Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozbudowa obwodnicy Krakowa, zmiany na Zakopiance, węzeł Kraków Południe. GDDKiA podsumowuje 2023 rok

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
GDDKiA podsumowuje 2023 rok. Wiele kluczowych inwestycji
GDDKiA podsumowuje 2023 rok. Wiele kluczowych inwestycji GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowuje 2023 rok i snuje plany na przyszłość. - "Małopolskie drogi wzbogaciły się w ostatnich 12 miesiącach o 18,7 km drogi ekspresowej i 1,4 km nowej obwodnicy. Kontynuowaliśmy budowę 64 km całkowicie nowych tras i rozpoczęliśmy prace na kolejnych 10,3 km. Poza tym remontowaliśmy, odśnieżaliśmy i poprawialiśmy bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych - wylicza Monika Skrzydlewska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
Droga ekspresowa S7 Moczydło – Miechów
Droga ekspresowa S7 Moczydło – Miechów GDDKiA

Droga ekspresowa S7 Moczydło – Miechów

We wrześniu oddano do użytkowania 18,7 km odcinek S7 między granicą województw świętokrzyskiego i małopolskiego a węzłem Miechów. To najdłuższy z budowanych w 2023 roku odcinków S7 na północ od Krakowa. Dzięki tej inwestycji większość (31,8 km) z 55,4 km S7 na północ od węzła Nowa Huta jest już oddana do użytku.

Na trasie powstały dwa węzły (Książ i Miechów), dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Małoszów i Giebułtów), 400-metrowa estakada nad doliną Nidzicy. Ciekawostką tej trasy jest to, że po ponad 200 latach odeszła ona od przebiegu wcześniejszej trasy Warszawa – Kraków, wytyczonej jeszcze w czasach autonomicznego Królestwa Polskiego. Koszt całej inwestycji to 1,051 mld zł.       

Północna obwodnica Krakowa S52
Północna obwodnica Krakowa S52 GDDKiA

Północna obwodnica Krakowa S52 

Budowany odcinek ma 12,3 km, a zaawansowanie prac osiągnęło 87 proc. Powstają na nim trzy węzły – Zielonki, Węgrzce i Batowice. Konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad na trasie są już gotowe. Muszą jeszcze zostać wykonane na nich prace wykończeniowe. Te obiekty będą miały łączną długość 1,861 km. Najdłuższa estakada, biegnąca przez Węgrzce i Bosutów m.in. nad potokiem Sudoł Dominikański i ul. Krakowską, ma od 565 m do 569 m. Różnica wynika z konstrukcji tego obiektu, który składa się w rzeczywistości z dwóch estakad poprowadzonych łukiem. Wewnętrzny, południowy łuk (jezdnia w kierunku Nowej Huty) jest o 4 m krótszy od zewnętrznego łuku, prowadzącego w kierunku Modlnicy. 

Poza obiektami „naziemnymi” obwodnica będzie też miała dwa tunele – w Zielonkach (653 m długości) i Dziekanowicach (496 m).

W tym roku połączono część węzła Zielonki ze zbudowaną przez Województwo Małopolskie i Miasto Kraków Trasą Wolbromską, stanowiącą część zachodniej obwodnicy Zielonek.  Na trasie powstają 4 km muru oporowego, kończą się też prace przy nowym Obwodzie Utrzymania Drogi w Modlnicy. W ramach tej inwestycji powstaje, poza samą obwodnicą, aż 33 km dróg lokalnych.

Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł.

GDDKiA podsumowuje 2023 rok. Wiele kluczowych inwestycji
GDDKiA podsumowuje 2023 rok. Wiele kluczowych inwestycji GDDKiA

S7 Widoma – Kraków

Budowa 18,3 km trasy z Widomej do Nowej Huty to dwa znacznie różniące się od siebie odcinki. Pierwszy, tzw. pozamiejski, ma 11,2 km i przebiega przede wszystkim przez tereny rolnicze. Jego budowa jest zaawansowana w 64 proc. Droga w tej części będzie miała dwa pasy ruchu w każdym kierunku, powstaną na niej dwa węzły, Łuczyce i Raciborowice. Na 2/3 tej trasy położono już dwie z docelowych trzech warstw asfaltu, podbudowę i warstwę wiążącą. Na tym odcinku powstaje 21 mostów i wiaduktów, ich konstrukcje są już na ukończeniu. 

Drugi odcinek, miejski, ma 7,1 km i biegnie w większości przez teren Krakowa. Inwestycja jest zaawansowana w 36 proc. Budowa w tym miejscu przecina wiele różnych urządzeń, linii i sieci, m.in. ciepłowniczych, energetycznych i gazowych. Trasa w tej części będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku i dwa węzły drogowe. 

Węzeł Mistrzejowice połączy S7 z północną obwodnicą Krakowa (S52). W tym miejscu trasa przechodzi nad linią kolejową Kraków – Nowa Huta 1,3 km estakadą, która w najwyższym miejscu będzie miała ok. 20 m wysokości. W tym roku zbudowano 300 m jezdni metodą nasuwu od strony Zesławic, w przyszłym roku wykonawca będzie nasuwać 1000 m jezdni od strony ul. Łowińskiego. Jest to najdłuższa tego rodzaju budowa estakady w Polsce. 

Drugi węzeł, Grębałów, poza przygotowaniem nowego odcinka DW776 (ul. Kocmyrzowska), zakłada też budowę chodników, ścieżki rowerowej, a także trzech wiaduktów tramwajowych – dwóch nad S7, a jednego nad liną kolejową. Łącznie w ramach tego węzła powstanie aż 11 wiaduktów. Osiem jest już na ukończeniu, dwa są przygotowane w połowie, a budowa ostatniego rozpocznie się po wyburzeniu starego wiaduktu, którym biegnie dziś ul. Kocmyrzowska. W okolicy węzła zbudowano nasyp, którym tramwaj pojedzie od przystanku Wańkowicza w kierunku Zajezdni Nowa Huta. 

W zimie będą prowadzone prace ziemne i kontynuowane betonowanie, o ile pozwolą na to warunki atmosferyczne. Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł.

Rozbudowa A4 o trzeci pas ruchu od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej
Rozbudowa A4 o trzeci pas ruchu od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej Anna Kaczmarz

Rozbudowa A4 o trzeci pas ruchu od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej

Poszerzono 900 m autostrady A4 o trzeci pas. Rozbudowa dotyczyła jezdni w kierunku Rzeszowa, od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej. Przygotowywana jest dokumentacja dla rozbudowy o trzeci pas obu jezdni A4 od węzła Balice do węzła Kraków Południe, a jezdni północnej dodatkowo od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej.

Odcinek, na którym powstał trzeci pas ruchu, to część południowej obwodnicy Krakowa z bardzo dużym natężeniem ruchu samochodowego. Według pomiarów wykonywanych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 przejeżdżało tym odcinkiem prawie 85 tys. pojazdów na dobę, czyli o 60 proc. więcej niż w 2015 r. W godzinach szczytów komunikacyjnych, wyjazdów i powrotów weekendowych czy wakacyjnych, liczba tych pojazdów znacząco wzrasta i tworzą się kilkukilometrowe zatory. Poszerzenie jezdni o dodatkowy pas ruchu w kierunku wschodnim poprawiło płynność ruchu na tym odcinku.

Modernizacja zakopianki od Krakowa do Myślenic:

Przebudowa układa drogowego w Libertowie DK7
Przebudowa układa drogowego w Libertowie DK7 GDDKiA

Przebudowa układa drogowego w Libertowie DK7

- W sierpniu podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i przebudowę libertowskiego odcinka Zakopianki. Inwestycja zakłada likwidację skrzyżowania DK7 z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z Zakopianki będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod drogą wybudujemy tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Powstanie on niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zbudujemy kładkę, która zastąpi przejście dla pieszych. Powstaną tez dwie kolejne kładki, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie i na granicy z Gajem - tłumaczy Skrzydlewska.

Węzeł w Gaju DK7
Węzeł w Gaju DK7 GDDKiA

Węzeł w Gaju DK7

W tym roku poszerzono Zakopiankę w miejscu budowanego węzła i zakończono prace związane z przenoszeniem instalacji wodnych, elektrycznych, teletechnicznych, kanalizacji oraz gazociągów średniego i wysokiego napięcia. Gotowe są wszystkie cztery podpory wiaduktu. W listopadzie zamontowano 120-metrową stalową konstrukcję tego obiektu biegnącego nad drogą krajową nr 7.   Trwają prace na ul. Zadziele, położono tam warstwę wiążącą asfaltu. Trwają prace związane z budową oświetlenia ulicznego i spawaniem konstrukcji wiaduktu. Jeżeli pogoda pozwoli, w zimie będzie betonowana płyta wiaduktu.

Węzeł Kraków Południe
Węzeł Kraków Południe Andrzej Banaś

Węzeł Kraków Południe

- Dostaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy węzła na skrzyżowaniu autostrady A4 i Zakopianki. Chcemy wybudować 300-metrową estakadę w ciągu drogi krajowej nr 7. Tędy zostanie poprowadzony ruch z miasta w kierunku Zakopanego. Na estakadę będzie można wjechać również z autostrady. Jadąc od strony Myślenic kierowcy będą mogli przejechać estakadą do Krakowa lub zjechać z niej na A4 w kierunku Katowic albo Rzeszowa - tłumaczy Skrzydlewska.

Głogoczów

Trwają prace projektowe związane z przygotowaniem koncepcji przebudowy 4-kilometrowego odcinka DK7 w Głogoczowie. Na tym odcinku będą m.in. budowane trzy bezkolizyjne skrzyżowania.

Nowe węzły i kładki

- Ogłosiliśmy przetargi na budowę kolejnych węzłów na Zakopiance, w Krzyszkowicach i Myślenicach. Dostaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy węzła w Jaworniku. Dostaliśmy pozwolenie na budowę kładki w Mogilanach, złożyliśmy też wniosek o zezwolenie na realizację podobnej inwestycji w Głogoczowie - wylicza przedstawicielka GDDKiA w Krakowie.

Zakopianka
Zakopianka Anna Kaczmarz

Zmiany na Zakopiance

W listopadzie ogłoszono po raz drugi przetarg na wyłonienie projektanta odpowiedzialnego za przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla przebiegu drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Myślenic. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione w październiku, ponieważ wykonawca zrezygnował z podpisania umowy.

- Podpisaliśmy umowy na zaprojektowanie przebudowy DK47 między Nowym Targiem i Szaflarami oraz między Szaflarami a Zakopanem. Inwestycje mają poprawić przepustowość, płynność i bezpieczeństwo ruchu na prawie 19 km popularnej turystycznej trasy między stolicą Podhala i zimową stolicą Polski. Chcemy przebudować drogę w jej obecnym śladzie. Tam, gdzie będzie to możliwe, chcemy dobudować dodatkowe pasy ruchu. Planujemy rozbudowę skrzyżowań, przebudowę zjazdów i wybudowanie na niektórych odcinkach chodnika - tłumaczy przedstawicielka GDDKiA w Krakowie.

Przygotowywany jest też projekt nowego przebiegu drogi krajowej nr 7 od Rabki-Zdroju do granicy państwa w Chyżnem. Ma tam powstać ok. 35 km dwupasmowa trasa, która będzie miała parametry drogi ekspresowej.

Rozbudowa obwodnicy Krakowa
Rozbudowa obwodnicy Krakowa GDDKiA

Rozbudowa obwodnicy Krakowa

Prowadzone są prace projektowe zmierzające do poszerzenia obwodnicy Krakowa o trzeci pas. Działania GDDKiA dotyczą autostrady A4 od węzła Balice do wiaduktu ul. Kąpielowej (okolice węzła Kraków Południe), trasy S52 od węzła Balice do węzła Modlniczka oraz DK94 od węzła Modlniczka do węzła Modlnica. Ten ostatni, 2,5 km odcinek, po rozbudowie stanie się częścią S52. W przyszłości krakowski ring będzie składał się w całości z dróg szybkiego ruchu z trzema pasami w każdą stronę.

Projekty przebudowy dróg krajowych nr 79 i 28

- Uzyskaliśmy decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach dla dwóch części DK79 między Krakowem a granicą województwa świętokrzyskiego, na terenie gmin Koszyce i Nowe Brzesko. Przygotowujemy dla nich, a także dla odcinka w gminie Igołomia-Wawrzeńczyce, projekty budowlane. Złożyliśmy wniosek o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy odcinka DK79 między Rudawą a Młoszową. Trwają prace projektowe związane z przygotowywaną rozbudową kilku małopolskich odcinków DK28 - tłumaczy Skrzydlewska.

Tesla Bot ma wyręczyć ludzi

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Rozbudowa obwodnicy Krakowa, zmiany na Zakopiance, węzeł Kraków Południe. GDDKiA podsumowuje 2023 rok - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto