Noc Muzeów w zabytkowej zajezdni tramwajowej

Marcin Zieliński
Marcin Zieliński
Udostępnij:
Wczoraj o godzinie 18;00 rozpoczęła się w Krakowie szósta edycja Nocy Muzeów. Za miejsce otwarcia imprezy posłużyła nowo wyremontowana zajezdnia tramwajowa przy ulicy św. Wawrzyńca.

Inauguracja rozpoczęła się wjazdem najstarszego krakowskiego tramwaju SN-1, w którym zasiadły władze miasta z prezydentem Majchrowskim na czele, zarząd MPK i osoby towarzyszące. Wszyscy pojawili się w strojach z epoki lat 20 i 30, by po oficjalnym otwarciu razem z publicznością stanąć do pamiątkowej fotografii na tle Zajezdni. Wjazd odbył się przy akompaniamencie orkiestry MPK.

Był to pierwszy przejazd tramwaju na teren zajezdni od ponad czterdziestu lat, kiedy obiekt ten zamknięto. Już od zeszłego roku podjęto starania by zabytkowe tramwaje powróciły do swojego pierwotnego miejsca pobytu, bowiem do tej pory najstarsze krakowskie wagony garażowano przede wszystkim w zajezdni Podgórze.

I tak odrestaurowanej hali będą stacjonować kolejno SN-1 "Gracówka", wagon odrestaurowany w 1995 r. z trzech ocalałych pojazdów z lat 1912- 1936, SN-2+PN-2 (nr 87, 530 i 524) zakupione tuż przed wybuchem II wojny światowej, powojenne wagony typu N i ND, jedne z najpopularniejszych tramwajów okresu PRL, doczepka PN-3, przywieziona przez Niemców w okresie okupacji oraz wagon Linke-Hofmann, nigdy nie eksploatowany w Krakowie, a przybyły z Wrocławia na początku lat 90 tych w związku kręceniem filmu.

Wczorajsza impreza zgromadziła liczną publiczność, a oglądać można było nie tylko tramwaje, przyozdobione na tę okoliczność tak jak w okresie przedwojennym, ale również spory zbiór pamiątek komunikacyjnych pokaz filmów i zdjęć z epoki.

Dla zwiedzających przygotowano ponadto: "Zabawy z nauką" (wystawa interaktywna), "Z dziejów polskiej motoryzacji", "Drukarstwo krakowskie XV-XX w.", "Rajd Tatrzański"; dodatkowe atrakcje: warsztaty czerpania papieru; motoryzacyjne fotoatelier. Pojawiło się też sporo zabytkoweych samochodów. Imprezę umilały zespoły muzyczne: Old Metropolitan Band i Krakowska Orkiestra Staromiejska.

Zajezdnia powstała w roku 1913 wraz z uruchomieniem w Krakowie normalnotorowej linii tramwajowej - był to w tym czasie drugi obiekt tego typu, bowiem po tuż obok znajdowała się sześciotorowa hala wybudowana dla potrzeb trakcji wąskotorowej (obie sieci funkcjonowały niezależnie do roku 1953).

Wraz z rozbudową sieci tramwajowej w okresie powojennym zdecydowano się na budowę nowej zajezdni zlokalizowanej w Podgórzu. Prace rozpoczęto tuż przed wybuchem wojny i kontynuowano podczas okupacji. Kiedy w roku 1965 oddano do użytku następny obiekt tego typu z Nowej Hucie, zajezdnia na Kazimierzu całkowicie straciła swoje znaczenie i odcięta od sieci stanowiła magazyn znajdujących się tam Warsztatów Napraw Autobusów, funkcjonujących do roku 1995, a sama hala była "domem" dla wycofanych z ruchu tramwajów oczekujących na renowację.

W 1998 na terenie obiektu Gmina Miasta Krakowa założyła Muzeum Inżynierii Miejskiej, gromadzące obiekty ilustrujące rozwój komunikacji miejskiej, elektrowni, gazownictwa, gospodarki komunalnej oraz zabytki z obszaru historii techniki.

Noc Muzeów 2009 - informacje, zapowiedzi

SPOŁECZNOŚĆDZIELNICEKULTURASPORT

Co składa się na cenę paliwa?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie