Balice: Więcej lotów do Amsterdamu i Zurychu już na wiosnę
Wartość prac wynosi 131,28 mln zł, z czego 50 mln zł to dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko. Zrealizuje je firma Max Bögl.
W ramach inwestycji w strefie airside krakowskiego lotniska przebudowane zostaną nawierzchnie dróg kołowania Charlie, Alfa, Golf, Bravo i Fokstrot, a także będzie poszerzona płyta postojowa. Łączna powierzchnia remontowanych i budowanych nawierzchni wyniesie ok. 20 ha, w tym nawierzchni betonowych ok. 15 ha. Prace będą prowadzone w kilku etapach, aby zapewnić ciągłą pracę lotniska i zminimalizować uciążliwości związane z budową.
Zakończenie robót przewidziano do końca 2015 roku.
- Wyremontowane w poszczególnych etapach odcinki będą płynnie włączane do eksploatacji - podkreśla Jan Pamuła, prezes Kraków Airport. - Roboty budowlane nie mogą ograniczyć przepustowości układu pola manewrowego lotniska poniżej 13 operacji na godzinę za wyjątkiem jednego z etapów robót, w którym ograniczenie wyniesie nie mniej niż 11 operacji.
Inwestycje związane są z wyjątkowo dobrymi statystykami za rok 2012, który dla portu okazał się rekordowym. Obsłużono niemal 3 i pół miliona podróżnych, czyli o 14%, zrealizowano prawie 40 tysięcy lotów (wzrost o 20%). Przewieziono również najwięcej w historii cargo – 4902 tony.
Nowy terminal i kładka dla pociągów
Głównym wykonawcą nowego terminala wraz z kładką została włoska firma Astaldi (umowa zostanie podpisana 11 kwietnia). Będzie również odpowiedzialna za przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego.Jej oferta została wybrana spośród czterech złożonych - okazała się najniższa. Koszt inwestycji szacowany jest na niecałe 369 milionów.
Dzięki przebudowie terminalu w roku 2015 uda się zwiększyć przepustowość do 1800 pasażerów w przylotach i 1800 pasażerów w odlotach w godzinie szczytu, co daje możliwość odprawy do 8 mln pasażerów rocznie.
Podróżnych zapewne najbardziej ucieszy ułatwienie dojazdu do terminalu. Korzystając z kolejki na lotnisko dotrzemy naziemną kładką szybko i wygodnie, wsiadając na nowym przystanku kolejowego. Budowa przystanku rozpocznie się jesienią tego roku i będzie realizowana razem z PKP PKL.
Więcej miejsca dla samolotów
Inwestycje w strefie airside poprowadzi Konsorcjum Firm Max Bögl. Jej koszt wyniesie ponad 161 milionów i zakończy się również w 2015 roku. W jej ramach przebudowane będą drogi kołowania Alfa, Bravo, Golf i Fokstrot oraz poszerzona droga Charlie. Ponadto rozbudowana zostanie płyta postojowa, która pomieści 21 maszyn, z możliwościa rozbudowy o dalsze 7 stanowisk.
Prace zostaną sfinansowane ze środków z obligacji lotniska wyemitowanych przez Bank Pekao SA oraz funduszy unijnych.
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?