Wzrost cen. W październiku klientów zaskoczyły przede wszystkim droższe olej, margaryna i masło. A to nie koniec

Artur Drożdżak
Artur Drożdżak
Widać w październiku wzrost cen na produkty tłuszczowe
Widać w październiku wzrost cen na produkty tłuszczowe archiwum
Udostępnij:
Monitoring blisko 36 tys. cen detalicznych wykazał, że w październiku br. w relacji rocznej podrożało 8 z 12 analizowanych kategorii. Najmocniej, bo o prawie 60 proc., zdrożały produkty tłuszczowe. Wśród nich najbardziej wystrzelił w górę olej – aż o blisko 84 proc. Wzrosły też ceny margaryny do pieczenia – o 23,8 proc., a także masła – o 20,6 proc.

Wzrost cen. Co podrożało najbardziej?

Drugą drożejącą grupą są artykuły sypkie – wzrost o ok. 17 proc. W pierwszej trójce jest też mięso – podwyżka o niecałe 8 proc.. Do tego zwiększyły się ceny m.in. chemii gospodarczej – o ponad 6 proc., dodatków spożywczych – o 6 proc., a także nabiału – o 4,5 proc. Eksperci komentujący wyniki ostrzegają, że prawdziwe podwyżki nadejdą dopiero w kolejnych miesiącach.

Według cyklicznego „Indeksu cen detalicznych”, autorstwa UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy AdRetail, w październiku br. zakupy były droższe średnio o 4,4 proc. niż rok wcześniej. Jak stwierdza Karol Kamiński z Centrum Analiz Grupy AdRetail, ogólny wzrost może wydawać się dość niewielki, ale uwagę zwraca to, że na 12 monitorowanych kategorii aż 8 zdrożało, a tylko 4 potniały. Dla porównania we wrześniu br. w relacji rocznej 7 grup towarowych poszło górę, a 5 – spadło.

– Dynamika detalicznych cen żywności przyspiesza. Wynika to z drożejących surowców rolnych, a także rosnących kosztów przetwórstwa i dystrybucji towarów. Coraz więcej, trzeba płacić za energię i paliwa. Rosną też pensje. Wzrosty cen nasilą się jeszcze w kolejnych miesiącach. Inflacja żywności w I kwartale 2022 r. przekroczy 6 proc. w relacji rocznej – mówi Mariusz Dziwulski z PKO Banku Polskiego.

W czołówce drożejącej żywności są produkty sypkie. W październiku br. podrożały o 16,7 proc. rok do roku. W tej kategorii wzrosły szczególnie ceny soli – o 39,3 proc., a także cukru – o 28 proc.. Zdaniem Kamińskiego, to są alarmujące wyniki. We wrześniu sól była tańsza o 20,8 proc., a cukier był droższy tylko o 3,5 proc. w relacji rocznej.

– Ceny cukru podążają za drożejącą ropą, która sprawia, że popyt na etanol produkowany z trzciny cukrowej wzrasta. Czynnikiem wsparcia dla cen jest mniejsza wytwórczość u największego światowego producenta i eksportera tego surowca – Brazylii. Susze i przymrozki, które wystąpiły tam w lipcu tego roku, znacząco ograniczyły potencjał produkcyjny tego kraju – dodaje Mariusz Dziwulski.

Raport wykazał też, że ostatnio w relacji rocznej zdrożało mięso – o 7,9 proc.. Ceny wołowiny wzrosły o 9,5 proc., a drobiu – o 16,5 proc.. Z kolei wieprzowina potaniała o 1,6 proc.. Ekspert z Centrum Analiz Grupy AdRetail podaje, że we wrześniu mięso mocniej zdrożało rok do roku, bo średnio o 32,6 proc.. Wtedy też wołowina bardziej poszła w górę, tj. o 18,6 proc.. Natomiast wieprzowina staniała o 9,1 proc.

– W wyniku ptasiej grypy zdrożał drób. Wprawdzie od lipca ceny kurcząt rzeźnych spadają, ale wciąż pozostają wysoko. W październiku cena skupu była wyższa średnio o 25 proc. rok do roku. Drożeje też wołowina, czego powodem jest stabilna podaż bydła przy wysokim popycie – informuje Rykaczewski.

– Patrząc na prognozy dot. inflacji i sytuacji w gospodarce, spodziewam się kolejnych podwyżek. Szacuję, że w IV kwartale br. żywność będzie droższa niż w analogicznym okresie ub.r. nawet o 8-10%. Zima może być dla Polaków szokiem cenowym. Dojdą też nowe czynniki windujące ceny. Już teraz branża przewozowa ostrzega, że na początku przyszłego roku może wystąpić paraliż transportowy, a wraz z nim – brak towarów na półkach. Jeżeli ten scenariusz się spełni, to największe wzrosty czekają towary wymagające najdłuższych łańcuchów dostaw – podsumowuje Karol Kamiński.

Dane pochodzą z raportu UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy AdRetail. Sprawdzono ok. 1,1 tys. marek, w tym prawie 36 tys. cen. Analizą zostały objęte wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash&carry.

Zakupy róbmy racjonalnie a nie emocjonalnie KOMENTARZ

Wideo

Materiał oryginalny: Wzrost cen. W październiku klientów zaskoczyły przede wszystkim droższe olej, margaryna i masło. A to nie koniec - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie