Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Hałas z autostrady A4 dokucza mieszkańcom Krakowa i Wieliczki. Domagają się naprawy starych i budowy nowych ekranów akustycznych

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Problem osób mieszkających w pobliżu A4. Mieszkańcy domagają się naprawy starych i budowy nowych ekranów akustycznych przy węźle Bieżanów
Problem osób mieszkających w pobliżu A4. Mieszkańcy domagają się naprawy starych i budowy nowych ekranów akustycznych przy węźle Bieżanów GDDKiA
Mieszkańcy Wieliczki i Krakowa mają dosyć hałasu. Mimo zamkniętych okien w ich mieszkaniach uciążliwości hałasowe dobiegające z pobliskiej A4 są nie do zniesienia. Mieszkańcy przygotowali specjalną petycję, w której wnioskują o wymianę i budowę nowych ekranów akustycznych na odcinku drogi A4 węzeł Bieżanów do przecięcia się drogi A4 z pociągiem do Wieliczki/okolice ul. Rakuś w Krakowie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i Urząd Miasta Krakowa odnoszą się do sprawy.

Mieszkańcy Wieliczki i Krakowa zamieszkujący obszar wokół A4 na odcinku węzeł Bieżanów w stronę ulicy Rakuś napisali petycję do wojewody małopolskiego, ministra infrastruktury, GDDKiA i RDOŚ.

- Zwracamy się do Państwa w celu zauważenia naszego problemu, jakim jest uciążliwy hałas z autostrady. Szumy doprowadzają nas do bólu głowy. Nie da się żyć na tych terenach. Pragniemy zauważyć, że planowana jest tu modernizacja drogi A4 o dodatkowe pasy i łączniki czarnochowski, a hałas już jest nie do zniesienia, a co dopiero po inwestycjach. Bardzo prosimy o podjęcie pilnych działań mających na celu ograniczenie wpływu hałasu z A4 na mieszkańców - piszą autorzy petycji.

Jak dalej wskazują mieszkańcy, ekrany w niektórych miejscach są przestarzałe, w innych ich brakuje. Autorzy petycji apelują o zmianę na nowe, wyższe i spełniające normy, a także ograniczające hałas ekrany. Jak wskazują, hałas już teraz zimową porą jest nie do zniesienia, a co dopiero latem, gdy większość osób będzie spędzała czas na zewnątrz.

- Na tym odcinku nie były przeprowadzane żadne pomiary i analizy akustyczne w ostatnich latach. Hałas z A4 sięga w głąb zabudowy i wpływa na coraz większy krąg mieszkańców - wyjaśniają autorzy petycji i dodają: - Wnioskujemy o podjęcie pilnych działań mających na celu ograniczenie wpływu hałasu z A4 na nasze zdrowie i jakość życia poprzez obustronne uzupełnienie ekranów akustycznych w odpowiednich parametrach dźwiękochłonnych spełniających normy i modyfikację istniejących w zakresie wysokości rodzaju, aby chroniły nas mieszkańców przed uciążliwym hałasem.

W związku z apelem mieszkańców Wieliczki i Krakowa skierowaliśmy pytania w tej sprawie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak tłumaczy Kacper Michna z GDDKiA, autostrada A4 między torami do Wieliczki a węzłem Bieżanów biegnie przez Kraków i to miasto odpowiada za przygotowanie analiz akustycznych na tym obszarze.

Co do stanu aktualnych ekranów akustycznych, które znajdują się we wspomnianej lokalizacji, GDDKiA tłumaczy, że są one w dobrym stanie.

- W tej chwili nie planujemy wymiany ani dobudowy ekranów. Tego rodzaju inwestycja będzie realizowana wraz z planowaną rozbudową autostrady A4, realizowaną w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) - tłumaczy Kacper Michna.

Miasto odpowiada

Jak poinformował nas Urząd Miasta Krakowa, w 2022r. sporządzona została Strategiczna mapa hałasu Miasta Krakowa. Jak wynika z tego dokumentu zasięg ponadnormatywnego oddziaływania autostrady A4 na przedmiotowym odcinku wynosi:

  • od strony północnej A4 około 250-340 metrów od krawędzi drogi (obejmując część zabudowy rejonie ulic: Mała Góra, Kluszewskiego, J. Kiepury, T. Stryjeńskiego, E. Krzymuskiego, ks. M. Łaczka, J. Szastera, Nad Serafą, Rakuś), a długookresowy średni poziomu dźwięku wynosi: LDWN: ok. 55-70 dB na elewacjach budynków mieszkalnych jednorodzinnych (przekroczenia 0-6 dB w zależności od odległości budynku od źródła hałasu), LN: ok. 55-65 dB na elewacjach budynków mieszkalnych jednorodzinnych (przekroczenia 0-6 dB w zależności od odległości budynku od źródła hałasu),
  • od strony południowej A4 około 50-200 metrów od krawędzi drogi (obejmując część zabudowy w rejonie ulic: Nad Serafą i Koprowa), a długookresowy średni poziomu dźwięku wynosi: LDWN: ok. 55-68 dB na elewacjach budynków mieszkalnych jednorodzinnych (przekroczenia 0-4 dB w zależności od odległości budynku od źródła hałasu), LN: ok. 55-60 dB na elewacjach budynków mieszkalnych jednorodzinnych (przekroczenia 0-1 dB w zależności od odległości budynku od źródła hałasu).

Dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku określone przez długookresowy średni poziom dźwięku A dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wynoszą: LDWN - 64 dB (długookresowy średni poziom dźwięku A wyrażony w decybelach, wyznaczony w ciągu wszystkich dób w roku), LN - 59 dB (długookresowy średni poziom dźwięku A wyrażony w decybelach, wyznaczony w ciągu wszystkich pór nocy w roku).

Jak również tłumaczy krakowski magistrat, zarządcą dróg krajowych, do których zalicza się m.in. autostrady i drogi ekspresowe jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i to ona jest zobowiązana do podejmowania działań, zmierzających do osiągnięcia dopuszczalnego poziomu dźwięku na terenach objętych prawną ochroną akustyczną.

Urzędnicy przypominają też, że marszałek województwa małopolskiego zobowiązał GDDKiA Oddział w Krakowie, która zapewnia przestrzeganie wymagań ochrony środowiska związanych z eksploatacją autostrady A4 w rejonie Starego Bieżanowa do wykonania dodatkowych zabezpieczeń akustycznych w postaci ekranów akustycznych wzdłuż odcinka autostrady A4 w Krakowie, od strony północnej, o następujących parametrach: ekran od km 425+334 do km 425+788, o wysokości 5 m w terminie do 30 czerwca 2023 r. (ekran o właściwości pochłaniająco-izolacyjnej) i ekran od km 425+788 do km 425+845, o wysokości 3 m w terminie do 30 czerwca 2024 r. (ekran o właściwości izolacyjnej). Jednak marszałek po rozpatrzeniu wniosku GDDKiA w tej sprawie zmienił termin realizacji ekranów do 30 listopada 2033r.

Uzasadnieniem wniosku GDDKiA było przyjęcie przez Radę Ministrów nowego programu drogowego - Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), który obejmuje „Rozbudowę autostrady A4 odc. Wrocław – Tarnów” w ramach, której planuje się przebudować m.in. odcinek A4 od węzła Kraków Wieliczka do węzła Kraków Bieżanów wraz z obowiązkiem realizacji ekranów akustycznych.

Drożejące mieszkania w Polsce

od 7 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Hałas z autostrady A4 dokucza mieszkańcom Krakowa i Wieliczki. Domagają się naprawy starych i budowy nowych ekranów akustycznych - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto