Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Oficer rowerowy: Rower miejski w Krakowie ruszy 28 marca

Redakcja
Niebieskie rowery KMK Bike zobaczymy na ulicach w ostatnim ...
Niebieskie rowery KMK Bike zobaczymy na ulicach w ostatnim ... ZIKiT
Niebieskie rowery KMK Bike zobaczymy na ulicach w ostatnim tygodniu marca. Miasto uruchomi 30 stacji z 240 jednośladami.

Rower miejski w Krakowie - KMK Bike - ruszy pod koniec marca - niby zgodnie z planem, bo taka data była podawana w zeszłym roku, to jednak znacznie później niż w innych miastach, gdzie funkcjonują podobne systemy. Na rowerach miejskich w Warszawie, Poznaniu czy Opolu można jeździć od 1 marca, czyli wraz z nadejściem wiosennej pogody.

Zobacz też: KMK Bike kończy sezon, a ZIKiT ma wielkie rowerowe plany

Do Krakowa wiosna zawitała w podobnym czasie, jednak o ile Nextbike zareagował odpowiednio szybko na warunki atmosferyczne i popyt o tyle Kraków musiał rozpisać przetarg na operatora. O komentarz poprosiliśmy Oficera Rowerowego w Krakowie Marcina Wójcika.

Dlaczego rower miejski w Krakowie ruszy tak późno?

Marcin Wójcik:
Jako przedstawiciel środowiska rowerowego byłem zwolennikiem opcji, żeby w ogóle nie zwijać roweru miejskiego na zimę, ale z powodu braku pieniędzy i warunków umowy musieliśmy to zrobić. Zdjęliśmy z ulic stare jednoślady, a na wiosnę wystawimy nowe. Rowerów w tym roku będzie też więcej, bo prawie 300 - 240 w użyciu i 40 rezerwowych, rozstawionych w trzydziestu stacjach.


Mapa stacji systemu KMK Bike

Jeśli zaś chodzi o czas rozpoczęcia sezonu - nikt w zeszłym roku nie był stanie przewidzieć jaka będzie zima. Proszę pamiętać, że planując start roweru miejskiego na 28 marca, zaplanowaliśmy go na początek astronomicznej wiosny. Ja wiem, że jak się patrzy za okno, to pogoda jest jaka jest, ale niestety nie możemy przyspieszyć procesu, ponieważ mamy nierozstrzygnięty przetarg na operatora [firma Nextbike dostarczyła do Krakowa jedynie rowery - przyp. redakcji]. Przyznaję, że jest to poniekąd nasz błąd, bo mogliśmy postanowić wcześniej o uruchomieniu systemu, ale gdyby zdarzyło się tak, że teraz nadal leżałby śnieg, jak to było w zeszłym roku, to byłby wielki śmiech, że startujemy z rowerem miejskim w środku zimy.

Skoro konieczne było rozpisanie przetargu na operatora, czy oznacza to, że jednak nie ZIKiT, a jakaś zewnętrzna firma będzie się zajmowała KMK Bike?

My [ZIKiT] będziemy koordynować projekt, ale potrzebujemy zewnętrznego operatora, który będzie się zajmował przewożeniem rowerów między stacjami i magazynem, konserwacją, itd. My nie mamy do tego odpowiednich ludzi, więc można to rozwiązać zatrudniając dodatkowe osoby na umowę zlecenie, jak to było w zeszłym roku, albo skorzystać z zewnętrznej firmy wyłonionej w przetargu.

Na jakim etapie przetarg jest aktualnie?

Pierwszy przetarg był rozpisany już znacznie wcześniej jednak złożone oferty przekraczały budżet zaplanowany na ten cel, dlatego trzeba było zapytanie zmodyfikować i z tego, co wiem, został też lekko skrócony okres wystawienia rowerów, więc pewnie za chwilę okaże się, że znowu będą na nas wieszane przysłowiowe psy "że znowu rower będzie za krótko", ale tu niestety wszystko rozbija się o finanse, a utrzymanie roweru publicznego kosztuje i to nie mało.

Zobacz też: 22 maja zadebiutował KMK Bike: nowy system wypożyczalni rowerów miejskich [poradnik, cennik]

Nowe rowery będą funkcjonowały w innym systemie, czy nie ma ryzyka, że stary sprzęt nie będzie kompatybilny i okaże się że nie można ich przypiąć do nowych stacji?

Nie, ponieważ stare rowery będą miały zmienione widelce. Nowe stacje mają inne zapięcie, które jest z boku. Najprawdopodobniej, trzynaście starych stacji zostanie wymienionych na nowe, ale jest to proces czasochłonny, dlatego póki co starsze rowery dostaną kompatybilną technologię. Nie będzie problemu z oddawaniem jednośladów z tego powodu.

Wspominał pan o skróceniu czasu użytkowania roweru miejskiego. Czy jest to już decyzja zatwierdzona, oficjalna i wiadomo o ile krócej będzie można korzystać z KMK Bike?

Przyznam, że sprawa jest w toku i nie chcę nikogo wprowadzać w błąd.

Zobacz też: Remont Mogilskiej trwa. Zobacz postępy prac [zdjęcia]

Co w takim razie z posiadaczami biletów okresowych na karcie miejskiej? Od dawna planowana jest integracja z systemem komunikacji miejskiej.
Tak, ten system miał się pojawić na wiosnę, jednak według mojej aktualnej wiedzy ten system pojawi się dopiero w czerwcu. Zajmujemy się niestety wieloma sprawami na raz, a ja nie jestem programistą, żebym mógł to zrobić sam. Prace nad integracją KKM z KMK Bike trwają.

Jak będą wyglądały udogodnienia dla posiadaczy biletów okresowych, kiedy systemy zostaną już zintegrowane?

Powiem tak, posiadacze Krakowskiej Karty Miejskiej będą faworyzowani. Będą mieli niższe opłaty abonamentowe - one i tak nie są wysokie, bo w zeszłym roku było to 20 złotych, które należało przedpłacić jako kaucję. Ciężko to nazwać nawet opłatą abonamentową, ponieważ było to zabezpieczenie na wypadek przekroczenia wyznaczonych 20 darmowych minut. Dla posiadaczy KKM ten czas darmowego wypożyczenia ma być wydłużony do 40 minut. Większość stacji znajduje się przy dużych węzłach przesiadkowych, więc w przypadku jakiejś awarii, czy jeśli nam ucieknie tramwaj, to spokojnie mając bilet na wszystkie linie będzie można wziąć rower miejski i dojechać tam gdzie się planowało.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto