Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mozart, Vivaldi I Schumann podczas tegorocznej edycji festiwalu Opera Rara w trzech krakowskich teatrach od 16 do 26 lutego

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Gwiazdą tegorocznej edycji festiwalu Opera Rara będzie brytyjski tenor Ian Bostridge
Gwiazdą tegorocznej edycji festiwalu Opera Rara będzie brytyjski tenor Ian Bostridge Materiały prasowe
W tym roku festiwal Opera Rara w Krakowie potrwa od 16 do 26 lutego. Usłyszymy trzy dzieła reprezentujące trzy różne epoki: „Tamerlano” Vivaldiego, „Lucio Silla” Mozarta i „Das Paradies und die Peri” Schumanna. Koncerty odbędą się w Teatrze im. J. Słowackiego, Teatrze Łaźnia Nowa i Starym Teatrze.

Sytuacja pracownika na rynku pracy

od 16 lat

Założeniem festiwalu Opera Rara jest od początku jego funkcjonowania przywracanie blasku utworom zapomnianym i niedocenianym. Ideę tę kontynuuje Capella Cracoviensis, która w tym roku całkowicie odpowiada za program i organizację wydarzenia.

- Już sama nazwa festiwalu mówi z jakim repertuarem będziemy obcować. „Opera rara” to po włosku „opera rzadka”. Czyli nieznana i nieczęsto wykonywana. Dlatego sięgamy po dzieła, które niekiedy wręcz wydobywamy z niebytu lub takie, które nie miały szczęścia do wystawiania w Polsce. Wśród takich utworów zdarza się wiele prawdziwych pereł. Są one nieznane nie dlatego, że są nieudane, ale dlatego, iż miały mniej szczęścia, kiedy kształtował się operowy kanon – tłumaczy nam Krzysztof Dix, sekretarz artystyczny festiwalu.

W tym roku posłuchamy trzech utworów: „Tamerlano” Vivaldiego, „Lucio Silla” Mozarta i „Das Paradies und die Peri” Schumanna. Każde z nich reprezentuje inną epokę: barok, klasycyzm i romantyzm. To nie przypadek.

- Idea była tu taka, że skoro pokazujemy w tym roku trzy dzieła, to niech każde z nich należy do innego okresu historycznego, aby w ten sposób pokazać w przekrojowy sposób ewolucję gatunku. „Tamerlano” i „Lucio Silla” to opery włoskie, należące do rodzaju „opera seria” czyli „opery poważnej”. Obie powstały w XVIII wieku i dzieli je prawie 40 lat. Tego rodzaju dzieła rządzą się bardzo ścisłymi regułami. Zobaczymy więc jak te same struktury wypełnił Vivaldi, a potem – Mozart. Z kolei „Das Paradies und die Peri” to utwór koncertowy, posiadający jednak duży potencjał teatralny. I właśnie podczas naszego festiwalu odbędzie się jego pierwsza w Polsce inscenizacja – opowiada Krzysztof Dix.

„Lucio Silla” to opera napisana przez nastoletniego jeszcze Mozarta dla Mediolanu. Mimo młodego wieku kompozytor rysuje tu bardzo dojrzałe muzycznie i psychologicznie portrety bohaterów oraz sytuacje pełne dramatycznej prawdy. „Tamerlano” to „pasticcio”, czyli opera ułożona z muzyki różnych kompozytorów. Autorem jest Vivaldi, który posłużył się przy jej tworzeniu w dużej mierze swoją własną, a wcześniej już istniejącą muzyką, a także kompozycjami Hassego, Giacomellego i Broschiego.

„Das Paradies und die Peri” to jeden z najbardziej intrygujących utworów Schumanna. Tytułowa Peri jest dzieckiem upadłego anioła i śmiertelniczki. Próbuje uzyskać dostęp do raju, z którego została wykluczona ze względu na swoje nieczyste pochodzenie. Ta mistyczna opowieść zainspirowała kompozytora do stworzenia jego najbogatszego utworu wokalno-instrumentalnego.

- W międzynarodowej obsadzie wszystkich tych trzech dzieł nie zabraknie gwiazd operowej wokalistyki. Na pewno należy do nich brytyjski tenor Ian Bostridge, który wystąpi w „Das Paradies und die Peri”. Kiedy dowiedział się, że będziemy wystawiać to dzieło, to bardzo chciał zaśpiewać w tej inscenizacji, ponieważ ten utwór jest mu bliski i dla niego ważny. Bostridge śpiewał już podczas ostatniej edycji naszego festiwalu, ale był to recital pieśniowy. Odkryciem jest sopranistka Mirjam Mesak, która wcieli się w Peri. Z kolei w „Lucio Silla” wystąpi w roli tytułowej młody angielski tenor Benjamin Hulett. Będą też interesujący polscy soliści – podkreśla Krzysztof Dix.

Od zeszłego roku za festiwal Opera Rara odpowiada w pełni Capella Cracoviensis, która wcześniej współorganizowała go wraz z Krakowskim Biurem Festiwalowym.

- To dla nas duże przedsięwzięcie, ale też wielka satysfakcja. Przede wszystkim dla samego zespołu, który podczas tej edycji bierze udział w dwóch projektach: „Lucio Silla” i „Das Paradies und die Peri”. To dla niego okazja, by sprawdzić się takim repertuarze we współpracy ze znakomitymi śpiewakami, co w naturalny sposób przyczynia się do rozwoju orkiestry. Dzięki Capelli Cracoviensis oratorium Schumanna zostanie też po raz pierwszy wykonane w Polsce na instrumentach historycznych – podsumowuje Krzysztof Dix.

Wszystkie informacje na stronie www.operararakrakow.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Mozart, Vivaldi I Schumann podczas tegorocznej edycji festiwalu Opera Rara w trzech krakowskich teatrach od 16 do 26 lutego - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto