Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zmiany w komunikacji miejskiej w roku 2024 wywołują dyskusję. Listy od Czytelników

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
W skład wszystkich zmian są planowane linie w ramach nowej, 10-letniej umowy na usługi przewozowe, którą w październiku ZTP podpisał z firmą Mobilis Sp. z o.o. Zacznie ona obowiązywać w przyszłym roku.
W skład wszystkich zmian są planowane linie w ramach nowej, 10-letniej umowy na usługi przewozowe, którą w październiku ZTP podpisał z firmą Mobilis Sp. z o.o. Zacznie ona obowiązywać w przyszłym roku. Andrzej Banas / Polska Press
Mieszkańcy i nasi Czytelnicy reagują na zapowiadane zmiany w komunikacji miejskiej w Krakowie w 2024. Urzędnicy nazywają to dużym wzmocnieniem, dokładają linii, ale pasażerowie mają uwagi. Do naszej redakcji przyszły dwa listy - dotyczą linii 125 i 513. Uruchomienie siedmiu nowych linii autobusowych, a także wydłużenie kilku kolejnych planuje na przyszły rok Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. Autobusy połączą m.in. Mydlniki z Salwatorem, a także Nowy Kleparz z osiedlem Żabiniec. Nie zawsze jednak pomysły urzędników kreślone na mapach zgadzają się z potrzebami mieszkańców Krakowa.

List Czytelnika - "Linia 513 na Złocień"

"Osiedle Złocień jest jednym z najbardziej rozbudowujących się osiedli. Obecnie komunikacja w tym rejonie polega na liniach dowozowych do tramwajów:
- na Nowy Bieżanów 125+163
- na Mały Płaszów 125+425
Dodatkowo linia 163 umożliwia dojazd do Nowej Huty.
W planach jest wydłużenie linii 125 do Dworca Głównego Wschód.

Należy uruchomić połączenie dalekosiężne, pośpieszne w inny rejon centrum Krakowa. Ponieważ tworzenie nowych połączeń jest bardzo kosztowne najlepiej wydłużyć obecne połączenie.

Wobec tego proponuję skierować linię 513 ulicą Marii Orwid, Wielicką, Mała Góra, Bieżanowska, Półłanki, Agatową do pętli Złocień.

Proponowane przystanki na wydłużonej trasie Węzeł Wielicki, Korepty i Bieżanów Pomnik.
Pomijane byłyby przystanki:
- Jerzmanowskiego z uwagi koniecznośc przekroczenia trzech pasów ruchliwej ulicy Wielickiej w celu lewoskrętu w ul. Orwid.
- Madejówka, Duża Góra i Agatowa, przystaki n/ż z małym ruchem.

Czas przejazdu od przystanku Szpital Uniwersytecki/Instytut Pediatrii do os. Złocień wynosiłby od 10 do 12 minut, co przy częstotliwości 15 minut w godzinach szczytu wymagałby dodatkowych dwóch autobusów, a poza szczytem i w weekendy jeden autobusów.

Ponadto czas wyrównawczy wynoszący obecnie 9-12 minut w godzinach szczytu na pętli MCO, uległby wydłużeniu do około 18 minut na pętli Złocień, co może spowodować, że odjazdy ze Złocienia będą punktualne.

Mieszkańcy Złocienia zyskają szybki dojazd do Bonarki, oraz Ronda Matecznego oraz punktów przy Alejach.

W celu znalezienia środków należy zlikwidować pustą linię 742, oraz odzyskać autobusy dla MPK, kierując obsługę wybranych linii nocnych do Mobilis."

Zmiany na linii autobusowej 125 - List Czytelnika

"Witam,

Z irytacją przeczytałem artykuł na temat planów zmiany linii 125. Pomimo tego, że nie jest to powrót do tej samej trasy co przed kilku laty, to niewątpliwie będzie to powrót do opóźnień i kursowania tej linii w zupełnym rozsynchronizowaniu z rozkładem jazdy w godzinach powrotu z pracy i szkół. Doskonale pamiętamy czasy czekania i po godzinie na przystanku na stojący w korkach autobus. Obecne dobre skomunikowanie na pętli Mały Płaszów umożliwia szybkie przesiadki i krótki czas oczekiwania. Pozostawienie tylko linii 425 wydłuży ten czas dwukrotnie, bo nie sądzę, że jej częstotliwość będzie większa. W jaki sposób ta zmiana ma się do polityki ograniczania ruchu samochodowego w centrum? Jak to się ma do wykorzystywania pętli tramwajowych położonych na obrzeżach miasta na przesiadki? Mam wrażenie, że jest to zmiana dla wąskiej grupy osób jeżdżących poza szczytem, dlatego też zgłaszam wniosek o pozostawienie linii 125 na obecnej trasie."

Skandal w 304

"Dzień dobry,

chciałem napisać o skandalu jaki każdego dnia odbywa się w przepełnionych w godzinach popołudniowych autobusach lini 304. Normą jest, że trzeba przepuścić dwa- trzy autobusy jeżeli nie wsiada się na początkowych przystankach bo na następnych się nie wejdzie. Problem jest od lat. Nikt z tym nic nie robi. Słyszę tłumaczenia, że przez centrum Wieliczki nie mogą jechać autobusowy przegubowe. Jakiś dziwnym trafem 1 listopada te autobusy przegubowe przez centrum Wieliczki jeździły. Miarka się przebrała teraz kiedy na mrozie trzeba czekać 30 minut żeby w ogóle wsiąść do autobusy i jechać w nim na szybie. Za taka usługę mam płacić za bilet miesięczny ?. To jest skandal jak się traktuje pasażerów."

Planowane zmiany w komunikacji w Krakowie w 2024 roku

Nowe linie autobusowe:

  • nr 104: „Swoszowice SKA” – „Czerwone Maki P+R”
  • nr 116: „Czerwone Maki P+R” – „Podgórki Tynieckie”
  • nr 126: „Mydlniki Wapiennik P+R” – „Salwator”
  • nr 147: „Nowy Kleparz” – „Żabiniec”
  • nr 148: „Na Załęczu” – „Cogiteon”
  • nr 198: „Mistrzejowice” – „Zesławice”
  • nr 438: „Chełmońskiego Pętla” – „Os. Piastów”.

Wydłużenie linii:

  • nr 105: zostanie wydłużona do pętli „Os. Piastów”
  • nr 125: zostanie wydłużona do pętli „Dworzec Główny Wschód”. Na wydłużonym odcinku autobusy pojadą ul. Myśliwską, Ofiar Dąbia, Cystersów, przez dolną płytę ronda Mogilskiego i ul. Rakowicką
  • Wydłużenie linii nr 125 nie pozbawi mieszkańców os. Złocień możliwości dojazdu w kierunku Nowego Bieżanowa i Prokocimia (linia nr 163 „Szpital Rydygiera” –„Miejskie Centrum Opieki”; linia nr 195 „Mały Płaszów P+R” –„Rżąka”)
  • nr 155: zostanie wydłużona do pętli „Podgórze SKA”
  • nr 193: zostanie wydłużona do pętli „Górka Narodowa P+R”
  • nr 196: co drugi kurs będzie dojeżdżać do pętli „Kostrze OSP”
  • nr 513: zostanie wydłużona do pętli „Górka Narodowa Zachód”.

Tesla Bot ma wyręczyć ludzi

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto