Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak może wyglądać transport przyszłości. Wyjątkowe projekty studentów Politechniki Krakowskiej

OPRAC.:
Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Wystawa projektów w galerii Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu na Wydziale Mechanicznym PK
Wystawa projektów w galerii Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu na Wydziale Mechanicznym PK fot. Maciej Górowski
Tego jeszcze nie było! Wagon dla fanów gier komputerowych, osób pracujących zdalnie podczas podróży albo przygotowany specjalnie dla pasażerów, którzy podróżują ze zwierzętami. Jest też pociąg dla podróżników luksusowo zwiedzających świat w wagonie widokowym inspirowanym Orient Expressem albo sztuką Gaudiego. Tak studenci Politechniki Krakowskiej widzą w niedalekiej przyszłości nowoczesne pojazdy szynowe. Wystawę projektów szynowych pojazdów przyszłości autorstwa studentów wzornictwa inżynierii przemysłowego można od 26 lutego oglądać w galerii Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Politechniki Krakowskiej (Wydział Mechaniczny, al. Jana Pawła II 37).

Inżynierowie wzornictwa przemysłowego zmieniają branżę kolejową

Studenckie koncepcje nowoczesnych pojazdów szynowych powstały jako projekty semestralne w ramach zajęć z przedmiotu „Projektowanie środków transportu szynowego”, prowadzonego na kierunku inżynieria wzornictwa przemysłowego oraz jako dyplomy inżynierskie na tym kierunku.

Najpierw w ramach kształcenia związanego z branżą pojazdów szynowych studenci inżynierii wzornictwa przemysłowego poznają podstawową budowę i charakterystykę pojazdów szynowych na wykładach i zajęciach laboratoryjnych, które są prowadzone z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej Katedr Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego Politechniki. Odbywają się też podczas wyjazdów grup studenckich do producentów taboru kolejowego i przewoźników kolejowych (m.in. NEWAG, MPK w Krakowie).

- W kolejnym semestrze, w ramach wykładów z przedmiotu projektowego, studenci poznają przebieg procesu konfigurowania i projektowania pojazdów szynowych oraz wymagania i przepisy, obowiązujące w branży transportu szynowego. Analizują przykłady wdrożonych rozwiązań projektowych, poznają narzędzia do projektowania, dobre praktyki projektowe, ale też układy błędne itd. Uczą się o stosowanych rozwiązaniach konstrukcyjnych, funkcjonalnych oraz o materiałach wykorzystywanych do produkcji pojazdów szynowych – mówi dr Maciej Górowski z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu, prowadzący zajęcia na kierunku inżynieria wzornictwa przemysłowego.

Finałem kształcenia związanego z branżą transportu szynowego jest realizacja projektu, dotyczącego pojazdów szynowych.

- Bardzo ważne w procesie dydaktycznym jest to, że nie narzucamy studentom tematu projektu. Sami szukają zakresów projektowania, które w tej dziedzinie chcieliby realizować. Dajemy młodym projektantom możliwość wykazania się pomysłowością. Po analizach i obserwacjach funkcjonujących rozwiązań mogą zwrócić się w swoich projektach ku rozwiązaniom, które odpowiadają na nowe potrzeby podróżnych i zaproponować zmiany w dotychczasowym patrzeniu na branżę pojazdów szynowych – podkreśla dr Maciej Górowsk.

Podczas prac nad projektem studenci i prowadzący przedmiot nauczyciel omawiają postępy w jego realizacji, na bieżąco uzgadniają kolejne kroki tak jak podczas rzeczywistego procesu projektowania – od przeglądu istniejących rozwiązań, założeń projektowych, analiz, koncepcji po finalne projekty koncepcyjne.

Egzaminem końcowym z przedmiotu „Projektowanie środków transportu szynowego” są prezentacje projektów, prowadzone w takiej formie jak podczas rzeczywistych uzgodnień z klientem.

- Prowadzący przedmiot wciela się w rolę klienta, a studenci prezentują swoje koncepcje, tak by jak najbardziej przekonać do swoich pomysłów – wyjaśnia dr Maciej Górowski.

Od wagonu do pracy zdalnej po luksusy dla fanów gier i podróży w stylu Orient Expressu

Jak informuje uczenia, tegoroczne projekty studentów PK są bardzo różnorodne. Odpowiadają m.in. na tak znane już - po pandemii - potrzeby pasażerów, jak np. możliwość pracy zdalnej podczas podróży. Ten temat podjęła dyplomantka PK Wiktoria Tyrała, która zaprojektowała wygodną przestrzeń pasażerską do pracy zdalnej, także dla osób z niepełnosprawnościami. Pomyślała m.in. o optymalnej przestrzeni do pracy, w tym gabarytach foteli i rozmieszczeniu ich zgodnie z obowiązującymi normami, składanych stolikach, podłokietnikach i odpowiednim oświetleniu stanowiska pracy, a także sprzyjającej skupieniu kolorystyce wagonu.

Wagon biznesowy to propozycja innowacyjnego wagonu biurowego z komfortową i funkcjonalną przestrzenią do pracy. Projekt Kingi Sosnowskiej, studentki III roku inżynierii wzornictwa przemysłowego, zakłada stworzenie w pociągu mobilnej przestrzeni biurowej z mini salą konferencyjną, wyposażoną w najnowocześniejsze technologie i udogodnienia.

Jest też studencki pomysł dla tych, którzy kilka godzin w pociągu chcieliby spędzić po prostu relaksując się grą w gry komputerowe. W wagonie dla graczy, zaprojektowanym przez Ewę Pis w ramach pracy inżynierskiej, są stacje gamingowe i komputery stacjonarne, są też stanowiska dla osób z własnymi urządzeniami – laptopami czy konsolami.

Jest też pomysł studentki III roku Joanny Proszek – dedykowany właścicielom psa czy kota, którzy marzą o komfortowej i bezstresowej podróży wspólnie ze swoim pupilem. Modułowa przestrzeń przedziału dla osób podróżujących ze zwierzętami mogłaby być swobodnie poddawana aranżacjom, by optymalnie zarządzać liczbą miejsc dla pasażerów.

Wśród ciekawych projektów studentów są też bardziej futurystyczne koncepcje pojazdów przyszłości. Fani Orient Expressu Michał Mucha, Kacper Kalista i Marcel Chudzik zaprojektowali „Golden Horizon Express”, w którym każdy wagon to podróż przez różne regiony Europy – od francuskiej elegancji, przez bałkański urok i tureckie detale.

Na spełnienie marzeń bardzo wymagających klientów kolei postawili też Natalia Babiuch i Wiktor Surman. Ich luksusowy wagon widokowy „Zenith” łączy komfort i wyrafinowanie, a jest inspirowany twórczością Antoniego Gaudiego, secesją i neogotykiem.

Wśród tegorocznych pomysłów studenckich jest też całkiem „odlotowy” pomysł na rollercoaster. „The Y” to nietypowy pojazd szynowy, zaprojektowany przez Bartosza Żelichowskiego, a inspirowany typem „Wing Coaster”. Siedzi się w nim tyłem do toru, czyli bokiem do kierunku jazdy. Według autora tego pomysłu zapewniłby on fanom parków rozrywki niespotykane dotąd mocne wrażenia.

Tematyka projektowania pojazdów szynowych obecna jest w programie kształcenia inżynierii wzornictwa od początku istnienia kierunku na PK, to już ponad 12 lat.

Sukces Neuralink - pacjent steruje komputerem siłą myśli!

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto