Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. „Wujaszek Wania” Teatru Ludowego rozbił bank na Boskiej Komedii!

Anna Piątkowska
Anna Piątkowska
"Wujaszek Wania" Małgorzaty Bogajewskiej z Nagrodą Główną 14. edycji Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia
"Wujaszek Wania" Małgorzaty Bogajewskiej z Nagrodą Główną 14. edycji Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia Andrzej Banas
Zakończyła się 14. edycja festiwalu teatralnego Boska Komedia. Podczas uroczystej gali w Łaźni Nowej jury ogłosiło zwycięzców konkursów dla młodych twórców Paradiso oraz konkursu Inferno. Spektakl Teatru Ludowego „Wujaszek Wania” w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej z Nagrodą Główną festiwalu i czterema nagrodami za kreacje aktorskie.

Dobiegła końca tegoroczna,14. edycja Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia. Trwający od 3 do 12 grudnia w Krakowie festiwal w tym roku przebiegał pod hasłem „Post tenebras lux” (po ciemności światło) i, jak podkreślają uczestnicy i organizatorzy, udało się dokonać czegoś niemożliwego – zorganizować w postpanedemicznej rzeczywistości festiwal na żywo.

- Najbardziej nas cieszą pełne teatry – mówił podczas gali Robert Piaskowski, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury.

- Ponad trzydzieści spektakli i niemal sześćdziesiąt wydarzeń, w tym spotkania z publicznością i spektakle online, to jest niesamowity tygiel przecinających się energii – podsumował Bartosz Szydłowski, dyrektor artystyczny festiwalu

W tegorocznym konkursie głównym „Inferno” wzięło udział dziewięć spektakli wyprodukowanych w sezonie 2020/21, które oceniało międzynarodowe jury w składzie: Oana Cristea Grigorescu, Haris Paśović, Katerina Evangelatos, Marina Davidowa, Rolf C. Hemke.

Grand Prix Nagroda Główna Festiwalu Boska Komedia trafiła do Teatru Ludowego za spektakl Małgorzaty Bogajewskiej „Wujaszek Wania”.

„Biorąc pod uwagę propozycje konkursowe oraz czasy triumfu teatru post-dramatycznego, chcemy wręczyć Grand Prix spektaklowi cichemu, pozostającemu nieco na uboczu trendów panujących obecnie w teatrze, który jednak został zagrany z wielką szczerością” – uzasadniło swój werdykt jury.

Nagroda Główna to niejedyne wyróżnienie dla spektaklu Małgorzaty Bogajewskiej, wyróżnienie specjalne trafiło do Jadwigi Lesiak za rolę starej niani Mariny. Jury przyznało także trzy nagrody aktorskie za kreacje w spektaklu „Wujaszek Wania” Piotrowi Franasowiczowi (Michaił Astrow), Mai Pankiewicz (Sonia) oraz Piotrowi Pilitowskiemu (Iwan Wojnicki).

Pozostałe nagrody aktorskie trafiły do: Sebastiana Pawlaka – „najlepszego performera tekstu post-dramatycznego” za rolę w produkcji TR Warszawa „Onko” w reż. Weroniki Szczawińskiej za pełną wrażliwości interpretację zmagania z chorobą nowotworową; Łukasza Schmidta za rolę Ojca Flote w „Czerwonych Nosach” Jana Klaty Teatru Nowego w Poznaniu; Małgorzaty Wdowik i Weroniki Murek za spektakl „Wstyd” wyprodukowany w Nowym Teatrze w Warszawie - jak uzasadniło jury „nagrodzone dzieło oferuje dogłębne i panoramiczne spojrzenie na warunki życia będące udziałem wielu polskich kobiet”.

Choć nagrodę aktorską otrzymała także Danuta Stenka za kreacje Charlotty w „Sonacie jesiennej” Teatru Narodowego w Warszawie za „umiejętność bycia na scenie jednocześnie - silną i słabą, brzydką i piękną, wrażliwą i opresyjną oraz za wirtuozerię muzyczną, ale bez grania muzyki, jedynie opowiedzianą twarzą”, to jednak cieniem na przedstawieniu położyły się kontrowersje związane z osobą reżysera – to echo skandalu jaki towarzyszył rozpoczęciu festiwalu. W efekcie jeden z jurorów przyznał, że ze swojego głosowania wykluczył ten spektakl.

Tegoroczna nagroda konkursu „Inferno” trafiła także do twórców Wrocławskiego Teatru Pantomimy scenografa Bartolomäusa M. Kleppka, reżysera światła Wolfganga Machera oraz autorki kostiumów Karoliny Mazur za spektakl „Tiki i inne zabawy” w reż. Dominiki Knapik.

Nowością 14.j edycji był konkursowy charakter sekcji „Paradiso” poświęconej młodym twórcom, w której reżyserów oraz studentów wydziałów aktorskich szkół teatralnych oceniało międzynarodowe jury w składzie Geoliane Arab, Kristina Savickiene, Peter Carp, Carlos Aladro. W tej kategorii przyznanych zostało osiem wyróżnień. Dwie nagrody przypadły zespołowi aktorskiemu spektaklu „Klub” w reż. Weroniki Szczawińskiej z Akademii Teatralnej w Warszawie i TR Warszawa, „w uznaniu podjętego przez zespół trudnego wyzwania, jakim jest przedstawienie sytuacji kobiet we współczesnym świecie artystycznym” oraz za przekazanie ważnego artystyczno-politycznego manifestu.

Nagrody dla całych zespołów realizacyjnych otrzymali twórcy spektakli „Bezpieczne miejsce” Teatru Łaźnia Nowa - Tomasz Fryzeł, Piotr Froń, Kinga Bobkowska, Adam Borysowicz; twórcom Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie za „Hey U” w reż. Agnieszki Glińskiej, zespół aktorski spektaklu „Darwin albo dzieci ewolucji” Magdy Miklasz z Akademii Teatralnej im. Zelwerowicza Filia w Białymstoku. Nagrodzonych zostało także troje reżyserów: Beniamin Bukowski za spektakl „Arianie” (Narodowy Stary Teatr w Krakowie), Wiktor Bagiński za „Serce” (TR Warszawa) oraz Ramona Nagabczyńska za „Silenzio!” (Nowy Teatr i Art Stations Foundation).

FLESZ - Pokolenie Z. Dobry, ale szybki klient

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. „Wujaszek Wania” Teatru Ludowego rozbił bank na Boskiej Komedii! - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto