Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Straż Miejska w unijnym projekcie

redakcja
redakcja
Straż Miejska Miasta Krakowa, zgodnie ze swoimi uprawnieniami, od lat prowadzi działania zmierzające do uspokojenia ruchu drogowego w ścisłym centrum miasta.

Ale samo kontrolowanie przez funkcjonariuszy pojazdów wjeżdżających do strefy B nie wystarczy, aby osiągnąć pełną równowagę komunikacyjną w reprezentacyjnej części Krakowa.

Stąd pomysł, aby strażnicy miejscy, mający ustawowo zapisane kompetencje do kontroli ruchu drogowego - w granicach obowiązywania znaku drogowego B - 1 (zakaz ruchu wszelkich pojazdów w obu kierunkach), włączyli się do unijnego projektu Civitas Caravel. Pierwsze rozmowy na ten temat, kierownictwo krakowskiej jednostki wraz z Biurem Infrastruktury Urzędu Miasta Krakowa prowadziło już w 2008 roku. Doprowadziły one do ustaleń, w efekcie których start projektu, po wielu tygodniach testów, zaplanowano na początek września tego roku.

Foto - Rejestrator, czyli urządzenie składające się z dwóch kamer, zostało zainstalowane jako pierwsze przy Placu Wszystkich Świętych. Wykonuje dwa zdjęcia: twarzy kierowcy oraz numeru rejestracyjnego pojazdu wjeżdżającego od ulicy Franciszkańskiej w kierunku krakowskiego magistratu (odpowiednia tablica informująca o monitorowaniu wjazdu w strefę została umieszczona przy ulicy Franciszkańskiej na wysokości Plant), tylko w przypadku gdy kierujący samochodem nie jest uprawiony do poruszania się w strefie B.

W komputerowym systemie kamery stworzona została tzw. "biała lista", na której znajdują się wszystkie numery rejestracyjne pojazdów uprawnionych do wjazdu w strefę. W praktyce oznacza to, że jeżeli numer rejestracyjny pojazdu znajduje się na wspomnianej liście, to kamera nie wykonuje zdjęcia. Jeśli zdarzy się inaczej, kamera uruchamia się automatycznie, a zapis fotograficzny system przekazuje światłowodem bezpośrednio do operatorów pracujących w Oddziale Straży Miejskiej przy ulicy Dobrego Pasterza. Tu przeprowadzana jest identyfikacja pojazdu, wstępna weryfikacja numeru rejestracyjnego, po czym numer przetwarzany jest w plik tekstowy i eksportowany do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Po ustaleniu danych osobowych właściciela pojazdu, wszczynane są czynności wyjaśniające w sprawie o popełnienie wykroczenia.

Projekt Caravel jest jednym z czterech (Caravel, Succes, Mobilis i Smile) projektów**organizowanych w ramach programu unijnego - Civitas II.
**Inicjatywa Civitas adresowana jest do miast, które złożyły najlepszą ofertę na działania związane z realizacją zrównoważonego rozwoju transportu. Jego celem jest pomoc miastom w osiągnięciu czystego i efektywnego miejskiego systemu transportu poprzez wprowadzenie i ocenę działań bazujących na polityce transportowej i nowoczesnych, zintegrowanych rozwiązaniach technologicznych.

Aktywność Krakowa w ramach programu obejmuje kilkanaście szczegółowych przedsięwzięć, których wdrożenie ma przynieść efekty w postaci poprawy dostępności komunikacyjnej Krakowa, podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie i obniżenie uciążliwości ekologicznej (emisji hałasu i zanieczyszczeń). Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia krakowskie, między innymi przyznane w Brukseli specjalne wyróżnienie za przeprowadzenie Tygodnia Mobilności w roku 2003, zapisy uchwalonego "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa" oraz stając przed koniecznością weryfikacji zapisów polityki transportowej oraz parkingowej, miasto Kraków wykorzystując program CIVITAS II, podejmie próbę przekształcenia przestrzeni publicznej zgodnie z celami zapisanymi w Białej i Zielonej Księdze Unii Europejskiej.

Civitas Caravel:
"Zintegrowana strategia kontroli dostępu w Krakowie", za swoje główne cele stawia rozszerzenie obszarów o ograniczonej dostępności dla samochodów oraz uporządkowanie kwestii parkowania w ścisłym centrum miasta. Działania te mają za zadanie stworzenie warunków dla rozwoju zrównoważonych i bardziej przyjaznych form transportu miejskiego jak: transport zbiorowy, rowerowy i pieszy. Innymi, nie mniej ważnymi celami projektu są również: eliminacja przejazdów tranzytowych samochodem przez obszar Śródmieścia oraz zwiększenia jego atrakcyjności dla niezmotoryzowanych uczestników ruchu i mieszkańców oraz turystów.

W unijny projekt Civitas Caravel, mający na celu usprawnienie przejazdu w miastach, zaangażowane były dotąd takie miasta jak: Genua, Burgos i Stuttgart.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto