Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trzeba wymienić siedmioletnie baterie w elektrycznych autobusach MPK. Ogłoszono przetarg

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
MPK Kraków
Ogłoszony przez krakowskiego przewoźnika przetarg dotyczy przeprowadzenia tzw. retrofitu baterii, czyli modyfikacji, których celem jest podniesienie parametrów baterii elektrycznych w 20 autobusach marki Solaris z 2017 roku (17 autobusów o długości 12 m i trzy przegubowe). Autobusy są eksploatowane od siedmiu lat, tym samym pojemność baterii, w które zostały wyposażone, uległa zmniejszeniu. Oczywiście pojazdy elektryczne mają swoich zwolenników i przeciwników, ale na razie Kraków stawia na kolejne zakupy takich autobusów dla komunikacji miejskiej. I testuje technologię opartą na wodorze.

"Od tego czasu nastąpił także znaczy rozwój technologii bateryjnej i dzisiaj jest ona znacznie wydajniejsza niż jeszcze kilka lat temu. Po wymianie baterii zasięg autobusów elektrycznych na jednym ładowaniu ma wynieść co najmniej 150 km" - argumentuje krakowskie MPK.

Podmiot, który zdobędzie zamówienie będzie miał za zadanie wprowadzić rozwiązania technologiczne pozwalające na osiągnięcie wyższych parametrów użytkowych baterii tj. zdolności magazynowania energii elektrycznej co najmniej 210 kWh dla autobusu Solaris U12E i co najmniej 280 kWh dla autobusu Solaris U18E. Oprócz tego wykonawca będzie musiał przeprowadzić m.in. montaż dodatkowej niezbędnej instalacji elektrycznej niskiego i wysokiego napięcia oraz aktualizację oprogramowania zarządzania procesem ładowania. Musi to oczywiście uwzględniać dwa rodzaje ładowania baterii - przez wtyczkę i pantograf (zarówno ładowanie wolne jak i szybkie).

Retrofit baterii został zaplanowany na najbliższe cztery lata, a wykonawca będzie miał maksymalnie 6 tygodni na prace przy jednym autobusie (poza pierwszym autobusem, na który przewidziano 12 tygodni). Gwarancja na wykonane prace wyniesie 3 lata. Otwarcie ofert zaplanowano na 26 lutego.

MPK oświadcza po fali komentarzy:
"Odnosząc się do komentarzy i pytań dotyczących kosztów poprawy parametrów baterii elektrycznych w 20 autobusach z 2017 roku, które ma w swojej flocie MPK SA w Krakowie, warto porównać koszty eksploatacji autobusów zasilanych energią elektryczną i spalinową.

Przy złożeniu średniego rocznego przebiegu autobusu na poziomie 60 tys. km, okresu eksploatacji wynoszącym 10 lat, uwzględniając dofinansowanie do zakupu autobusów elektrycznych w wysokości niemal 83 proc. i zakładając wymianę baterii między 7 a 10 rokiem użytkowania autobusów koszt przejechania 1 km autobusem elektrycznym w stosunku do autobusu spalinowego jest niższy o 1,28 zł (dane z 2023 roku w zakresie cen energii i oleju napędowego oraz struktury autobusów standardowych i przegubowych).

Warto też wiedzieć, że autobusy elektryczne zakupione w 2023 roku mają 10-letni okres gwarancji na baterię.

Pojawiły się również komentarze, że wymiana baterii w siedmioletnich autobusach elektrycznych będzie kosztować tyle co zakup nowych pojazdów. Dementujemy te informacje – oczekujemy, że koszt wymiany baterii wyniesie od 400 tys. do 600 tys. zł, w zależności od konfiguracji i typu pojazdu. Ponadto wymiana baterii umożliwi dalszą, wieloletnią eksploatację pojazdów elektrycznych"

Polacy chcą handlu w niedziele

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto