Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na obwodnicy autostradowej Krakowa tworzą się coraz większe korki. Ma zostać poszerzona do trzech pasów

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Wystarczyło, że zaczął padać deszcz, było piątkowe popołudnie i 27 października Kraków był totalnie zakorkowany. Problem był też widoczny na autostradowej obwodnicy miasta, która coraz bardziej się korkuje. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi inwestycje i przygotowuje kolejne przedsięwzięcia, które mają poprawić sytuację. Jedną z nich jest budowa północnej obwodnicy Krakowa (zobacz WIDEO).

- Plan jest taki, by całą obwodnicą autostradową można było jeździć po trzech pasach ruchu w każdym kierunku. Związane z tym przedsięwzięcia zostaną wykonane w ramach Rządowego Programu Rozbudowy Dróg do 2030 roku z perspektywą do 2033 roku. To jest więc horyzont czasowy, w którym się poruszamy - mówi Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodatkowe pasy mają zostać zbudowane na odcinkach obwodnicy od bramek na autostradzie A4 Kraków - Katowice do węzła Kraków Południe (zjazd na zakopiankę), a także w drugą stronę - od Balic do węzła Modlnica. Tak ma być też na odcinku między Łagiewnikami i węzłem Kraków Południe. Na pozostałych odcinkach obwodnica jest trzypasmowa. Do tego powstaje brakująca jej północna część (trzypasmowa) od węzła Modlnica do węzła Kraków Nowa Huta.

Z obserwacji GDDKiA wynika, że największe natężenie ruchu na autostradowej obwodnicy Krakowa jest między węzłami Bielany a Łagiewniki – ponad 80 tys. pojazdów na dobę. Na pozostałych odcinkach jest to ponad 70 tys. Odcinkiem, na którym najczęściej występują korki, jest fragment A4 między węzłami Bielany i Kraków Południe. Utrudnienia na jezdni w kierunku Katowic są przeważnie rano, a w kierunku Rzeszowa po południu.

W GDDKiA przypominają, że w realizacji są dwie inwestycje, które przyczynią się do poprawy sytuacji na autostradowej obwodnicy Krakowa. Pierwszą z nich jest wspomniana budowa 12,3 km północnej obwodnicy Krakowa (S52), która przejmie część ruchu z autostrady A4. W ramach tej inwestycji powstają m.in. 2 tunele – w Zielonkach (653 m) i Dziekanowicach (496 m). Zakończenie zadania zaplanowano na wrzesień 2024 r.

Druga z prowadzonych inwestycji to przebudowa układu drogowego w Libertowie. Umowę na realizację tego zadania GDDKiA podpisała w sierpniu. Inwestycja ma usprawnić ruch na zakopiance, co ma poprawić sytuację również na pobliskim węźle Kraków Południe.

Trwają też prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji przebudowy i rozbudowy węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. W lutym GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego zadania. Celem inwestycji będzie poprawa przepustowości węzła i zakopianki od autostrady do granic Krakowa. Projekt zakłada powstanie na zakopiance estakady, na którą zostanie skierowany ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe. Ruch lokalny będzie poprowadzony oddzielnymi drogami.

- Węzeł Południe korkuje się, gdy chcemy zjechać z zakopianki w kierunku na Katowice, a także gdy chcemy zjechać z autostrady w kierunku na Zakopane. Trzeci problem jest taki, że na tym węźle nie ma wszystkich kierunków. Przebudowa spowoduje, że ruch tranzytowy, który będzie poprowadzony estakadą, zostanie odseparowany od ruchu lokalnego - zaznacza Kacper Michna.

Kolejnym kluczowym przedsięwzięciem ma być rozbudowa autostrady A4 o trzeci pas ruchu między węzłem Balice I (w rejonie bramek na autostradę A4 Kraków - Katowice) a ul. Kąpielową w Krakowie. Prace nad przygotowaniem tego zadania GDDKiA zaczęła przed rokiem.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się też do poszerzenie do trzech pasów w każdym kierunku autostrady A4 pomiędzy węzłami Katowice Murckowska i Balice w rejonie Krakowa. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycji, pozwalający na sfinansowanie opracowania dokumentacji projektowej dla rozbudowy tej drogi na odcinku pomiędzy węzłami Byczyna i Balice I.

61-kilometrowy odcinek autostrady A4 Katowice – Kraków został w 1997 roku, na mocy koncesji, przekazany firmie Stalexport. Od tego czasu jest utrzymywany i zarządzany przez tę spółkę i jej podmiot zależny – obecnie odpowiada za to Stalexport Autostrada Małopolska. Koncesja wygasa w 2027 roku. Rząd nie planuje jej przedłużenia ani wyboru nowego koncesjonariusza. Od 2027 roku podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie i zarządzanie tą drogą ma być GDDKiA.

Autostrada A4 Kraków - Katowice jest jedną z pięciu dróg (obok DK44 Tychy – Kraków, DK79 Kraków – Jaworzno, DK94 Dąbrowa Górnicza – Kraków i DW780/DW934 Kraków – Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Ruch na tym odcinku jest największy ze wszystkich wymienionych dróg i stale rośnie. Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzony w 2015 roku i w latach 2020-2021 pokazał, że na odcinku między węzłami Jaworzno Wschód a Chrzanów ruch wzrósł w tym okresie o 37,1 proc., a między węzłami Chrzanów a Kraków Zachód o 22,7 proc.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Na obwodnicy autostradowej Krakowa tworzą się coraz większe korki. Ma zostać poszerzona do trzech pasów - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto