Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wybory samorządowe 2024. Andrzej Kulig: "Wygodne miasto, czyli przyjazny urząd dla mieszkańców i ...urzędników! To możliwe"

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Andrzej Kulig proponuje by w Krakowie działał "mediator w spornych kwestiach"
Andrzej Kulig proponuje by w Krakowie działał "mediator w spornych kwestiach" Anna Kaczmarz/Archiwum
Nowe Punkty Obsługi Mieszkańców jak najbliżej krakowian, aplikacja mKraków, opiekun klienta, który pomoże kompleksowo poprowadzić sprawy różnych grup społecznych czy mediator w spornych kwestiach. Tak chce zmieniać urząd i miejskie jednostki prof. Andrzej Kulig, kandydat na prezydenta Krakowa.

Podczas piątkowego spotkania prasowego, kandydat na prezydenta miasta Krakowa przypomniał dane "Badania satysfakcji klienta", które są prowadzone przez Urząd Miasta Krakowa od 17 lat. W październiku i listopadzie ubiegłego roku, ich praca została oceniona na 4,53 (w skali od 1 do 5). Prof. Kulig w swojej kampanii proponuje co można zrobić, by załatwienie formalności było sprawniejsze i wygodniejsze.

Po pierwsze nowe Punkty Obsługi Mieszkańców, np. w domach kultury

Punkty Obsługi Mieszkańców będą powstawały nie tylko, tak jak dzisiaj, w galeriach handlowych, ale także w innych miejscach, które są ulokowane blisko mieszkańca. Przede wszystkich w tych częściach Krakowa, które są oddalone od centrum. Na przykład na Klinach czy w niektórych rejonach Nowej Huty, które są dosyć rozproszone. Tak, by sprawy urzędowe mogły być załatwiane także do późnych godzin wieczornych.

- Wygospodarowanie dwóch, trzech pomieszczeń w Centrach Kultury nie jest problemem – mówi prof. Andrzej Kulig i dodaje: – Centra Kultury, które teraz tworzymy, mają być miejscami skupiającymi szeroko rozumiane życie mieszkańców danej dzielnicy. Także administracyjne – dodaje.

Po drugie aplikacja mobilna mKraków

mKraków pozwoli mieszkańcom Krakowa z poziomu telefonu załatwić wiele spraw. Umożliwi, na przykład, scalenie wszystkich kart, które dziś funkcjonują w mieście: Karty Krakowskiej, Karty Dużej Rodziny, Karty z Dzieckiem Niepełnosprawnym. Pozwoli też na płacenie za bilety komunikacji miejskiej czy parkowanie, a w przyszłości na dostęp do miejskich instytucji kultury, sprawdzenie dostępności obiektów sportowych czy harmonogramu wywozu śmieci.

- To będzie taki duży „Karnet”, czyli miesięcznik, który był kiedyś bardzo popularny w Krakowie i na szczęście właśnie powraca, a który informował o wszystkich wydarzeniach kulturalnych w mieście. Aplikacja będzie jednak pozwalała na łatwe dotarcie również do wszystkich innych, potrzebnych, przydatnych, praktycznych i ciekawych informacji – tłumaczy prof. Kulig.

Będzie to także aplikacja, przez którą będzie można zgłaszać interwencje do miejskich instytucji.

- Pracujemy nad nią od pewnego czasu – wyjaśnia zastępca prezydenta: – W połowie roku powinniśmy odpalić pierwszą wersję mKrakowa.

Po trzecie opiekun mieszkańca w każdej miejskiej instytucji

- Wielokrotnie już powtarzałem, i będę powtarzać w tej kampanii: chcę, aby każdy krakowianin czuł się zaopiekowany. Dotyczy to także spraw związanych z urzędami. Dlatego w każdej instytucji miejskiej zostanie wskazana osoba, której zadaniem będzie kontakt z mieszkańcami. Będzie potrafiła wysłuchać, doradzić i poprowadzić przez procedury urzędowe – mówi Andrzej Kulig.

- Dziś wygląda to tak, że mieszkaniec pisze w jakieś sprawie, ale ponieważ nie musi dokładnie wiedzieć, który wydział czym się zajmuje, dostaje odpowiedź: proszę zwrócić się do innego wydziału. Mieszkaniec nie musi się orientować w szczegółach organizacyjnych miasta. To nasza rola, by mu pomóc – wyjaśnia Kulig: – Dlatego chcę, by był jeden gospodarz takiego pisma, który będzie zarządzał jego przepływem między odpowiednimi jednostkami.

Chodzi o to, by wszystkie odpowiednie jednostki, także te spoza miasta, jak Urząd Marszałkowski, Wody Polskie czy GDDKiA, wspólnie mogły pochylić się nad problemem interdyscyplinarnym.

- Moim zdaniem miasto, jako gospodarz i opiekun mieszkańca, powinno wszystkich zaprosić do jednego miejsca i powiedzieć: słuchajcie jest problem, który musimy wspólnie rozwiązać. Jak tak często robię w sprawach, które są w moich kompetencjach. I wiem, że ten sposób się sprawdza. Chcę więc ten mój sposób rozpowszechnić w urzędzie - wyjaśnia kandydat na prezydenta Krakowa.

Po czwarte doradca klienta

To pomoc dla różnych grup czy środowisk współpracujących z miastem, jak np. branża turystyczna czy spółki targowe. Każda z nich będzie miała przypisanego specjalnego doradcę, jak w banku, który poprowadzi w kompleksowy sposób wszystkie sprawy danego klienta.

Po piąte mediator w kwestiach spornych

- W moim przekonaniu niezwykle istotne jest to, by urzędnicy uzyskiwali kompetentną pomoc i wsparcie w trudnych sprawach. Tego moim zdaniem często brakuje – przekonuje prof. Kulig.

Takim wsparciem ma być neutralny mediator, który nie traktuje relacji między miastem a jakąkolwiek stron, czy stronami, danego konfliktu, np. pomiędzy zwolennikami zieleni a zwolennikami parkingów, jako ataku na jedną lub drugą stronę, tylko stara się wypracować rozwiązania.

- Nasi urzędnicy w podobnych sytuacjach są często w niekomfortowym położeniu, bo nie ma osoby, która by poprowadziła spór w jakimś rozsądnym kierunku. Dlatego uważam, że powinniśmy korzystać z neutralnego mediatora jako tego, który znajdzie sposób na rozładowywanie konfliktu - podsumowuje Kulig.

Sukces Neuralink - pacjent steruje komputerem siłą myśli!

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto