Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jeden Punkt Informacji Turystycznej w Krakowie już zamknięty. Z centrum znikną trzy kolejne. Spółka Kraków 5020 wyjaśnia, co z pracownikami

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Które Punkty Informacji Turystycznej w Krakowie zostaną zamknięte? Spółka Kraków 5020 wyjaśnia co z pracownikami zatrudnionymi w InfoKraków
Które Punkty Informacji Turystycznej w Krakowie zostaną zamknięte? Spółka Kraków 5020 wyjaśnia co z pracownikami zatrudnionymi w InfoKraków Kamil Bańkowski (visitmalopolska.pl)
Temat likwidacji Punktów Informacji Turystycznej w Krakowie pojawił się w ubiegłym roku po podjęciu uchwały przez radę miasta, która dotyczy rozwiązania spółki Kraków 5020. W połowie grudnia br. okazało się, że Spółka Kraków5020 nie ma pieniędzy na prowadzenie aż tylu punktów. Początkowo mówiono, że zlikwidowanych zostanie sześć Punktów Informacji Turystycznej. Nowy rok przyniósł jednak pewne zmiany. 1 stycznia przestał działać punkt w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Balice. W planach jest jeszcze zamknięcie trzech kolejnych punktów. Padło jednak zapewnienie, że pracownicy likwidowanych punktów nie będą na razie zwalniani.

- Od stycznia 2024 roku Spółka nie przedłużyła najmu lokalu w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Balice. Prowadzone są również działania zmierzające do zamknięcia punktów w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego przy ul. Powiśle 11, w Sukiennicach oraz przy ul. Józefa 7 - informuje nas spółka Kraków5020.

Z kolei Magdalena Sroka, społeczny doradca prezydenta Krakowa tłumaczy: - Niewątpliwie bardzo ważne jest, by jak największa liczba Punktów Informacji Turystycznej w Krakowie została utrzymana, a także by nie redukować wysokospecjalistycznych pracowników. Te rozmowy odbywały się w porozumieniu z Panem Prezydentem, a także z Wydziałem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Po prostu od grudnia ta sytuacja trochę się polepszyła i stąd te zmiany.

Zapytaliśmy również o przyczynę zamknięcia właśnie tych punktów. W odpowiedzi uzyskaliśmy jedno wymowne zdanie: "Jest to podyktowane decyzją miasta, które zleca Spółce zadania związane z obsługą ruchu turystycznego w mieście".

Co zatem z pracownikami likwidowanych punktów? Tutaj odpowiedź również jest zwięzła.

- W InfoKraków zatrudnionych jest 19 osób, które odpowiadają za informację turystyczną w mieście. Wszyscy pracownicy będą wykonywali nadal te same zadania - odpowiada nam Spółka Kraków5020.

Jak zapewnia Magdalena Sroka, na ten moment wszyscy pracownicy pozostaną na swoich stanowiskach.

Przypominamy, że Spółka Kraków5020 przejęła Sieć Informacji Miejskiej InfoKraków (red. która została utworzona w 2004 roku) w listopadzie 2022 roku.

Petycja pracowników InfoKraków

W połowie grudnia ubr. pracownicy InfoKraków w obawie o swoje miejsca pracy przygotowali specjalną petycję pn. "Ocalić Oficjalne Punkty Informacji Turystycznej w Krakowie". Dotychczas podpisało się pod nią ponad 620 osób.

- Oficjalne Miejskie Punkty Informacji Turystycznej InfoKraków decyzją urzędników krakowskiego magistratu mają zniknąć z mapy Krakowa. Zagrożone likwidacją są między innymi punkty przy ul. Szpitalnej 25 (Planty), na Rynku Głównym w Sukiennicach, jedyny punkt znajdujący się w dzielnicy Kazimierz (na ul. Józefa 7) czy jedyny punkt w dzielnicy Nowa Huta, na os. Zgody 7 - pisali w grudniu pracownicy InfoKraków.

Jak dalej tłumaczyli autorzy petycji, według nich wspomniany wybór punktów do likwidacji jest bezpodstawny. "Nie bierze pod uwagę danych ani wieloletniego doświadczenia pracowników, które jasno pokazują, że punkty w Sukiennicach i na ul. Szpitalnej są jednymi z najczęściej odwiedzanych w sieci InfoKraków oraz generują największy dochód ze sprzedaży".

- Sukiennice są jedynym punktem informacji turystycznej na Rynku Głównym w mieście, które odwiedza rocznie ponad 8 mln turystów - wyjaśniono w petycji.

Obawa przed zwolnieniami

- Likwidacja punktów oznacza zwolnienie wykwalifikowanej kadry pracowników z wieloletnim doświadczeniem, którzy stanowią rzetelne źródło informacji na temat krakowskiego świata kultury. Obsługujemy mieszkańców i turystów 7 dni w tygodniu, 359 dni w roku; odbieramy dziesiątki telefonów i maili, służymy pomocą zarówno odwiedzającym Kraków, jak i jego mieszkańcom. Nasze punkty są źródłem informacji dla krakowskich seniorów, którzy czują się wykluczeni cyfrowo, więc poszukują kontaktu z drugim człowiekiem. Zajmujemy się dystrybucją bezpłatnych wejściówek, promujemy instytucje miejskie – takie jak muzea, ośrodki kultury czy teatry – poprzez bezpłatną ekspozycję plakatów i ulotek - wyliczają pracownicy InfoKraków.

W petycji czytamy również, że punkty są także formą wsparcia dla lokalnych artystów i firm: m.in. sprzedawane są tu pamiątki, które powstają w Polsce. Punkty InfoKraków posiadają certyfikaty nadane przez Polską Organizację Turystyczną.

Plastik w wodzie butelkowanej

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto