Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Krakowice: Śląsk z Małopolską tworzą megametropolię

Sławomir Cichy
Beskidzka Droga Integracyjna połączy Bielsko z Krakowem
Beskidzka Droga Integracyjna połączy Bielsko z Krakowem Marcin Oliva Soto
Katowice od Krakowa jedynie 78 kilometrów. Ale jeśli za miasto graniczne aglomeracji górnośląskiej uznać Jaworzno, to do stolicy Małopolski zostaje zaledwie 57 km. Dokładnie tyle, ile z Jaworzna do Gliwic.

Mając w pamięci choćby te odległości, łatwo wyobrazić sobie na południu Polski jeden potężny organizm gospodarczy, kulturalny i naukowy. Przy dochodzeniu do konkretów okazywało się jednak, że wciąż więcej Śląsk i Małopolskę dzieli niż łączy. Dlatego od 20 lat aglomeracja "Krakowice" istnieje tylko w głowach wizjonerów.

Jest jednak szansa, że przynajmniej część wizji uda się zrealizować. Wczoraj w Chrzanowie spotkały się zarządy województw śląskiego i małopolskiego. Powstała pierwsza w Polsce umowa o współpracy między dwoma województwami. Porozumienie podpisali marszałkowie obu województw: Adam Matusiewicz i Marek Sowa.

- Spotkanie jest konsekwencją wspólnego posiedzenia sejmików obu województw, które odbyło się jesienią ubiegłego roku. Wtedy rozmawialiśmy konkretniej o współpracy - powiedział małopolski marszałek Marek Sowa.

Małopolska i Śląskie postawią na wspólny rozwój szkolnictwa wyższego i badań. Ma to podnieść naszą atrakcyjność wobec innych metropolii w Polsce i w Europie. Śląskie na wzór Krakowa chce się stać się miejscem studiowania pierwszego wyboru. Sporo uwagi poświęcono kwestiom transportu. Chodzi przede wszystkim o takie trasy jak Beskidzka Droga Integracyjna.

Ma ona zagwarantować szybkie połączenie Bielska-Białej z Krakowem. Budowa nowej trasy, której koszt szacuje się na 3 mld zł, realizowana będzie w latach 2016-2018. BDI pobiegnie po śladzie istniejącej już drogi krajowej DK 52. Dalej budowana będzie trasa S1 i modernizowana alternatywa dla autostrady A4, jaką jest trasa Katowice-Olkusz-Kraków.

Marszałkowie liczą, że dzięki dofinansowaniu z Unii zmodernizują pasażerski tabor kolejowy do obsługi połączeń międzyregionalnych za ok. 100 mln zł. Małopolska wraz ze Śląskiem planują też opracowanie wspólnej oferty przewozowej na lata 2012-2015. Na liście priorytetów współpracy znalazły się też ochrona środowiska i turystyka. Chodzi zwłaszcza o zagospodarowanie dorzecza Wisły, by skuteczniej chronić mieszkańców obu regionów przez powodziami.

Pierwszy, najtrudniejszy krok za nami

Prof. Marek Szczepański, socjolog Uniwersytetu Śląskiego:
Powinniśmy się cieszyć, że wreszcie udało się przełamać bariery między województwem śląskim a Małopolską. Dotychczas, mimo niewielkiej odległości, różnice mentalne były nie do pokonania. Na razie spotkanie w Chrzanowie ma bardziej wydźwięk symboliczny, na dużym poziomie ogólności, ale nie ma wątpliwości, że przyszłość naszego regionu związana jest ze stworzeniem megaaglomeracji z Małopolską, a w szczególności z aglomeracją krakowską. Nie wolno też zapominać o integracji z Ostrawą, a także spojrzeć dalej na zachód jako na naturalną oś rozwoju Kraków-Katowice-Wrocław.

Warto pamiętać, że pozycja naszej metropolii będzie za kilkanaście lat zależeć w dużej mierze od współpracy samorządów, instytucji naukowych oraz przedsiębiorców.

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail.Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto