie jest "Racjonalizacja wykorzystania istniejących miejsc parkingowych, w tym przez stosowanie w coraz szerszym zakresie opłat za parkowanie na terenach publicznych".

Dzięki petycji powstanie też lista radnych, którzy byli i są nadal przeciwnikami wprowadzenia strefy płatnego parkowania na Kazimierzu (w oparciu o informacje z dotychczas przeprowadzonych głosowań w tej sprawie na Sesjach Rady Miasta Krakowa w 2009 i/lub 2010 roku).

Zachęcam do wydrukowania i złożenia na własną rękę petycji ws kazimierskich stref. Pokażmy, że poważnie traktujemy nasze miasto!

Wzory petycji do pobrania na stronach Stowarzyszenia Przestrzeń Ludzie Miasto.

Udostępnij artykuł na Facebooku



Zobacz na MM:Wywiady | Serwis motoryzacyjny | Photo Day - plenery fotograficzne | Ekstraklasa: Wisła i Cracovia | Zdrowie i uroda | Filmowy Kraków | MoDO | Inwestycje
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto