Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dwa warianty przebiegu nowej zakopianki przez Kraków. Jest opcja wschodnia i zachodnia

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W aktualizacji strategii rozwoju Krakowa wzięto pod uwagę budowę nowej zakopianki z Krakowa do Myślenic.
W aktualizacji strategii rozwoju Krakowa wzięto pod uwagę budowę nowej zakopianki z Krakowa do Myślenic. Anna Kaczmarz/ Piotr Tymczak
Zaktualizowana strategia rozwoju Krakowa do 2050 roku przewiduje także rozbudowę sieci dróg. Jedną z kluczowych tras planowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest nowa zakopianka z Krakowa do Myślenic. Budowa tej drogi od miesięcy budzi ogromne kontrowersje. Mocno oprotestowane zostały dotychczasowe warianty. W strategii dla Krakowa uwzględniono, że nowy odcinek trasy S7 będzie przebiegać wschodnimi albo zachodnimi obrzeżami stolicy Małopolski.

Koncepcję aktualizacji strategii dla Krakowa niedawno zaprezentował wiceprezydent miasta Jerzy Muzyk. Na jednym ze slajdów pokazał możliwe warianty przebiegu planowanego do budowy odcinka trasy S7 z Krakowa do Myślenic.

W projekcie strategii wzięto pod uwagę dwa warianty przebiegu nowej zakopianki przez Kraków: po wschodniej stronie - do węzła Bieżanów i dalej w kierunku Myślenic, albo po zachodniej stronie - do węzła w rejonie Tyńca i daje w stronę Myślenic.

Przypomnijmy, że GDDKiA jest na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków – Myślenice. Sześć firm zdecydowało się przystąpić do przetargu. Niedawno otwarto oferty. Złożono sześć propozycji opiewających na kwoty od 23 mln zł do prawie 37 mln zł. Na to zadanie GDDKiA zarezerwowała 26,5 mln zł.

STEŚ to dokument projektowy, w którym analizowane są możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie, z uwzględnieniem kwestii technicznych, kosztów i oddziaływania nowej trasy na środowisko. Zaproponowane w STEŚ warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji. Wykonawca STEŚ przedstawi możliwości przebiegu drogi w pasie o szerokości od 80 do 150 metrów, w którym zlokalizowane będą nie tylko sama droga ekspresowa, ale cała infrastruktura związana z jej funkcjonowaniem.

Zadaniem wykonawcy będzie poszukiwanie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7. - Początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu. Dopuszczamy poszukiwanie wariantów bardziej na zachód lub na wschód, o ile takie rozwiązanie będzie korzystne i racjonalne. Pozostawienie opcji rozpoczęcia trasy w innym miejscu niż odcinek A4 Kraków Południe – Kraków Bieżanów daje też możliwość rozważenia rozwiązań zlokalizowanych poza podstawowym obszarem.  Wszystkie warianty muszą uwzględniać połączenie S7 z projektowaną Beskidzką Drogą Integracyjną S52 - informują w GDDKiA.

Zakładają tam, że po 6 latach od podpisania umowy zakończy się uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W tym czasie będą organizowane spotkania informacyjne dla mieszkańców, którzy będą mogli przedstawić swoje pomysły, sugestie, wątpliwości i uwagi dotyczące nowej drogi.

- Liczymy na konstruktywne rozmowy z zainteresowanymi. Zdajemy sobie sprawę, że jest to inwestycja trudna i budząca duże emocje. Jednakże wszyscy zgadzają się co do tego, że ta inwestycja jest to potrzebna - co potwierdzają strony zabierające głos w rozmowach na temat przebiegu nowego odcinka S7. Zgodnie z naszymi wcześniejszymi deklaracjami, żaden z wariantów nowego odcinka S7 przedstawionych w Studium korytarzowym nie będzie wskazany w przetargu na przygotowanie projektu przebiegu drogi jako rekomendowany - zaznaczają w GDDKiA.

Przypomnijmy, że w styczniu 2022 roku zaprezentowano Studium korytarzowe dla drogi ekspresowej Kraków –Myślenice. W ramach studium zawarto sześć proponowanych szerokich korytarzy, którymi mogłaby zostać poprowadzona trasa pomiędzy Krakowem a Myślenicami. Korytarze nie wskazywały precyzyjnie wariantów przebiegu nowej drogi, lecz pasy terenu o szerokości od 3 do 5 km, w których planowano zlokalizować docelowe przebiegi trasy. 

Zaproponowane korytarze spotkały się z dużym zainteresowaniem mieszkańców, ale też spowodowały wiele protestów. Dlatego w GDDKiA zaproponowano zainteresowanym samorządom przygotowanie własnej propozycji, tzw. korytarza społecznego, drogi ekspresowej S7 łączącej Kraków z Myślenicami. To też nie przyniosło skutku.

Obecna zakopianka na odcinku drogi krajowej nr 7 między Krakowem a Myślenicami jest odcinkiem dwujezdniowym klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). - Występują na nim nienormatywne łuki, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych czy pojedyncze zjazdy. Droga ta obsługuje zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Przeprowadzone prognozy ruchu przewidują dynamiczny wzrost natężenia ruchu w najbliższych latach. Sami też obserwujemy przyrost samochodów na tym odcinku każdego roku. Jest on widoczny szczególnie w sezonie urlopowym i świątecznym - podkreślają w GDDKiA. Uważają tam, że budowa nowej zakopianki z Krakowa do Myślenic jest więc koniecznością.

Nowe paliwo E10: Sprawdź, które auta mogą z niego korzystać

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Dwa warianty przebiegu nowej zakopianki przez Kraków. Jest opcja wschodnia i zachodnia - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto