Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto ogłosiło przetarg na studium dla metra

Piotr Tymczak
Szymon Starnawski
To ma być przełomowy moment dla budowy metra w Krakowie. Urząd miasta ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji, która odpowie w jaki sposób ma być rozwijana podziemna komunikacja w stolicy Małopolski. Dokument ma być gotowy do końca 2019 roku.

Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie da ostateczną odpowiedź, czy w naszym mieście potrzebne jest metro, czy też wystarczą na razie podziemne tunele, którymi pojadą tramwaje. Przypomnijmy, że prezydent Krakowa złożył też wniosek o dofinansowanie unijne dla podziemnej komunikacji po 2020 r.

Termin wykonania studium wyznaczono do 68 tygodni od dnia zawarcia umowy z wykonawcą, jednak nie później niż do 16 grudnia 2019 r. Oferty można składać do 8 maja tego roku.

Przypomnijmy, że w referendum przeprowadzonym 25 maja 2014 r. ponad 55 proc. krakowian biorących udział w głosowaniu opowiedziało się za budową metra. Minęły cztery lata. To okres, w jakim można było już opracować studium wykonalności dla podziemnej kolejki i zacząć ją projektować. Na początku odpowiedzią na wyniki referendum było powołanie przez prezydenta zespołu ds. metra, w którego skład weszli przedstawiciele urzędu, krakowskich uczelni oraz niezależni eksperci. Później miasto nie miało pieniędzy na studium dla metra za ok. 10 mln zł, nie było też na nie zewnętrznego dofinansowania. Urząd Miasta zlecił jedynie opracowanie studium rozwoju transportu w Krakowie. Firma z Poznania wykonała je inkasując 762 tys. zł i na początku 2016 r. zarekomendowała budowę linii metra z Nowej Huty do Bronowic. Taką samą trasę dla podziemnej kolejki proponował już wcześniej Stanisław Albricht, szef firmy Altrans, która dla potrzeb referendum przygotowała poglądową koncepcję metra.

Na początku 2016 r. rząd obiecywał, że da pieniądze na przygotowanie podziemnej komunikacji, ale później się z tego wycofał. Temat powrócił w zeszłym roku. Gmina Kraków przygotowała wniosek o dofinansowanie opracowania studium wykonalności bezkolizyjnego transportu szynowego w ramach programu „Łącząc Europę”, współfinansowanego przez Unię Europejską. Wniosek najpierw uzyskał akceptację Ministerstwa Rozwoju, a później Komisji Europejskiej. W połowie października 2017 r. prezydent Krakowa podpisał umowę na dofinansowanie opracowania studium za 10 mln zł, z czego 50 proc. zagwarantuje miasto jako wkład własny, a druga część zostanie przekazana przez UE.

Z wyliczeń specjalistów wynika, że po ukończeniu studium, w 2020 r. potrzeba byłoby roku na pozyskanie decyzji środowiskowej, następnie dwa lata na projekty budowlane, rok na pozwolenie na budowę i ok. 2025 r. pojawiłaby się szansa budowy. Tunel pod centrum mógłby powstać w dwa lata, a więc do 2027 r.

Na metro potrzebne będą jednak miliardy złotych. Władze centralne doradziły, aby miasto złożyło wniosek o dofinansowanie unijne po 2020 r. Taki wniosek prezydent Krakowa podpisał i złożył w Ministerstwie Rozwoju. Budowę metra dodatkowo mógłby wesprzeć (w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego) wybrany przez miasto inwestor zewnętrzny i w takiej sytuacji gmina musiałoby na inwestycję zarezerwować w budżecie jedynie niewielkie kwoty.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Dlaczego warto dbać o środowisko?

Źródło: Dzień Dobry TVN, x-news

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto