Kraków. Zaplanowali Park Kolejowy pod estakadami w centrum miasta. Dominować ma zieleń i rekreacja, ale proponują też usługi [WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zarząd Zieleni Miejskiej przygotowuje się do zagospodarowania przestrzeni, jakie powstały pod budowanymi estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Ma tam pojawić się zieleń oraz nowe funkcje: zabawowa, wypoczynkowa, usługowa i sportowa.

FLESZ - Ile potrwa rowerowy boom?

Projekt ma obejmować zagospodarowanie terenu pod nowymi estakadami kolejowymi od ul. Kopernika do al. Powstańców Wielkopolskich.

- Zaplanowaliśmy głównie zieleń i przestrzeń rekreacyjną, ale też inne funkcje: sportowe i usługowe. Założenie jest takie, by wszelkie obiekty, które się tam pojawią były mobilne - stanąć mogą więc np. food trucki, albo takie, które można szybko zdemontować. Pod estakadami nic nie może zostać wybudowane na stałe. Chodzi o to, by PKP miało pełny dostęp do tych obiektów kolejowych - wyjaśnia Piotr Kempf, dyrektor ZZM.

Teren przeznaczony pod zagospodarowanie obejmuje odcinek budowanych właśnie estakad kolejowych od ul. Kopernika do ul. Miodowej oraz obszar pod już istniejącą łącznicą kolejową między Zabłociem a al. Powstańców Wielkopolskich. W pierwszej strefie, między ul. Kopernika a ul. Grzegórzecką ma być najwięcej zieleni i przestrzeni wypoczynkowej dla mieszkańców. - Tam mamy szeroki teren do zagospodarowania. Można więc posadzić drzewa, dużo zieleni - zaznacza Piotr Kempf.

Na wysokości Hali Targowej, gdzie powstanie nowy przystanek kolejowy Grzegórzki, pod estakadami mogłyby się pojawić funkcje usługowe. Dalej, w rejonie obiektów sportowych klubu "Olsza", tereny mogłyby zostać zagospodarowane pod funkcje sportowe.

W rejonie Zabłocia pod łącznicą kolejową mogą się pojawić m.in. place zabaw, ogrody społeczne. Na całej długości Parku Kolejowego byłaby jednak zieleń, powstałyby trakty spacerowe, umieszczone zostałyby ławki i inne elementy małej architektury. Do tego od ul. Lublicz, pod estakadami, dalej planowaną nową kładką nad Wisłą, a później pod łącznicą kolejową, aż do Podgórza poprowadzona miałaby być ścieżka rowerowa. Nowa droga dla cyklistów ma połączyć centrum miasta z bulwarami Wisły. Ułatwiona będzie także komunikacja pomiędzy rozdzielonymi dawnym nasypem kolejowym dzielnicami: Starym Miastem i Kazimierzem a Grzegórzkami.

W ramach inwestycji, na odcinku od ul. Kopernika do al. Powstańców Wielkopolskich, przewidziano zasadzenie ok. 200 drzew, ok. 47 tys. krzewów, ok. 22 tys. bylin, powstanie ok. 1160 mkw łąki kwietnej. Na fragmencie projektowanego Parku Kolejowego (odcinek od ul. Kopernika do ul. Miodowej) przewidziano posadzenie 110 szt. drzew, 36,5 tys. krzewów, 22 tys. bylin. Na odcinku od ul. Dekerta do ul. Limanowskiego przewidziano posadzenie 90 szt. drzew, 10,5 tys. krzewów oraz ok. 1160 mkw łąki kwietnej. Łączna powierzchnia zaplanowanych nasadzeń to ok. 1,5 ha a cała reszta z 5 ha opracowania, czyli 3,5 ha to tereny z funkcjami rekreacyjno-wypoczynkowymi tj. m.in. place zabaw, siłownia na świeżym powietrzu, ogród społeczny, czy skatepark.

- Tak duża ilość zieleni mimo trudnych uwarunkowań terenu jest możliwa do posadzenia dzięki zastosowaniu systemu nawadniania roślin. Woda będzie wykorzystywana z odprowadzanych wód deszczowych z estakad. Znaczne doświetlenie światłem słonecznym obszaru pozwala na maksymalne zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej poprzez sadzenie drzew, krzewów, traw ozdobnych i bylin. Jest to szczególnie istotne ze względu na niewielki odsetek terenów zieleni w mocno zurbanizowanym centrum miasta - informuje Aleksandra Mikolaszek z ZZM.

Koszt inwestycji nie został jeszcze przez urzędników oszacowany. W ZZM zaznaczają, że jest jeszcze przed ostatecznym podpisaniem porozumienia z PKP (dotyczącym przekazania terenu) i jest to etap opracowywania projektu koncepcyjnego (nie wykonawczego). Zakończenie inwestycji planowane jest nie później niż w 2023 r.

W ZZM podkreślają, że w przygotowaniu wstępnej koncepcji zagospodarowania terenów pod estakadami podstawę stanowiły wnioski wypracowane podczas konsultacji społecznych, które przeprowadzono w minionych latach. Podczas konsultacji mieszkańcy zgłaszali, że pod estakadami chcą głównie zieleni, funkcji sportowych i rekreacyjnych. Obawiali się, że urzędnicy zgodzą się na ulokowanie tam sklepów, restauracji i parkingów. Przedstawiciele miasta podkreślali jednak, że będzie tak, jak chcą mieszkańcy.

W rozstrzygniętym jesienią 2018 r. konkursie na zagospodarowanie terenów pod estakadami zwyciężyła koncepcja holenderskiego biura projektów Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. Zwycięski projekt zakłada m.in. nadbudowanie estakad kolejowych z zadaszeniem, na którym miałyby znaleźć się tereny z zielenią i alejkami spacerowymi, czyli nowe Planty Krakowskie. Pod estakadami oprócz zieleni, przewidziano miejsca z różnymi funkcjami dla mieszkańców, np. miejsce spotkań kulturalnych – powstałyby kawiarnie czy sklepy. Zaproponowano też połączenie, poprzez górną platformę, przystanku Grzegórzki z lodowiskiem Cracovii.

Autorzy innych nagrodzonych i wyróżnionych koncepcji proponowali pod estakadami również wiele zieleni i różne funkcje usługowe, a także stworzenie górnego poziomu nad placem targowym. Były też pomysły utworzenia alejek z zielenią obok estakad.

Przedstawiciele władz miasta podkreślali, że nagrodzone i wyróżnione koncepcje w konkursie posłużą do dyskusji i konsultacji z mieszkańcami nad zagospodarowaniem terenów pod estakadami. Nie było więc deklaracji, że miasto będzie realizować zwycięski projekt. Na nagrody w konkursie przeznaczono 155 tys. zł.

Estakady kolejowe z dodatkową parą torów powstają na odcinku od ul. Miodowej do ul. Kopernika (ok. 850 m) w ramach prac na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Prace rozpoczęły się w połowie 2017 r. Estakady powstają w miejscu dawnego nasypu kolejowego. Termin zakończenia inwestycji wyznaczono do końca 2021 r.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Zaplanowali Park Kolejowy pod estakadami w centrum miasta. Dominować ma zieleń i rekreacja, ale proponują też usługi [WIZUALIZACJE] - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3