Nowy cennik na A4: 16 zł za 61 km
Długość odcinka koncesyjnego od Węzła Murckowska w Katowicach do Węzła Balice wynosi 61 km. Opłaty są pobierane na dwóch Placach Poboru Opłat: w Mysłowicach i Balicach.
Na nasze pytania dotyczące rozbudowy bramek odpowiada Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM S.A.:
Ewa Adamska: Jak wygląda ruch na autostradzie w obecnym i ubiegłym roku? Rafał Czechowski: Natężenie ruchu stabilnie rośnie. W latach poprzednich zanotowaliśmy wzrost liczby pojazdów na drodze o 3,5 proc., natomiast w ubiegłym wzrost sięgnął 10 proc. Postanowiliśmy zmodernizować bramki, aby wprowadzić udogodnienia przede wszystkim dla tych, którzy codziennie jeżdżą autostradą.
Na czym polegają te udogodnienia? Będzie to wymiana urządzeń, a także zwiększenie liczby stanowisk i budowa nowych pasów. Nadal będzie można płacić gotówką lub kartą płatniczą, również dla ciężarówek na odcinkach koncesyjnych A1, A2, A4 zostanie przywrócony system płatności poprzez gotówkę. Dla częstych użytkowników planowane są specjalne, abonamentowe karty rabatowe dotykowe, dzięki którym kierowca sam może otworzyć sobie bramkę. Ponadto wprowadzimy urządzenia radiowe, które umożliwią przejazd nadjeżdżającym autom, oczywiście po uruchomieniu usługi przez kierowcę. Spowoduje to płynność ruchu, możliwość niezatrzymywania się.
Wspominał pan również o zwiększeniu stanowisk i budowie pasów... Proces przebiegnie dwuetapowo. W tym roku na obu punktach poboru opłat powstaną nowe tymczasowe stanowiska, które będą znajdowały się przy skrajnych prawych pasach każdego punktu. Trzeba będzie jednak płacić na nich po prawej stronie samochodu. Na tych stanowiskach istnieje możliwość płatności wyłącznie gotówką. Ta niedogodność ma jednak swój cel - zwiększenie przepustowości bramek o 10 proc. Chodzi o niedoprowadzenie do paraliżu autostrady w czasie, gdy będą zamykane poszczególne przejazdy w celu wymiany sprzętu na nowy.
Czy początkowa niedogodność zaowocuje dogodnością?
Tak. Taka sytuacja będzie trwała do momentu wybudowania dodatkowych pasów po każdej ze stron. Wtedy przepustowość pasów zwiększy dwukrotnie, tym samym czas przejazdu zostanie dwukrotnie skrócony.
Czy możemy się spodziewać wyższych opłat za przejazd już w tym roku? Nie, do końca roku zostaną zachowane aktualne opłaty, czyli 16 zł za przejazd całym płatnym odcinkiem dla motocykli i samochodów osobowych. Jak to będzie się kształtowało w przyszłości, ciężko powiedzieć.
Kiedy zakończą się remonty i zostaną uruchomione wszystkie bramki? Dobudowa pasów planowo ma się zakończyć w 2012 roku. Już po 2012, do 2013 roku możemy spodziewać się nowych bramek.
Zobacz na MM:Wywiady | Serwis motoryzacyjny | Photo Day - plenery fotograficzne | Blogi | Zdrowie i uroda | Konkursy MM | MoDO | Inwestycje | Recenzje | Rowery |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?