Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wynalazek z AGH: sposób na tańszą jazdę

Magdalena Stokłosa
Dzięki temu urządzeniu nasze auta będą mogły zużywać do 10 proc. paliwa mniej. Zaoszczędzimy pieniądze, mniej będziemy zanieczyszczać środowisko. Naukowcy z Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie stworzyli prototyp generatora, wykorzystującego ciepło spalin samochodowych.

- Jedynie ok. 35-40 proc. energii cieplnej, powstałej w wyniku spalenia paliwa, jest przekształcane na pracę samochodu. Reszta ciepła jest rozpraszana, głównie przez układy chłodzenia i wydechowy - wyjaśnia prof. Krzysztof Wojciechowski, opiekun grupy młodych naukowców z AGH i inicjator pomysłu generatora termoelektrycznego.

W uproszczeniu, generator działa tak: do wlotu urządzenia wpływają gorące spaliny z rury wydechowej. Ogrzewają znajdujące się wewnątrz elementy termoelektryczne, które stanowią jego "serce". Mają kształt niewielkich płytek ceramicznych i wykonane są ze specjalnych materiałów. Gdy są z jednej strony ogrzewane, a z drugiej chłodzone - wytwarzają prąd elektryczny. Zimne spaliny wylatują z drugiej strony generatora.

Generatory termoelektryczne już od kilkudziesięciu lat są wykorzystywane przez NASA, np. w sondach kosmicznych. Są trwałe i niezawodne, ale ich wadą jest stosunkowo niska sprawność. Z przepływającej przez płytkę energii cieplnej tylko ok. 5 proc. zamienia się na elektryczną. Naukowcy z AGH pracują nad nowymi, lepszymi materiałami, które mają zapewnić dwukrotnie większą sprawność przy pięciokrotnie większej gęstości mocy. - Kwestie technologiczne są już w dużej mierze opracowane.

Kluczowym problemem są materiały i nad tym zagadnieniem pracujemy - mówi Wojciechowski. Prototyp generatora testowano już w Instytucie Silników Spalinowych Politechniki Poznańskiej z zespołem prof. Jerzego Merkisza. Uzyskano wtedy moc rzędu ok. 200 W. Ten wynik może się jeszcze znacząco poprawić. Zastosowanie nowych materiałów termoelektrycznych, opracowywanych na AGH, mogłoby pozwolić na zwiększenie wydajności nawet pięciokrotnie.

Generator mógłby zastąpić w samochodzie alternator. - Wyeliminowanie alternatora i wytwarzanie energii elektrycznej ze spalin poprawiłoby sprawność układu napędowego samochodu - wyjaśnia prof. Wojciechowski.

Dzięki temu zmniejszyłoby się też zużycie paliwa i emisja spalin. Produkcją generatorów zainteresowana jest jedna z polskich firm, która ściśle współpracuje z naukowcami z AGH. Wykorzystanie tego typu urządzeń rozważają duże firmy samochodowe - m.in. producenci BMW i hondy.

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto