Rowerem po Krakowie? Dlaczego nie!
Kluczowa do analizy bezpieczeństwa na obu ulicach jest informacja o natężeniu ruchu rowerowego. Natężenie na ul. Kopernika jest kilkakrotnie większe od natężenia na ul. Lubicz. Jest to wynik działania kilku czynników (m.in. dogodny dojazd z ronda Mogilskiego, fakt, że ul. Kopernika to najkrótsza droga do Rynku Głównego oraz przede wszystkim to, że rowerzyści na kontrapasach czują się bezpiecznie).
Skoro, jak sugerują to przeciwnicy kontrapasów, są one tak niebezpieczne to z powodu dużej liczby rowerzystów na ul. Kopernika powinno dochodzić do większej ilości zdarzeń drogowych niż na ul. Lubicz. Dodajmy: kilkakrotnie więcej. Jak jest w rzeczywistości?
Liczba | Lubicz | Kopernika |
Zdarzenia | 15 | 10 |
Śmierć na miejscu | 0 | 0 |
Śmierć w ciągu 30 dni | 0 | 0 |
Ciężko rannych | 4 | 2 |
Lekko rannych | 4 | 4 |
Na ul. Kopernika, mimo kilkukrotnie większego ruchu rowerowego, zdarzeń drogowych jest mniej o 33%, a zdarzeń, gdzie ktoś został ciężko ranny jest mniej aż o 50%.
Jakie to wypadki? Lubicz
Rodzaje zdarzeń drogowych
Rodzaj zdarzenia | Zdarzenia |
Zderzenie pojazdów boczne | 6 |
Zderzenie pojazdów tylne | 3 |
Najechanie na pojazd unieruchomiony | 2 |
Wywrócenie się pojazdu | 2 |
Inne | 1 |
Najechanie na pieszego | 1 |
Przyczyny sprawców
Opis | Rowerzyści | Inni uczestnicy | Ilość |
Nieudzielenie pierwszeńśtwa przejazdu | 1 | 4 | 5 |
Niedostosowanie prędkości do warunków | 2 | 0 | 2 |
Nieprawidłowe omijanie | 2 | 0 | 2 |
Niezachowanie bezp. odl. między poj. | 2 | 0 | 2 |
Inne | 0 | 2 | 2 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu | 1 | 0 | 1 |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów | 1 | 0 | 1 |
Z winy pasażera | 0 | 1 | 1 |
Kopernika:
Rodzaje zdarzeń drogowych:
Rodzaj zdarzenia | Zdarzenia |
Zderzenie pojazdów boczne | 6 |
Najechanie na pieszego | 2 |
Zderzenie pojazdów tylne | 1 |
Najechanie na dziurę, wybój, garb | 1 |
Przyczyny sprawców:
Opis | Rowerzyści | Inni uczestnicy | Ilość |
Nieudzielenie pierwszeńśtwa przejazdu | 0 | 4 | 4 |
Niewłaściwy stan jezdni | 0 | 1 | 1 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie | 1 | 0 | 1 |
Niezachowanie bezp. odl. między poj. | 1 | 0 | 1 |
Inne | 0 | 2 | 2 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu | 1 | 0 | 1 |
Nieostrożne wejście na jedznię | 0 | 1 | 1 |
Wnioski:Teorie, jakoby na ulicach z kontrapasami kierowca miał nie zauważać jadącego z naprzeciwka rowerzysty, można włożyć między bajki. Na ul. Kopernika nie było przez te 3 badane lata ani jednego przypadku takiego zdarzenia (zderzenia czołowego)!
Dzieje się tak dzięki doskonałej widoczności, jaką zapewnia kontrapas jadącemu pod prąd rowerzyście. Dochodzi oczywiście do zderzeń bocznych spowodowanych najczęściej przez kierowców nieustępujących pierwszeństwa przejazdu rowerzyście. To ogólny problem na polskich drogach: kierowcy często zupełnie nie zwracają uwagi na rowerzystów, obojętnie czy poruszają się oni w ruchu ogólnym jezdnią, jak na ul. Lubicz, czy Kopernika w kierunku ronda Mogilskiego, czy kontrapasem w kierunku przeciwnym. Jednak mimo kilkakrotnie większego ruchu rowerowego na ul. Kopernika, liczba zderzeń bocznych na ul. Kopernika i Lubicz jest identyczna. Świadczy to o dużym poziomie bezpieczeństwa na ul. Kopernika.
Warto jednak poruszając się kontrapasem zwr
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?