Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zabytkowe tramwaje i autobusy znów wyjadą na ulice Krakowa. W długi weekend po mieście znów będą jeździły prawdziwe perełki

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Długi weekend w Krakowie z zabytkowymi autobusami i tramwajami
Długi weekend w Krakowie z zabytkowymi autobusami i tramwajami MPK SA w Krakowie
Zbliżający się wielkimi krokami weekend i niedziela 13 sierpnia, a następnie 15 sierpnia będą w Krakowie prawdziwą gratką dla fanów zabytkowych tramwajów i autobusów. Na ulice miasta znów wyjadą prawdziwe perełki, a wśród nich zabytkowe wagony T4+B4 #127+527 sprowadzone do Krakowa prosto z Norymbergii, a także trójskład "Sanoków" SN2+PN2+PN2 oraz skład 105N+105N oraz wagon SN1 z przyczepą PN3 – 555. To już kolejne spotkanie z zabytkowymi pojazdami podczas trwającego 21. sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej. Gdzie będą kursowały tramwaje i autobusy i jaka jest ich historia? MPK SA w Krakowie wszystko wyjaśnia.

Niedziela, 13 sierpnia z zabytkami

Już 13 sierpnia br, mieszkańcy Krakowa i turyści będą mieli okazję przejechać się zabytkowymi wagonami T4+B4 #127+527, które tego dnia obsłużą linię 0.

- Warto przypomnieć, że sprowadzenie do Krakowa tych wagonów było możliwe, ponieważ w latach 80. XX wieku w Norymberdze prowadzono intensywne prace przy budowie metra, które sukcesywnie zastępowało tramwaje. Te zaś, zbędne i niewykorzystywane, stały bezczynnie w licznych halach postojowych na terenie miasta - przypominam MPK SA w Krakowie.

Do MPK wówczas trafiła propozycja zakupu używanych, ale w pełni sprawnych pojazdów po minimalnych kosztach. Propozycja została szybko przyjęta. Dokonano oględzin i przeglądu wagonów pod kątem możliwości ich użytkowania w Krakowie i już we wrześniu 1989 roku do Krakowa dotarły 24 wagony.

- Po raz pierwszy krakowianie mogli do nich wsiąść 14 października 1989r., kiedy to skład wagonów T4 i B4 wyjechał na linię nr 2. Eksploatację wagonów T4 zakończono w Krakowie w 2002 roku, a B4 w 2008 roku - wyjaśnia MPK.

Kolejny raz zostanie uruchomiona linia 21

Nie pierwszy raz w tym sezonie zostanie też uruchomiona linia 23 na trasie Nowy Bieżanów - Teligi - Wielicka - Limanowskiego - Kalwaryjska - Wadowicka - Zakopiańska - Borek Fałęcki. Kursy w kierunku Nowego Bieżanowa będą ponownie prowadzić przez teren tramwajowej zajezdni Podgórze.

- Na linii tej pojawi się trójskład "Sanoków" SN2+PN2+PN2 oraz skład 105N+105N. Zaproponowane wagony są związane z zajezdnią Podgórze gdzie przez wiele lat były eksploatowane. Wagony SN2 zostały wyprodukowane w Sanoku. Do Krakowa trafiły w 1939r. Składały się z jednego przedziału pasażerskiego, w którym były drewniane siedzenia. To pierwsze tramwaje w Krakowie wyposażone w ogrzewanie wnętrza - wyjaśnia MPK.

Wagon nr 87, który posiada MPK SA, został wyremontowany i oddany do ruchu w 1991 roku. Natomiast Wagony PN2 wprowadzono do ruchu w 1938 roku. Najczęściej eksploatowana była jako wagon doczepny właśnie do wagonu SN2. Wagony zostały wycofane z ruchu w 1974 roku. Wagon PN2 z numerem 524 został odremontowany w 2009r.

Jeżeli zaś chodzi o 105N jest konstrukcji i produkcji polskiej, eksploatowany w Krakowie od lutego 1975r. Do połowy 1979r. produkowano wagony 105N wyposażone w rozrusznik bez przełączenia połączenia silników z szeregowego w szeregowo-równoległy podczas rozruchu. Od połowy 1979 roku do 1992 roku dostarczono już wagony 105Na ze zmienionym układem rozruchowym.

Widoczną zmianą było wprowadzenie kabiny motorniczego i szafy sterowniczej wewnątrz wagonu. Wagony 105N zmodernizowano w Krakowie w latach 1986 - 1990 na wagony oznaczone jako typ 105NG, przypominjące fabryczne pojazdy 105Na. Wagon nr 266 przeszedł także taką modernizację i był po przebudowie eksploatowany pod innym numerem inwentarzowym do 2019 roku. W trakcie remontu przywrócono mu pierwotne rozwiązania likwidujące wiele późniejszych zmian i modernizacji, jakie przeszedł w czasie czterdziestoletniej służby.

15 sierpnia na ulicach miasta również pojawią się zabytki

- We wtorek 15 sierpnia zapraszamy wszystkich na podróż pierwszym normalnotorowym tramwajem Krakowskim włączonym do eksploatacji w 1913r. To właśnie wagon SN1 z przyczepą PN3 – 555 wyjedzie na linię muzealną 0. Dla przypomnienia seria 25 wagonów silnikowych wraz z podobnymi 15-oma pojazdami zbudowanymi w Krakowie eksploatowana była do końca lat 60-tych XX wieku - zaprasza MPK SA w Krakowie.

Pierwsze egzemplarze, w tym historyczny o numerze 37 podzielone były na dwie klasy ścianą wewnątrz wagonu. Wagon o budowie samonośnej tzn. pudło wagonu stanowi integralną część z elementami jezdnymi. Wagon pojedzie w składzie z przyczepą PN3-555. W 1941 obok wagonów silnikowych z Norymbergi sprowadzone zostały 23 wagony doczepne serii 300. Pochodzące z 1909 roku niewielkie wagony dopełniły swej egzystencji na krakowskich ulicach w niezwykle trudnych warunkach eksploatacji. Ostatni został skreślony z inwentarza w 1959 roku. Po wycofaniu z ruchu służyły jako magazyny czy element placu zabaw. Zrekonstruowany wagon odpowiada pierwotnemu wyglądowi z wieloma zmianami wprowadzonymi w trakcie użytkowania w Krakowie.

Będą również zabytkowe autobusy

15 sierpnia będzie również możliwość podróżowania zabytkowymi autobusami, a dokładnie mini autobusami: Nysą czerwoną i zieloną. Autobusy będą przemieszczać się po trasie specjalnej linii autobusowej M Cichy Kącik – Igrców- Senatorska- Salwator.

Nyska N59M (czerwona), w połowie lat sześćdziesiątych podjęto próby wprowadzenia na ulice mini autobusów, które miały zastępować na mniej obciążonych liniach pojazdy duże. Takiej próby podjęło się także MPK w Krakowie, które zakupiło kilka mikrobusów Nysa, jedynych wówczas dostępnych takich pojazdów.

- Krótka, zaledwie roczna, eksploatacja potwierdziła przydatność rozwiązania ale na większe zmiany nie zdecydowano się. Mikrobus Nysa N59M o numerze 28 jest najlepiej zachowanym pojazdem tego typu w Polsce i jednym z niewielu istniejących. Nysa M 522 (eksploatowana w latach 1975 - 1981), w latach siedemsetnych podjęto ponownie próby wprowadzenia na ulice mini autobusów, które miały zastępować na mniej obciążonych liniach pojazdy duże - wyjaśnia MPK.

Takiej próby podjęło się także MPK w Krakowie, które zakupiło kilkadziesiąt mikrobusów Nysa 522. Kursowały one ma specjalnych liniach oznaczonych literami M i kolejnymi numerami M1, M2 itd. Większość tras linii mikrobusowych rozpoczynała się w Rynku Głównym.

Krakowska Linia Muzealna

Opłata za przejazd Krakowską Linią Muzealną jest zgodna z obowiązującą taryfą biletową w I strefie. Na linii 0 zachowują ważność bilety okresowe wykupione na wszystkie linie. Obsługę konduktorską w pojazdach zabytkowych zapewnia Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych. Przez cały okres funkcjonowania KLM będą oni wręczać pasażerom specjalne pamiątkowe bilety.

Chcesz porozmawiać z Lincolnem? Meta tworzy chatboty z osobowością

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto