Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kolejny krok do budowy Trasy Balickiej. Za ponad 2 miliony złotych zaplanują drogę z lotniska do miasta

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trasa Balicka ma być drogą łączącą planowaną Trasę Zwierzyniecką (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia) z autostradą A4 w rejonie lotniska Kraków-Balice.
Trasa Balicka ma być drogą łączącą planowaną Trasę Zwierzyniecką (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia) z autostradą A4 w rejonie lotniska Kraków-Balice. Anna Kaczmarz
Miasto wyłoniło w przetargu wykonawcę wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy Trasy Balickiej. Wybrano ofertę firmy Voessing Polska Sp. z o.o. z Poznania, opiewającą na kwotę 2 453 850 zł.

FLESZ - Płaca minimalna pójdzie w górę

- Wybrany wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, nie podlega wykluczeniu, a jego oferta jest prawidłowa i najkorzystniejsza w świetle przyjętych kryteriów oceny ofert - poinformował Urząd Miasta Krakowa.

Za przetarg odpowiadał Wydział Gospodarki Komunalnej UMK. -

Rolą Trasy Balickiej będzie przeniesienie ruchu pojazdów pomiędzy III obwodnicą, której fragment stanowią już realizowane lub przygotowywane Trasy: Łagiewnicka, Pychowicka i Zwierzyniecka, a IV obwodnicą Krakowa. Budowa Trasy Balickiej pozwoli na odciążenie ulicy Olszanickiej, a także ulicy Balickiej od ruchu związanego z autostradą, a przede wszystkim z Międzynarodowym Portem Lotniczym Kraków-Balice -

wyjaśniają w krakowskim magistracie.

W urzędzie informują, że według wstępnych szacunków w wariancie najbardziej rozbudowanym budowa Trasy Balickiej wraz z wszystkimi elementami towarzyszącymi i uwzględnieniem wykupu gruntów, może kosztować ok. 650 mln zł. - Bierzemy pod uwagę wsparcie finansowe tej inwestycji przez rząd - zaznaczają w magistracie.

Trasa Balicka ma być drogą łączącą planowaną Trasę Zwierzyniecką (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia) z autostradą A4 w rejonie lotniska Kraków-Balice. Inwestycji przeciwni są ekolodzy. - Powinno się chronić tereny cenne przyrodniczo i nie realizować ich kosztem inwestycji, które będą powodować zwiększenie liczby samochodów dojeżdżających do centrum miasta - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody.

Mariusz Waszkiewicz zwraca też uwagę, że obecna sytuacja związana z pandemią pokazuje, iż wykorzystanie lotniska jest niewielkie i w związku z tym - jego zdaniem - nie powinno się wydawać pieniędzy na budowę nowej drogi do portu lotniczego.

- Trasa Balicka stanowić będzie połączenie pomiędzy III i IV obwodnicą Krakowa, położona jest poza obszarem śródmieścia funkcjonalnego, przez co nie ma bezpośredniego związku z ograniczaniem ruchu samochodowego w centrum miasta. W ramach koncepcji wykonawca będzie zobowiązany do zaprojektowania dwóch parkingów park&ride oraz terminala autobusowego, co pośrednio przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu pojazdów w centrum - przekonują w magistracie.

Trasa Balicka ma być zaprojektowana jako droga ruchu przyspieszonego z dwoma pasami w każdym kierunku - o szerokości pasa 3,5 m. Założenie przetargu jest takie, że wykonawca opracuje co najmniej 5 wariantów koncepcji nowej drogi. Zwycięzca przetargu będzie musiał m.in. uwzględnić warianty odcinka Trasy Balickiej od Trasy Zwierzynieckiej do ul. Lindego w poziomie 0 (z i bez połączenia z ul. Na Błonie) z przykryciem półtunelem akustycznym lub w wykopie otwartym z półtunelem akustycznym lub ekranami, budowę nowego węzła drogowego z autostradą A4; lokalizację parkingów park&ride w rejonie przystanków kolejowych Kraków Olszanica (500 miejsc postojowych dla aut) i Kraków Zakliki (100 miejsc).

Opracowanie ma także obejmować co najmniej po jednym rozwiązaniu odcinków od Trasy Zwierzynieckiej (połączenie z węzłem w poziomie -1) do ul. Lindego w tunelu; przekroczenia linii kolejowej nr 118 w rejonie ul. Powstania Styczniowego; przekroczenia linii kolejowej nr 118 w rejonie rzeki Rudawa; węzła Trasy Balickiej z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 774.

Projekt będzie także obejmować wzdłuż całej Trasy Balickiej wydzielone, dwukierunkowe, dwustronne i oświetlone drogi dla pieszych i rowerów. Ciągi piesze i rowerowe mają być oddzielone od jezdni głównych zielonymi alejami, w których została przewidziana zieleń niska i wysoka.

Termin opracowania koncepcji Trasy Balickiej wyznaczono od dnia zawarcia umowy z wykonawcą do 29 listopada 2021 roku.

Przypomnijmy, że porozumienie miasta z województwem, co do budowy Trasy Balickiej zostało podpisane w 2007 r. Pierwotnie nowa droga do Balic miała powstać na Euro 2012. Wtedy przedsięwzięcie wyceniano na ok. 280 mln zł. Ostatecznie w Krakowie nie odbywały się mecze piłkarskich mistrzostw Europy i trasy też nie wybudowano.

Co prawda, zgodnie z porozumieniem zawartym w 2007 r., województwo Małopolskie we współpracy z gminą Kraków zleciło opracowanie wariantowej koncepcji przebudowy układu drogowego w rejonie lotniska, w tym budowy Trasy Balickiej, ale warunkiem rozpoczęcia inwestycji było pozyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Takich pieniędzy miasto nie otrzymało i prace związane z drogą do Balic wstrzymano. Teraz miasto powróciło do pomysłu budowy tej drogi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Kolejny krok do budowy Trasy Balickiej. Za ponad 2 miliony złotych zaplanują drogę z lotniska do miasta - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto