Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. 100 milionów złotych na odnowę bulwarów wiślanych. Urzędnicy przekonują, że to dobra inwestycja na czas pandemii

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Projekt "Wisła Łączy" zakładający rewitalizację bulwarów wiślanych w sumie ma kosztować ok. 100 mln zł. W przyszłym roku na ten cel miasto zamierza przeznaczyć 5 mln zł. Czy to odpowiedni wydatek w czasie pandemii, kiedy miasto boryka się z kryzysem finansowym? Urzędnicy odpowiadają, że "tereny zieleni w sytuacji panującej pandemii pełnią szczególną, niezwykle istotną rolę jako przestrzenie pozwalające na kontakt z naturą".

FLESZ - Przekop Mierzei Wiślanej będzie kontynuowany

- Projekt przewiduje modernizację całych bulwarów wiślanych. Ze względu na jego skalę planowany całkowity koszt inwestycji to ok. 100 mln zł. Na ten moment w wieloletniej prognozie finansowej zarezerwowano w 2021 r.: 5 mln zł, w 2022 r. – 9 mln zł, w 2023 r. – 5 mln zł - informuje Katarzyna Przyjemska-Grzesik z Zarządu Zieleni Miejskiej. - Projekt Wisła Łączy został także zgłoszony do programów, z których można uzyskać dofinansowanie dla inwestycji. Tego typu projekty z zakresu błękitno-zielonej infrastruktury są jednym z aktualnych priorytetów wielu projektów unijnych, więc szanse w tym zakresie są znaczące - dodaje.

Zapytaliśmy, czy to odpowiedni czas na tak kosztowną inwestycję w dobie kryzysu spowodowanego pandemią.

W ZZM odpowiadają, że realizują zadania, które zakłada budżet miasta uchwalony przez Radę Miasta. - Z racji skali przedsięwzięcia nie będzie to zadanie jednoroczne, a rozciągnięte na wiele lat, dzięki czemu nie będzie stanowiło jednorazowego obciążenia dla budżetu miasta - wyjaśnia Katarzyna Przyjemska-Grzesik. - Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że w świetle już dostępnych badań i obserwacji tereny zieleni w sytuacji panującej pandemii pełnią szczególną, niezwykle istotną rolę jako przestrzenie pozwalające na kontakt z naturą, poprzez który znacząco redukowany jest stres i poprawione samopoczucie. Czynniki te mają kluczowe znaczenie dla zdrowia mieszkańców miast, nie tylko psychicznego, ale również fizycznego - dodaje.

Przypomnijmy, że projekt rewitalizacji bulwarów wiślanych „Wisła łączy” pierwszy raz został przedstawiony dwa lata temu. Koncepcja zakłada spójne zagospodarowanie nie tylko najbliższego otoczenia Wisły, ale i jej przyległych dopływów tak, by połączyć w nowy sposób całe miasto.

W ramach zmian wzdłuż Wisły miasto planuje m.in. wprowadzenie pasa zieleni i rozdzielenie nim ruchu pieszego od rowerowego, stworzenie nowych miejsc do wypoczynku z widokiem na Wisłę, a także zastosowanie wysokiej jakości materiałów, podkreślających prestiż tego wyjątkowego miejsca.

Plany zakładają, że w pierwszej kolejności mogłaby zostać odnowiona część bulwaru od mostu Dębnickiego po Grzegórzki. Podstawowy pomysł jest taki, by zwęzić obecne asfaltowe alejki dla pieszych nad Wisłą, obok nich umieścić pas zieleni i ławki oraz małą architekturę, następnie wykonać osobne trasy rowerowe; pozostałaby zieleń wzdłuż murów przeciwpowodziowych. Tak ma być od Salwatora do stopnia Dąbie.

Projekt zakłada również połączenie bulwarów z jej dopływami. W planach jest m.in. stworzenie tras pieszo-rowerowych oraz kajakowych wzdłuż Rudawy, Wilgi, Prądnika, Białuchy i Dłubni. Ciągłość ma zostać zapewniona też poprzez budowę kilku kładek oraz przystani. Co 500 metrów mają powstać kameralne miejsca do wypoczynku w otoczeniu dzikiej przyrody. Plan przewiduje budowę kładek nad Wisłą Kazimierz - Ludwinów, Salwator - Dębniki. Mają też powstać mniejsze kładki na rzekach dopływających do Wisły. Powstać ma również sześć stacji park&bike.

Jak informują w ZZM, harmonogram modernizacji bulwarów wiślanych w ramach projektu "Wisła Łączy" uzależniony jest od terminu uchwalenia nowego MPZP Bulwary Wisły II. - Od momentu uchwalenie zakłada się około roku na uzyskanie wszystkich stosownych pozwoleń. Realizacja będzie dostosowana do możliwości finansowych, w związku z czym zakłada się jej etapowanie - przyznaje Katarzyna Przyjemska-Grzesik.

Ostatnio wielkie kontrowersje wśród mieszkańców wzbudziło wycięcie drzew przez ZZM na bulwarach. W ZZM wyjaśniano, że drzewa były w bardzo złym stanie, zagrażały bezpieczeństwu ludzi i należało się ich pozbyć. "W miejsce wyciętych drzew jeszcze w tym roku posadzonych zostanie 9 nowych, zaś docelowo na Bulwarach pojawić się może już wkrótce nawet 400 drzew" - przekonują w ZZM.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto