Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wyniki referendum Kraków 2014: sondaż exit poll ws. igrzysk zimowych

red
Wyniki referendum Kraków 2014: sondaż exit pool Gazety Krakowskiej
Wyniki referendum Kraków 2014: sondaż exit pool Gazety Krakowskiej fot. Marek Szymaniak
Wyniki referendum Kraków 2014. Dziś mieszkańcy Krakowa głosowali w referendum m.in. w sprawie organizacji igrzysk zimowych w 2022 r., która wzbudzała wiele kontrowersji. Dziennikarze Gazety Krakowskiej i Dziennika Polskiego przeprowadzili w dniu wyborczym sondaż exit pool, pytając 1050 osób, jak zagłosowały ws. igrzysk. Szczegółowe wyniki można zobaczyć w poniższym linku.

Ponad dwie trzecie ankietowanych przed lokalami referendalnymi opowiedziały się przeciwko organizacji zimowych igrzysk w Krakowie. Zobacz szczegóły, klikając w poniższy link:

WYNIKI REFERENDUM KRAKÓW: Oto sondaż exit poll dla "Gazety Krakowskiej" ws. organizacji igrzysk olimpijskich [ZOBACZ INFOGRAFIKĘ!]

Inicjatorem przeprowadzenia referendum lokalnego dotyczącego zorganizowania przez Kraków igrzysk był prezydent miasta Jacek Majchrowski. W tej sprawie krakowscy radni przyjęli na początku kwietnia uchwałę, której projekt przygotowała Platforma Obywatelska. Oprócz pytania o zimowe igrzyska dodano także trzy inne.

Wyniki referendum w Krakowie. 25 maja mieszkańcy głosują w sprawie igrzysk

Zwolennicy ZIO w Krakowie podkreślają, że organizacja imprezy będzie impulsem do realizacji szeregu wielkich inwestycji, na których skorzysta Kraków i cała Małopolska, a jej koszty poniesie w głównej mierze budżet centralny.

Wielkie koszty, których nie udźwignie miasto to także główny argument przeciwników budowy metra w Krakowie. Według szacunków pierwsza linia metra o długości około 19 km, przebiegająca przez Nową Hutę, ścisłe centrum miasta do Bronowic miałaby kosztować od 8 do 12 mld zł. Krytycy koncepcji podnoszą, że będzie to niepotrzebne przedsięwzięcie, które nie spełni oczekiwań związanych ze skróceniem czasu dojazdów, a ogromne koszty utrzymania podziemnej infrastruktury spowodują wstrzymanie wszelkich innych przedsięwzięć komunikacyjnych, w tym rozbudowy sieci tramwajowej.

Wyniki referendum Kraków [NA ŻYWO]

Zwolennicy metra podkreślają, że inwestycja jest niezbędna dla rozwoju Krakowa w następnych dziesięcioleciach, a koszty jego budowy mogą zostać pokryte wyłącznie w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego z udziałem firm zagranicznych, które zagwarantują część środków potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia. Druga część ma pochodzić ze środków europejskich przeznaczonych na modernizacje linii kolejowych. Zgłosiły się już firmy zainteresowane tą inwestycją.

„Bezpieczeństwo musi kosztować, a obserwować nie znaczy śledzić” – to główny argument, który ma przekonać krakowian, że budowa nowoczesnego monitoringu wizyjnego w mieście jest niezbędna. Budowa krakowskiego Centrum Bezpieczeństwa i Monitoringu Miasta wraz z wyposażeniem może kosztować ok. 20-30 mln zł. Kolejne 10 mln zł będzie potrzebne na budowę nowych podsieci monitoringu i modernizację już istniejących, a ok. 2-3 mln zł na roczne utrzymanie całego systemu.

SLD chciał, aby pytanie o monitoring „czy jest Pani/Pan za stworzeniem w Krakowie systemu monitoringu wizyjnego, którego celem byłaby poprawa bezpieczeństwa w mieście?” było podstawą do unieważnienia całej uchwały Rady Miasta dotyczącej referendum. Według SLD pytanie dotyczące monitoringu wprowadza w błąd, bo sugeruje, że monitoring wizyjny jest jedynym i najważniejszym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo w mieście. Ostatecznie wojewoda małopolski Jerzy Miller nie uchylił w trybie nadzoru uchwały ws. referendum.

Według zwolenników komunikacji rowerowej, jeśli większość uczestników referendum opowie się za budową ścieżek, będzie to dla prezydenta i Rady Miasta jasny sygnał, żeby na ten cel przeznaczać większe pieniądze. Obecnie jest to ok. 4,7 mln zł z budżetu miasta rocznie. Ich zdaniem tylko szybki rozwój infrastruktury rowerowej i połączenie ścieżkami wszystkich dzielnic Krakowa, tak by w każde miejsce można było komfortowo dojechać rowerem, spowoduje, że będzie to sposób podróżowania alternatywny wobec samochodów.

W Krakowie jest obecnie 136 km infrastruktury rowerowej: dróg rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych i chodników, na których dopuszczono ruch rowerowy oraz 30 stacji rowerów miejskich, w których można wypożyczyć 270 rowerów. Aby wybudować zaplanowane w mieście 19 głównych tras rowerowych o łącznej długości ok. 223 km, potrzeba ok. 300 mln zło Wydziału Spraw Administracyjnych przy al. Powstania Warszawskiego i złożyć wniosek o dopisanie do rejestru wyborców.

Wyniki referendum w Krakowie na żywo [WYNIKI ONLINE]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto