Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pięć uczelni kontra hałas na polskich drogach. Politechnika Krakowska liderem projektu INREH

OPRAC.:
Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
Jeśli nie ekrany, to co? Naukowcy mają poszukać najlepszych metod
Jeśli nie ekrany, to co? Naukowcy mają poszukać najlepszych metod Janusz Bohatkiewicz
Naukowcy z pięciu polskich politechnik będą rozwijać dotychczasowe sposoby i poszukiwać nowych - przyjaznych dla ludzi i środowiska - metod ochrony przed hałasem drogowym. Wyzwanie podejmują" Politechnika Krakowska (jako lider konsorcjum) we współpracy z Politechnikami: Białostocką, Rzeszowską, Warszawską i Wrocławską, przy wsparciu finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 1 października rozpoczynają realizację projektu "Innowacyjne metody redukcji hałasu drogowego i zasady ich stosowania - INREH".

W finale prac w ramach tego przedsięwzięcia badacze zaproponują projektantom, wykonawcom i zarządcom dróg wytyczne oraz kompleksowe zestawy możliwych rozwiązań dla skutecznej ochrony przed hałasem, generowanym na drogach.

- Innowacją projektu będzie też próba wprowadzenia nowego podejścia do wyboru rozwiązań ochronnych w drogownictwie - metod łączonych ochrony z uwzględnieniem tzw. krajobrazu akustycznego - zapowiada dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PK z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, kierownik projektu INREH.

Ekrany nie zawsze mają sens

Jak przypomina Politechnika Krakowska, hałas drogowy jest jednym z najbardziej niekorzystnych oddziaływań ruchu drogowego na zdrowie ludzi i środowisko.

- Najczęstszym zabezpieczeniem przed hałasem drogowym są obecnie ekrany przeciwhałasowe, stosowane w sytuacji kiedy poziom głośności przekracza wartości dopuszczalne. Jest wiele przyczyn ich stosowania, m.in. szybkość budowy czy łatwe uzgodnienia budowlane. W wielu przypadkach stosowanie ekranów ma jednak ograniczony sens, a w niektórych powodują one wręcz negatywne oddziaływanie - począwszy od zakłóceń krajobrazu, przez monotonię drogową, zwiększone koszty utrzymania drogi, niebezpieczeństwo dla zwierząt (np. ptaków) aż po tragiczne w skutkach wypadki drogowe po zderzeniu z konstrukcją ekranu. Badania nad innymi metodami redukcji hałasu drogowego wskazują, że najskuteczniejsze są metody zmniejszania hałasu "u źródła", a więc w miejscu, gdzie on powstaje - mówi prof. PK Janusz Bohatkiewicz.

Właśnie z tego punktu wyszli specjaliści z polskich politechnik, planując projekt badawczy, w którym kompleksowo spojrzą na problem drogowego hałasu. Jak przekazują, celem tego projektu jest wskazanie efektywnych, zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju rozwiązań dla redukcji hałasu drogowego na polskich drogach.

- Metody, które wskażemy dzięki projektowi INREH, będą zgodne z kryteriami społecznymi, środowiskowymi i ekonomicznymi, w tym technicznymi, a więc zapewnią działania zrównoważone przy równoczesnym ograniczeniu kosztów. Zrealizujemy dziewięć zadań badawczych i zaproponujemy wytyczne dotyczące tzw. metod łączonych redukcji hałasu, czyli różnych zestawów metod i środków chroniących przed hałasem, których zastosowanie jest tańsze i bardziej skuteczne niż dotychczasowe rozwiązania - zapowiada Janusz Bohatkiewicz.

W ramach dziewięciu zadań badawczych specjaliści sprawdzą, jak na poziom hałasu na drogach i wokół nich wpływają rożne czynniki, m.in.:

  • rodzaj i stopień zużycia nawierzchni drogowej,
  • zieleń jako element łagodzący oddziaływanie hałasu,
  • różne rodzaje ekranów przeciwhałasowych,
  • trwałość akustyczna i techniczna dróg,
  • hałaśliwość urządzeń dylatacyjnych na mostach,
  • sposoby aktywne ochrony przed hałasem.

Hałas drogowy pod lupą naukowców z PK

Realizacja projektu rozpocznie się już 1 października, a potrwa do września 2025 roku. Naukowcom przyznano na nią prawie 2,4 mln zł (50 proc. z NCBiR, 50 proc. z GDDKiA).

Specjaliści z Politechniki Krakowskiej poza koordynacją całego projektu zrealizują w jego ramach zadania związane z badaniami metod aktywnych oraz oceną zielonych rozwiązań wokół dróg, a także analizą efektywności ekranów przeciwhałasowych. Zajmą się też integracją wszystkich zadań i ich wyników. Krakowska uczelnia wesprze również pomiary terenowe i laboratoryjne w zadaniach konsorcjantów. Jak informują naukowcy, praktycznie każde zadanie w projekcie będzie opierało się na badaniach w warunkach terenowych na wybranych odcinkach dróg krajowych, a w niektórych przypadkach również badaniach laboratoryjnych.

Na PK projekt będzie realizowany w Katedrze Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu WIL PK. Zespół badawczy PK to: dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz (kierownik projektu), dr inż. Krystian Woźniak, dr inż. Piotr Buczek, specjaliści związani z nawierzchniami drogowymi oraz pracownicy Laboratorium Katedry, a także współpracujący z Katedrą akustyk dr inż. Maciej Hałucha.

Politechniki: Warszawska, Białostocka oraz Wrocławska skupią się w badaniach na sprawach hałaśliwości różnych rodzajów nawierzchni (uwzględnią w nich też rodzaj i prędkość pojazdów), a Politechnika Rzeszowska na badaniach ekranów wielokrawędziowych i dylatacji mostowych.

Czy Polacy boją się Legionelli? - sonda

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Pięć uczelni kontra hałas na polskich drogach. Politechnika Krakowska liderem projektu INREH - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto