Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MPK Kraków po testach autobusu na bioetanol

Grzegorz Pękała
Grzegorz Pękała
Spala więcej paliwa, ale jest ono tańsze i bardziej ekologiczne. Scania Omni City Etanol przejechała prawie dwa i pół tysiąca kilometrów na trasie linii 502.

- Gdy naukowcy straszą kryzysem energetycznym i kresem paliw tradycyjnych, musimy zastanowić się nad alternatywami - mówił dziś Mariusz Szałkowski, dyrektor ds. przewozów MPK Kraków. - Mamy autobusy na gaz ziemny, ale to taki sam surowiec jak ropa naftowa. Jego użycie pozwoli odwlec problem w czasie, a nie go rozwiązać. Staramy się być na bieżąco z osiągnięciami techniki i podczas testów wyrabiać własne zdanie.

Dlatego zdecydowano się przez dwa tygodnie testować scanię na paliwo odnawialne - bioetanol. - Od strony technicznej nie było żadnych problemów. Spala niecałe 72 litry na sto kilometrów - zapewnił Władysław Żmuda, kierownik Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka. - W ankietach zebranych od pasażerów widać, że spodobał im się pojazd, a zwłaszcza klimatyzacja i wystrój. Pracownikom też się podoba, choć mieli trochę uwag odnośnie ergonomii stanowiska pracy.

Takich zastrzeżeń nie miał Krzysztof Hajduk, kierowca. - Autobus prowadziło mi się łatwiej. Ma szereg udogodnień dla prowadzącego. Proszę sobie usiąść i spróbować - zapraszał. - Sugerowałbym jedynie korektę w klimatyzacji, strumień zimnego powietrza powinien być puszczony nieco słabiej.

Według wyliczeń Andrzeja Jaworskiego, dyrektora sprzedaży autobusów Scanii, używanie Omni City Ethanol jest tańsze niż pojazdów na olej napędowy. - Sprawdzaliśmy to, gdy diesel kosztował mniej niż teraz, zatem dziś to jeszcze lepsza inwestycja. Bioetanol jest paliwem ciekłym, a zatem łatwym w przechowywaniu i tankowaniu. Jego cena dziś to 55 eurocentów, choć należy do tego dodać do tego 11 eurocentów za transport i 20 groszy akcyzy.

Mimo tych zalet, są też minusy. - W przypadku diesela możemy autobus zatankować choćby na przydrożnej stacji benzynowej, jeśli tylko ma odpowiednio szeroki podjazd. Musielibyśmy mieć własną infrastrukturę do bioetanolu - mówił Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK Kraków. - Te testy to nie jedyne nasze działania w kierunku unowocześnienia taboru. Będziemy testować także pojazdy hybrydowe.

Hybrydy są jednak dwukrotnie droższe od autobusów na diesel lub bioetanol. Przedstawiciel Scanii dodał, że prowadzone są rozmowy z Orlenem w celu popularyzacji paliwa E95. Jest zatem szansa, że wkrótce Omni City Etanol lub inne tego typu autobusy będą wozić pasażerów w Krakowie. Nie ujawniono dziś informacji o wynikach testów kolejnego pojazdu - Mercedesa Citaro, który ostatnio można było zobaczyć m.in. na trasie linii 103. Gdy zostaną podane, dowiecie się o tym z MM'ki.


Udało Ci się przejechać nowym autobusem?
Jakie są Twoje wrażenia z podróży?
Czekamy na Twoją opinię!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto