Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kontrowersyjna budowa trasy S7 Kraków - Myślenice. Są chętni do zaprojektowania drogi

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
GDDKiA już kilka lat temu zaprezentowała możliwe warianty przebiegu drogi S7 Kraków-Myślenice. Wzbudziło to duże protesty. Inwestycja nie jest łatwa do realizacji.
GDDKiA już kilka lat temu zaprezentowała możliwe warianty przebiegu drogi S7 Kraków-Myślenice. Wzbudziło to duże protesty. Inwestycja nie jest łatwa do realizacji. Andrzej Banas
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi drugi przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków – Myślenice. Zamówienie polegać ma na opracowaniu projektu planowanej trasy S7 wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego przedsięwzięcia. Wariantów przebiegu tej trasy jest wiele, ale większość z nich budzi sprzeciw mieszkańców, w tym prezydenta miasta Krakowa.

Sprzeciw Krakowa na warianty S7

Przypomnijmy, że pierwsze postępowanie przetargowe zostało unieważnione w październiku 2023 roku z uwagi na rezygnację z podpisania umowy przez wyłonionego przez GDDKiA wykonawcę, tj. firmę Transprojekt Gdańsk. Zgodnie z informacjami publikowanymi przez GDDKiA, kwota, jaką zamierza się przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 26 568 000,00 zł. Spośród złożonych ofert tylko jedna mieści się w założonej kwocie.

O prowadzonym już drugim postępowaniu przetargowym poinformowali krakowscy urzędnicy, by przypomnieć, że władze Krakowa nie zgadzają się na cześć proponowanych przez GDDKiA rozwiązań.

"Należy podkreślić, że Prezydent Miasta Krakowa niezmiennie prezentuje stanowisko, które uprzednio wyraził w szeregu wystąpień publicznych i pisemnych Jerzego Muzyka, II Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa, pełniącego jednocześnie funkcję przewodniczącego Zespołu zadaniowego ds. opracowania propozycji przebiegu na terenie Gminy Miejskiej Kraków korytarza dla drogi ekspresowej S7 odcinek Kraków – Myślenice. Prezydent nieustannie podkreśla bowiem brak akceptacji społecznej oraz instytucjonalnej, a tym samym brak celowości rozważania przebiegu nowoprojektowanej trasy S7 według wariantów od 1 do 5, przedstawionych rzez GDDKiA 27 stycznia 2022 r., biegnących po terenie południowych dzielnic Krakowa (tj. Dzielnicy Swoszowice i Bieżanów – Prokocim). Stanowisko to w żadnym stopniu nie uległo zmianie i pozostaje aktualne." - napisali urzędnicy.

Szansa na nowe rozwiązania dla S7?

Wykonawca projektu ma przedstawić możliwości przebiegu drogi w pasie o szerokości od 80 do 150 metrów, w którym zlokalizowane będą nie tylko sama droga ekspresowa, ale cała infrastruktura związana z jej funkcjonowaniem. Ma poszukać optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7. Początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu. "Dopuszczamy poszukiwanie wariantów bardziej na zachód lub na wschód, o ile takie rozwiązanie będzie korzystne i racjonalne. Pozostawienie opcji rozpoczęcia trasy w innym miejscu niż odcinek A4 Kraków Południe – Kraków Bieżanów daje też możliwość rozważenia rozwiązań zlokalizowanych poza podstawowym obszarem.  Wszystkie warianty muszą uwzględniać połączenie S7 z projektowaną Beskidzką Drogą Integracyjną (S52)." - zaznacza GDDKiA.

S7 między Krakowem a Myślenicami

Aktualnie odcinek drogi krajowej nr 7 między Krakowem a Myślenicami jest odcinkiem dwujezdniowym klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Występują na nim nienormatywne łuki, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych czy pojedyncze zjazdy. Droga ta obsługuje zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Przeprowadzone prognozy ruchu przewidują dynamiczny wzrost natężenia ruchu w najbliższych latach. Sami też obserwujemy przyrost samochodów na tym odcinku każdego roku. Jest on widoczny szczególnie w sezonie urlopowym i świątecznym.

Nowsze auta, emisja CO2 bez zmian

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kontrowersyjna budowa trasy S7 Kraków - Myślenice. Są chętni do zaprojektowania drogi - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto