MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. W poniedziałek tramwaje wracają na ulicę Kalwaryjską [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Kończy się remont torowiska na skrzyżowaniu ulic Kalwaryjskiej i Legionów Piłsudskiego. W poniedziałek, 17 lutego, zostanie przywrócony ruch tramwajów na ul. Kalwaryjskiej. W związku z tym zostaną wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Krakowie.

WIDEO: Krótki wywiad

Remont torowiska przy hali sportowej Korony na ul. Kalwaryjskiej rozpoczął się w sobotę 25 stycznia. W ramach inwestycji wymieniono cztery zwrotnice,12 krzyżownic oraz szyny pomiędzy zwrotnicami. Usunięto również wybrzuszenia na torowisku w ciągu ul. Kalwaryjskiej (w trzech miejscach - przy ul. Warneńczyka, Śliskiej i Smolki) oraz wymieniono zwrotnicę w rejonie węzła Łagiewniki (od strony ul. Wadowickiej).

- Prace serwisowe są na ukończeniu - wylano płyty betonowe, pozostało odtworzenie nawierzchni drogowej. Z uwagi na niekorzystne warunki pogodowe w trakcie prac, torowcy pojawią się jeszcze po 17 lutego, nocą w trzech miejscach: przy ul. Warneńczyka, Śliskiej i Smolki, ale podczas prac nie trzeba będzie wyłączać ruchu - informują w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.

Przypomnijmy, że czas robót drogowych wyłączono ruch tramwajowy na ul. Wadowickiej, Kalwaryjskiej i Limanowskiego. W związku z pracami uruchomiono zastępczą linię autobusową nr 711 kursująca na trasie „Łagiewniki” – „Plac Bohaterów Getta”. Od poniedziałku, kiedy na ul. Kalwaryjską wrócą tramwaje, ta linia autobusowa zostanie zlikwidowana.

W związku z powrotem tramwajów na ul. Kalwaryjską wprowadzone natomiast zmiany w kursach tramwajów. I tak pojazdy jeżdżące na linii nr 1 będą kursować po stałej trasie. Częstotliwość kursów "jedynki" w dni powszednie w dalszym ciągu będzie jednak zmniejszona do 15 minut.

- Tramwaje linii nr 1 nie mogą na razie jeździć z większą częstotliwością, ponieważ w obecnej sytuacji, w związku z przebudową ul. Krakowskiej, nie można już większej liczby pojazdów skierować na skrzyżowanie ulic Starowiślnej i Dietla - wyjaśnia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Na stałe trasy tramwaje wrócą na liniach 11, 17 i 19. Kursy tramwajów na liniach nr 6, 10, 44 w dalszym ciągu będą zawieszone. W zamian za linię nr 44 funkcjonuje linia nr 49. W przypadku kursów na linii nr 8 pojazdy będą kursować po kolejnej trasie czasowo zmienionej: „Borek Fałęcki” – ... – ul. Kalwaryjska, ul. Limanowskiego, ul. Na Zjeździe, ul. Starowiślna, ul. Dominikańska – ... – „Bronowice Małe”.

Na tym nie koniec zmian. W przypadku linii nr 71 kursy zostaną przywrócone - po trasie: „Wzgórza Krzesławickie” – ul. Kocmyrzowska, ul. Bieńczycka, al. Pokoju, ul. Grzegórzecka, ul. Dietla, ul. Monte Cassino, ul. Kapelanka, ul. Grota-Roweckiego – „Czerwone Maki P+R”. Zlikwidowane zostaną linie nr 72, 74, 77, 79. Natomiast linia nr 76 ma być przywrócona i pojazdy będą kursować na niej po trasie: „Łagiewniki” – ul. Wadowicka, ul. Kalwaryjska, ul. Limanowskiego, ul. Wielicka, ul. Nowosądecka, ul. Witosa – „Kurdwanów P+R”.

Po uruchomieniu trasy tramwajowej na ul. Kalwaryjskiej w centrum Krakowa pozostaną jeszcze problemy komunikacyjne związane z przebudową ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego, częścią ul. Stradomskiej oraz skrzyżowaniu ulic Krakowskiej, Stradomskiej i Dietla. Ta inwestycja rozpoczęła się w marcu ubiegłego roku, a prace miały się zakończyć pod koniec stycznia 2020 r. Z powodu licznych odkryć archeologicznych na placu budowy termin zakończenia robót znacznie się przesunął.

- Nadal prowadzimy rozmowy z wykonawcą dotyczące aneksu związanego z terminami zakończenia prac. Dokładny harmonogram opublikujemy po zakończeniu tych negocjacji - wyjaśniają w ZDMK.

Wstępne założenie jest jednak takie, że tramwaje na ul. Stradomską powrócą pod koniec kwietnia, most Piłsudskiego dla pieszych będzie dostępny w maju, a cała inwestycja zakończy się w wakacje. - Przywrócenie ruchu na ulicy Krakowskiej uzależnione jest od przebiegu prac na południowej stronie ulicy Dietla i z deklaracjami poczekamy do czasu ich rozpoczęcia - zaznaczają w ZDMK.

Obecnie prace na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej, Stradomskiej i Dietla prowadzone są od strony Stradomia. Ruch samochodowy w obu kierunkach odbywa się na jezdni od strony ul. Krakowskiej. Gdy zakończą się prace w rejonie ul. Stradomskiej tam zostanie przełożony ruch, a roboty będą prowadzone na ul. Dietla - u jej zbiegu z ul. Krakowską. Jak długo potrwają będzie uzależnione od tego, na co drogowcy natrafią pod ziemią. Jeżeli znów odkopią relikty archeologiczne, to prace mogą się wydłużyć. Stąd obecnie trudno sprecyzować, kiedy tramwaje będą mogły pojechać ul. Krakowską.

Po przebudowie ta ulica ma wyglądać zupełnie inaczej niż dotychczas. Przede wszystkim poszerzone zostaną chodniki - piesi zyskają więcej przestrzeni. Automatycznie zwężona ma być sama jezdnia. Liczba miejsc parkingowych zmniejszy się o około 20 proc. Tramwaje i samochody będą na znacznej części tej ulicy korzystać ze wspólnych pasów ruchu.

Odmieniony zostanie także most Józefa Piłsudskiego. Na nim wymieniono konstrukcje stalowe. W ramach inwestycji zostały też naprawione balustrady mostu i pokryte zabezpieczaniem antykorozyjnym. Filary mostu oczyszczono i wstępnie zabezpieczono. Chodniki zostały zabetonowane. W ramach inwestycji zostanie też wykonana iluminacja mostu Piłsudskiego.

Zapytaliśmy w ZDMK, jakie remonty torowisk w centrum planowane są w najbliższych miesiącach? - Na pewno prace serwisowe na węźle św. Gertrudy - odpowiadają urzędnicy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. W poniedziałek tramwaje wracają na ulicę Kalwaryjską [ZDJĘCIA] - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto