Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Raport po siedmiu miesiącach prac i zapowiedź zmian w ruchu

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Zakończył się siódmy miesiąc prac na budowie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. W styczniu wykonawca inwestycji koncentrował się na budowie stacji „Rondo Polsadu” oraz przebudowie kanału Sudołu Dominikańskiego. Tak urzędnicy podsumowują prace. Można jednak też dodać, że wycięto drzewa wzdłuż Lublańskiej co wywołało protesty i oburzenie mieszkańców.

Co w lutym na budowie?

Pod koniec lutego wykonawca planuje wprowadzenie czasowej organizacji ruchu – etap 2.3. Na ul. Lublańskiej ruch pomiędzy rondem Polsadu i rondem Barei obywać się będzie wyłącznie po zachodniej jezdni, na której wyznaczone będzie po jednym pasie ruchu dla każdego kierunku. Ponadto ruch pojazdów od i do al. Bora-Komorowskiego zostanie przekierowany na tymczasowe skrzyżowanie z ul. Lublańską na wysokość wyjazdu z ul. Promienistych.

W zakresie prac związanych z budową tunelu będzie kontynuowana budowa stacji „Rondo Polsadu” oraz rozpocznie się instalacja nowej stacji bentonitowej dla robót geotechnicznych na rondzie Młyńskim. Wkrótce pojawi się tam dodatkowy sprzęt głębiący ściany szczelinowe. W dalszym ciągu wykonawca będzie prowadzić prace związane z budową kolejnych platform technologicznych. Roboty rozpoczną również pod estakadą im. gen. pil. Mateusza Iżyckiego.

Co się wydarzyło w styczniu

W oczekiwaniu na ich ocenę i zatwierdzenie, na początku stycznia, wykonawca przedstawił mieszkańcom przygotowaną dokumentację obrazującą czasową organizację ruchu (etap 2.3). Projekt nie jest jeszcze ostateczny i podlega obecnie opiniowaniu przez ZDMK, ZTP, MPK oraz policję, a także czeka na zatwierdzenie przez Miejskiego Inżyniera Ruchu.

Odpowiadając na zgłoszenia i potrzeby kierowców, od 11 stycznia wprowadzono modyfikacje do obowiązującej czasowej organizacji ruchu. Zmiany te objęły fragment ul. Lublańskiej oraz al. Bora-Komorowskiego.

W połowie stycznia wykonawca otrzymał od Urzędu Miasta Krakowa decyzję o modyfikacji zakresu Polecenia Zmiany nr 4. Spowodowało to powrót do realizacji projektu, w obszarze ul. Lublańskiej, zgodnie z wydaną decyzją ZRID.

W drugiej połowie miesiąca wykonawca rozpoczął osadzanie pierwszych prefabrykatów pod budowę Sudołu Dominikańskiego. Nowy kanał będzie miał długość ok. 400 m i składać się będzie ze 191 żelbetowych prefabrykatów.

Tramwaj do Mistrzejowic: przebudowa licząca 335 kilometrów

Powstająca linia tramwajowa do Mistrzejowic to nie tylko budowa torowiska łączącego istniejącą pętlę w Mistrzejowicach ze skrzyżowaniem ul. Mogilskiej i al. Jana Pawła II. To także projekt obejmujący przebudowę aż 335 kilometrów istniejącej infrastruktury.

Kraków. Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Raport po siedmiu miesiącach prac i zapowiedź zmian w ruchu
UMK/ZDMK

Przebudowa infrastruktury podziemnej w dużym mieście to złożony proces, który wymaga zaangażowania wielu specjalistów. W północnej części Krakowa obejmuje ona modernizacje sieci wodociągowych, ciepłowniczych, kanalizacyjnych, gazowych, elektroenergetycznych i teletechnicznych, a także przebudowę Sudołu Dominikańskiego. Ich łączna długość wynosi aż 335 kilometrów. Przebudowa jest niezbędna, aby zapewnić mieszkańcom dostęp do bezpiecznej i trwałej infrastruktury.
Rodzaje przebudowywanych sieci:

  • sieci wodociągowe – przebudowane zostanie 5,23 km
  • sieci ciepłownicze – przebudowane zostanie 1,02 km
  • sieci kanalizacyjne – przebudowane zostanie 9,41 km
  • sieci gazowe – przebudowane zostanie 2,92 km
  • sieci elektroenergetyczne – przebudowane zostanie 45,54 km
  • sieci teletechniczne – przebudowane zostanie 270,56 km
  • podziemny kanał Sudołu Dominikańskiego – przebudowane zostanie 0,39 km.

Przebudowa infrastruktury podziemnej to złożony proces, który wymaga precyzyjnego planowania i koordynacji działań. Prace prowadzone są z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i odbywają się etapami. Po zakończeniu prac nad nowym elementem,np. rurą magistralną wykonaną z żeliwa sferoidalnego, następuje przepięcie, a następnie demontaż starej infrastruktury. Obecnie wykonawca inwestycji koncentruje się na tworzeniu nowej infrastruktury podziemnej, a przepięcia planowane są na okres poza sezonem grzewczym.

Kraków. Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Raport po siedmiu miesiącach prac i zapowiedź zmian w ruchu
UMK/ZDMK

Sieci podziemne umieszcza się głównie pod chodnikami, ścieżkami rowerowymi oraz w pasach zieleni. Pozwala to na łatwy dostęp do instalacji w czasie naprawy lub prac konserwacyjnych. W przypadku naprawy nie wymaga to naruszania nawierzchni jezdni, co minimalizuje zakłócenia w ruchu drogowym

Fontanna młodości czyli przełomowe odkrycie

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto