Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. MPK otworzyło nową halę obsługi [ZDJĘCIA, WIDEO]

Małgorzata Stuch
Krakowskie MPK wybudowało nowoczesną halę Stacji Obsługi i Remontów. Uroczyste oddanie obiektu w poniedziałek, 4 stycznia.

autor: Marcin Karkosza, Gazeta Krakowska

Hala ma powierzchnię 2.187,35 mkw., a koszt jej powstania i wyposażenia wyniósł około 18 mln zł netto. Budowę rozpoczęto w 2014 roku, jako kontynuację kompleksowej modernizacji obiektów Stacji Obsługi i Remontów czyli miejsca gdzie przeglądane i modernizowane są krakowskie tramwaje.

Realizacja inwestycji rozłożona została na kilka etapów. W pierwszym etapie, który rozpoczął się w lipcu 2014 roku, przystąpiono do prac wyburzeniowych obejmujących rozbiórkę starej części hali. Kolejny etap prac to już roboty budowlano-montażowe wraz z wykonaniem wszelkich instalacji wewnętrznych i zewnętrznych. W roku 2015 kontynuowano dalsze prace budowlano-montażowe. Zrealizowano również konieczne roboty związane z wykonaniem nowej infrastruktury torowo-sieciowej wraz robotami towarzyszącymi m.in. wykonano drogi, place, oświetlenie terenu.

Końcowym etapem prac było wyposażenie obiektu w maszyny i urządzenia stanowiące zaplecze technologiczne hali obejmujące między innymi kabinę lakierniczą i śrutownicą. Zamontowano suwnicę do transportu elementów wagonów o udźwigu 10 ton oraz zakupiono wózek mobilny do ciągnięcia wagonów tramwajowych, który może holować przedmioty o wadze nawet 200 ton.

W hali została przygotowana:

Kabina śrutownicza – gdzie odbywa się czyszczenie z rdzy i farby nieregularnych elementów stalowych, np. konstrukcji pojazdów oraz wózków wagonowych. Czyszczenie odbywa sie za pomocą ścierniwa (drobne metalowe elementy) rozpędzanego przy użyciu sprężonego powietrza.

Cały proces jest przeprowadzany wewnątrz szczelnej zamkniętej komory wyposażonej w układ filtrowentylacji oraz separacji ścierniwa. Wykorzystane ścierniwo automatycznie jest transportowane do układu filtrów i wykorzystywane ponownie w procesie czyszczenia.

Kabina lakiernicza – przeznaczona jest do lakierowania elementów tramwajów oraz całych pojazdów. Spełnia wszystkie niezwykle surowe wymagania techniczne związane m.in. z ochroną środowiska. Istnieje możliwość podziału kabiny na dwie części, co pozwala na prowadzenie różnych prac w tym samym czasie.

Przy mniejszych potrzebach umożliwia to ograniczenie zużycia energii. Zastosowane urządzenia pozwalają kontrolować proces wentylacji kabiny i dostosowywać jej intensywność do potrzeb z równoczesnym odzyskiem zużytego ciepła.

Myjnia – umożliwia przygotowanie pojazdów i ich części do regeneracji lub przeglądu poprzez usunięcie zanieczyszczeń, głównie kurzu i błota. Zamontowane urządzenia dają możliwości mycia dachów i podwozi, zwłaszcza wózków napędowych i tocznych. W trakcie budowy hali powstał podziemny zbiornik napełniany wodą deszczową wykorzystywaną do procesów mycia, dzięki czemu zostało ograniczone zużycie wody bieżącej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto