Kraków Kładka Zwierzyniec-Dębniki: co zrobiono w 2020 roku?

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Kładka Zwierzyniec-Dębniki, wizualizacja
Kładka Zwierzyniec-Dębniki, wizualizacja ZIM
Pomysł na budowę kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę pomiędzy Zwierzyńcem a Dębnikami ma już kilka lat. Czy mijający rok przybliża nas do realizacji tego zadania? Inwestycja wlecze się a miała, podobnie jak kładka Bernatka, ożywić kolejne miejsce nad Wisłą. Przypomnijmy ponadto, że na realizację czeka również kładka Kazimierz-Ludwinów.

FLESZ - Nowe przepisy prawa ruchu drogowego

Przypomnijmy, że w 2019 roku Rada Miasta Krakowa powierzyła Zarządowi Inwestycji Miejskich rozpoczęcie przygotowań do budowy kładki dla pieszych i rowerzystów na przedłużeniu ul. Flisackiej od strony Zwierzyńca oraz w obszarze Parku Dębnickiego od strony Dębnik. W tym celu w zamówieniu publicznym wybrano biuro projektowe, którego zadaniem miało być przygotowanie wielobranżowej i wielowariantowej koncepcji nowej przeprawy przez Wisłę.

Ponieważ kładka ma być zlokalizowana w miejscu o szczególnych walorach zabytkowych i krajobrazowych, a obszar, na którym miałaby powstać znajduje się w strefie buforowej obszaru historycznego centrum Krakowa wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, przed projektantem, firmą D.A. - Projekt Biuro Projektów Dróg, Ulic i Mostów z Krakowa, stanęło nie lada zadanie.

W efekcie wykonanych prac, projektanci zaproponowali dwa warianty kładki: podwieszaną i wstęgową. Na bazie opinii Miejskiego Konserwatora Zabytków, w połowie tego roku został wybrany drugi z wariantów. W ślad za tym, wykonawca koncepcji przekazał ZIM przygotowaną dokumentację w takich branżach, jak architektoniczna, konstrukcyjna, drogowa, dotycząca zieleni oraz wstępną dokumentację geologiczną.

Wybraną kładkę wstęgową cechuje minimalistyczna forma wyrazu konstrukcji nośnej, która w perspektywie bulwarów tworzy cienką linię. Konstrukcję stanowi prefabrykowany pomost żelbetowy o szerokości 7 m i długości ok 200 m. Przyczółek obiektu od strony Zwierzyńca jest zlokalizowany na terenie przyległym do zabytkowych przeciwpowodziowych murów oporowych, natomiast od strony Dębnik - na terenach zielonych, częściowo zabudowanych, przyległych do umocnionego wału przeciwpowodziowego, zwieńczonego dodatkowo przeciwpowodziowym murem oporowym.

Warto dodać, że kontynuacja realizacji zadania zależy od wielu czynników. Konieczne jest uszczegółowienie jej lokalizacji w celu zminimalizowania „wejścia” w tereny prywatne, pozyskanie terenu od prywatnych właścicieli, a także wprowadzenie zmian w zapisach obowiązującego na tym terenie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, a wreszcie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie zgód administracyjnych na realizację. Wszystkie te działania będą mogły zostać podjęte po zabezpieczeniu środków finansowych.

Wygląda zatem na to, że na kładkę poczekamy... bardzo długo.

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków Kładka Zwierzyniec-Dębniki: co zrobiono w 2020 roku? - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie