Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej aglomeracyjna: jeśli ruszy, to dopiero w 2015 r.

Piotr Rąpalski
infografika Bogdan Nowak
PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że na przełomie 2014 i 2015 r. przygotują infrastrukturę potrzebną do uruchomienia pierwszych dwóch linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Chodzi o trasy Balice - Kraków - Wieliczka oraz Sędziszów - Kraków - Podbory Skawińskie. Kolejarze już prowadzą potrzebne prace i przetargi na ich wykonanie. Pociągi mają jeździć co pół godziny. Ale na linii Trzebinia - Kraków - Tarnów będą mogły ruszyć dopiero rok później.

Urząd Marszałkowski już planuje zakup 26 nowoczesnych składów dla SKA. Władze województwa są jednak sceptyczne. - Bardzo cieszę się, że kolej zapowiada gotowość do roku 2015, ale jestem ostrożny, bo wszystko opóźniają procedury przetargowe. Realny termin uruchomienia SKA to raczej połowa roku 2015 - uważa Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa. Wcześniej kolejarze i władze Małopolski zakładały, że SKA ruszy już w 2013 r. Teraz wiadomo, że poczekamy jeszcze co najmniej dwa lata.

Na linii Kraków - Balice mamy dziś jeden tor. W tym roku PKP PLK rozstrzygnie przetarg na budowę drugiego. Ma być zrealizowana do końca 2014 r. Koszt to 300 mln zł. Równocześnie władze portu lotniczego mają postawić w Balicach nowoczesną stację połączoną bezpośrednio z terminalem międzynarodowym lotniska. Na trasie pojawią się też trzy nowe stacje - Balicka, Zakliki i Powstania Styczniowego. Dziś pociąg jadący z Krakowa Głównego zatrzymuje się w Łobzowie i Balicach. Dzięki nowym torom pociągi będą mogły jeździć z prędkością 80 km, czyli o 20 km szybciej niż dziś.

- Czas przejazdu się nie skróci i będzie dalej wynosił około 16 minut, ale składy zatrzymają się na trzech nowych przystankach i zabiorą tam pasażerów - mówi Włodzimierz Żmuda, dyrektor PKP PLK w Krakowie.

W drugą stronę, do Wieliczki, pociągi mogą już jeździć z prędkością 70-100 km po modernizacji zakończonej w zeszłym roku. Nigdzie już nie trzeba zwalniać do zaledwie 20 km. Pojawił się nowy przystanek w Bogucicach, a lada dzień oddany zostanie kolejny Wieliczka Park wraz z parkingiem "parkuj i jedź". Przesunięty bliżej kopalni soli został też przystanek Wieliczka Rynek. Koszt prac na tym odcinku wyniósł ok. 260 mln zł, razem z peronami w Krakowie Głównym.

Ale aby na tej linii szybka kolej mogła się rozwijać i jeździć częściej niż co pół godziny, między Krakowem a Płaszowem trzeba zbudować drugą parę torów. To jednak spory koszt, aż 1,8 mld zł, gdyż w centrum Krakowa szyny muszą zostać ułożone na estakadzie. Są też plany postawienia stacji wraz z parkingiem na Grzegórzkach w Krakowie.

- Z tymi inwestycjami szykujemy się mając nadzieję na dotacje unijne w latach 2014-2020 - podaje dyrektor Żmuda.

Na linii z Sędziszowa w kierunku Skawiny ogłoszono już przetarg na modernizację odcinka Kozłów - Tunel. Szacowany koszt to 30 mln zł. Zawarto też umowę na przebudowę stacji Tunel. Prace zakończą się jeszcze w tym roku i pochłoną 42 mln zł. Unowocześniony został już, za 228 mln zł, odcinek Tunel - Zastów. Na całej trasie prędkość zwiększyła się do 110 km. Wcześniej były odcinki, gdzie pociągi musiały zwalniać do 30 km. Z kolei linia Zastów - Kraków zostanie zmodernizowana do 2014 r.

Odcinek Kraków - Bonarka - Swoszowice został już zmodernizowany za 20 mln zł. Trasa do Skawiny wymaga drobnych remontów. Pociągi po torach mogą jeździć z prędkością 100 km.

- Na obu tych liniach prace planujemy zakończyć do końca 2014 r. Wtedy pociągi kolei aglomeracyjnej mogłyby się pojawić w rozkładzie na lata 2014-2015 - przyznaje dyrektor Żmuda.

Do końca 2015 r. potrwa jednak modernizacja trzeciej trasy SKA z Trzebini do Tarnowa. Pracami na odcinku do Krakowa zajmą się cztery konsorcja. Prędkość ma skoczyć ze 120 km do 160 km. Dziś pociągi na niektórych odcinkach zwalniają do 50 km. Koszt prac to 1,3 mld zł.

Trwają już prace na odcinku od Podłęża w kierunku Tarnowa. Koszt - 2 mld zł. Tu też pociągi mają przyspieszyć do 160 km. Czas przejazdu z Krakowa do Tarnowa z jednej godziny skróci się do ok. 40 minut.

Dla kolei aglomeracyjnej wielkim ułatwieniem byłaby też budowa łącznicy Krzemionki - Zabłocie. Wtedy pociągi jadące do Skawiny nie musiałyby nawracać w Płaszowie i tracić nawet 20 minut, ale koszt inwestycji to ponad 300 mln zł. Na razie kolej ją projektuje, ale jest szansa na realizację do roku 2015. PLK czekają na pieniądze od rządu.

Równocześnie trwają prace nad biletem aglomeracyjnym. Jedna karta obowiązywałaby na pociągi, autobusy i tramwaje.

Co oprócz torów

Urząd Wojewódzki do 2015 r. kupi 16 pociągów za 291 mln zł, a w następnych latach kolejnych 10. Planuje również budowę parkingów dla aut przy stacjach Trzebinia, Krzeszowice, Bochnia i Tarnów za 37,5 mln zł. Gmina Kraków do 2016 roku za 100 mln zł ma z kolei zbudować przystanek przy ul. Balickiej z estakadą kolejową oraz stacje Mydlniki Wapiennik, Bronowice, Prądnik Czerwony, os. Złocień i Sanktuarium w Łagiewnikach.


Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto