Przypomnijmy: Święto Cykliczne to społeczna inicjatywa, której głównym celem jest promocja roweru jako najlepszego środka transportu w Krakowie.
W tym roku impreza odbyła się 13 czerwca 2010 w klubie Fabryka na Zabłociu, a poprzedził ją wielki przejazd rowerowy z Rynku Głównego na Zabłocie. Rowerzyści wnioskowali o dopuszczenie ruchu rowerowego "pod prąd" na następujących ulicach:
- wszystkie ulice wewnątrz pierwszej obwodnicy (wewnątrz Plant), między innymi na ulicach Św. Anny, Brackiej, Mikołajskiej, Szpitalnej i Wiślnej,
- ulice na Kazimierzu, między innymi: Św. Wawrzyńca, Meiselsa, Józefa, Jakuba, Gazowa, Bocheńska,
- ul. Łobzowska, ul. Senatorska, al. Dygasińskiego, ul. Pomorska, ul. Lea, ul. Barska, Madalińskiego i Szwedzka.
Niektórzy dopisywali też wiele swoich indywidualnych propozycji. W treści petycji wyczytamy:
"W latach 2002 - 2009 powstało w Krakowie kilka tzw. kontrapasów rowerowych, np. na ul. Kopernika, Grodzkiej i Smoleńsk. Ponadto niektóre ulice w ścisłym centrum Krakowa mają dopuszczony ruch rowerowy "pod prąd" bez dodatkowych kontrapasów. Niestety, to wciąż za mało, aby bezpiecznie i wygodnie poruszać się na rowerze po Krakowie, zwłaszcza po jego centrum, w którym przeważają ulice o ruchu jednokierunkowym. Jak wynika z doświadczenia europejskich miast, a także dotychczasowych pozytywnych doświadczeń w Krakowie, dopuszczenie ruchu rowerów pod prąd:
- jest bezpieczne (nie odnotowano wzrostu wypadków drogowych z udziałem rowerzystów; zarzuty przeciwko tej legalizacji bazują często na przesądach oraz uprzedzeniach i nie mają żadnego umocowania w badaniach na temat wypadkowości czy bezpieczeństwa rowerzystów);
- jest tanie zarówno pod względem zmiany organizacji ruchu jak i w późniejszym utrzymaniu,
- poprawia jakość przestrzeni publicznej – szczególnie w zabytkowej części miasta;
- wpływa na uspokojenie ruchu na ulicach i stanowi bardzo dobrą zachętę do poruszania się na rowerze po mieście, jako codziennego środka transportu.
Uważam, że przestrzeń ulic jest wspólna i należy brać pod uwagę interesy każdej z kategorii użytkowników (zarówno pieszych, rowerzystów, transportu publicznego i pojazdów samochodowych).
Nie zgadzam się z sytuacją, gdy przy każdej okazji brany jest pod uwagę głównie interes właścicieli samochodów, co jest sprzeczne z zapisami obowiązującej Polityki Transportowej dla Miasta Krakowa na lata 2007 - 2015. Uważam, że wzorem wielu europejskich miast, również w Krakowie powinny być stworzone dogodne warunki poruszania się na rowerze po mieście, którego ważnym elementem jest możliwość jazdy na ulicach jednokierunkowych rowerem pod prąd."
Podczas trwania imprezy zebrano dokładnie takich 141 petycji, a w dniu 18 czerwca 2010 (piątek) członek krakowskiej Masy Krytycznej złożył na dzienniku podawczym ZIKiT-u wszystkie te pisma. Ciekawe, jak zareagują urzędnicy na taki przejaw aktywności obywatelskiej? Z pewnością będą mieli z tymi pismami dużo pracy, bowiem w treści pisma znalazło się sformułowanie: "Proszę o udzielenie informacji i odpowiedzi w powyższej sprawie, zgodnie z obowiązującymi przepisami kodeksu postępowania administracyjnego."
Zachęcam do wydrukowania i złożenia na własną rękę takiego pisma. Pokażmy, że jesteśmy społeczeństwem obywatelskim! Wzór pisma do pobrania
Zobacz na MM:Wywiady | MM Moto | Photo Day | Ekstraklasa | Zdrowie | Film | MoDO |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?